tisdag 30 oktober 2018

Weekly photo challenge: Vecka 44 – ”Fordon”

Den här veckan är det fordon som vi ska visa upp för varandra. Temat var även med i mars 2017 och då grävde jag (djupt) i arkivet för att få ihop ett färgglatt bidrag. Den här gången behövde jag inte gräva lika djupt, då jag de senaste två veckorna fotat förvånansvärt många bilder som passar till temat. Okej, fotona är inte lika färgglada som ifjol, men de är ganska roliga och varierade ändå. Enjoy!

Fordon enligt synonymer.se: åkdon, vagn, kärra, bil, åk, fortskaffningsmedel, färdmedel, transportmedel, vehikel.


Enligt Täby Nyheter har Roslagsbanan funnits sedan 1885. Den här vagnen är nog aningen yngre tror jag och är en del av veterantåget som två söndagar under våren respektive hösten kör mellan Östra Station och Viggbyholm. Gillar man tåg kan jag rekommendera lokaltidningens intressanta artikel här.


Den här dockvagnen hittade jag vid en parkeringsplats(!) vid Mörby Centrum. Skulle gissa att den är från 1950-talet. Var väldigt nära att ta hem den faktiskt, för den är ju antik. Men med tanke på att jag inte hade bilen med mig utan skulle kånka den på bussen avstod jag.


Höstrensning på innergården. För första gången var det fler män än kvinnor som krafsade löv. Å den här (skott-)kärran kom väl till pass både för insamling av löven och veckans tema.


Den här traktorn kallas för fastighetsskötaren Christers lilla leksak. Fordonet är multifunktionell och används för allt från transport av löv till snöröjning och sandning.


Elbilar för vuxna är ju inne just nu. Men batteridrivna fordon för barn har funnits i många år. Den här lilla elbilen hittade jag på Elmässan. Riktigt söt tycker jag.


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototemat.

Flera fordon hittar ni här.

21 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Tänk så mycket olika slags fordon det finns, egentligen. Barnvagnen undrar jag om den är så gammal. Rätt lik den jag hade på 70-talet fast min var så klart i plysch. Vinröd.

Elbilar för barn, de är ju så himla söta! Bilarna, alltså. Men skulle aldrig våga ha släppt sonen lös i en sådan.

nalta norrland sa...

En elcykel skulle väl passa Dig? Ja med tanke på dagens tema... miljövänligt och lätt att parkera ;-)

Tåget var nog Din bästa bild... gillar sånna där mer gammaldags tåg.

Ditte sa...

Vilka fina och varierande fordon! Kul mix! Ja, det finns en del...
Roligt att de gamla vagnarna i tåget är kvar. Har läst lokaltidningens artikel. Intressant!Det multifunktionella fordonet är ju praktiskt. Bra med allt i ett. Den batteridrivna bilen hade helt klart gillats av yngsta barnbarnet William och säkert av Max också, i yngre ålder. Visst är den söt.

"LillaSyster" sa...

Så mycket fina fordon du hittat, den lilla elbilen - det är ju synd att man inte kan klämma sig i en sådan =)
Klart att fastighetsskötaren behöver en leksak, det blir så mycket roligare att skotta snö då! Och de gamla fina tågen. Vet du i källaren står en ny Brio barnvagn anno - tja 50-tal i alla fall, alldeles ny och etiketten sitter kvar. Hade den som prydnad i vardagsrummet, men sen några år är den förpassad till källaren - den är också ljusblå - inte riktigt samma färg som dockvagnen - men jag associerade genast till barnvagnen. Ha en det gott!

Susjos sa...

Wow, den där tågvagnen, så snygg!
Cool blandning av olika transportmedel, inte minst barnvagnen!
Ha en bra kväll!

Geddfish ♥ sa...

Himla söta fordon!
När jag såg dockvagnen tänkte jag på den jag hade själv. Min pappa köpte en ljusgrön till mig (typ 1957) och mina lekkamrater fick strax varsina ljusblå och ljusgula.
Tåget, ah, älskar tåg, hade tågbana som liten. Lekte en del med bilar också.
Ha det gott! Här står jag mitt upp i packningen, typiskt mig.

Monica sa...

För tio tusen mer i månaden kan hon få ett
bra boende fast även där är kön lång, jag har
svårt att förstå att folk inte fattar hur illa
det står till i åldrings och sjukvården stora
skygglappar tro.
Sist hon var på Danderyd fick hon ligga utan mat
och dryck i ett sköljrum :( :(
Dom vagnarna åkte man med som barn när man skulle
åka ensam till mormor och morfar, sedan kom rälsbussen:-)
Ha det bra:-)

Anki sa...

Rolig blandning på olika fordon! Den gamla tågvagnen är en riktig goding! Barnvagnen tippar jag är 60- tal ... liknar den som lillebror låg i 1964 ...

Stare Ström sa...

Kul blandning av fordon!

Klimakteriehäxan sa...

Tror att ett fordon av skottkärretyp kommer i min väg i helgen. Men då ska det vara fullt av löv. Pust.

Christian Lehmann Gisler sa...

Vilka underbara bilder, framförallt tågvagnen vilken nostalgi! :)

FREEDOMtravel sa...

Fint veterantåg! Roslagsbanan åkte jag mycket när jag bodde i Åkerbserga. De flesta tåg var ju nyare, men jag minns också att det fanns gamla vagnar med balkong i kortänden :)

KajsaLisa sa...

Vilket härligt veterantåg, skummade igenom länken och skall försöka hinna läsa den i helgen.
Barnvagnen hade riktig 50-talsfärg.
Elbilen gillar jag. Såg en trehjulig som påminde om en Morgan Threeweeler på Selfridges, kostnad 70.000 kronor. Den dyraste leksak jag sett.

Paula sa...

Vilken variation! Veterantåget blev favoriten, jag skulle vilja åka Orientexpressen med ett gammalt tåg med fina salonger...suck, vilka drömmar man har. Barnvagnen väckte nostalgi.....

byblixtra sa...

Du har fått till intressant blandning av fordon. :-) Så praktiskt att ha en liten traktor som går att använda till olika trädgårdsarbeten och vinterunderhåll. Härligt grön är den också. :-)

Carita Liljendahl sa...

Vilka underbara vagnar!
Första pris går till första bilden.
Fullträff i denna FORDONS-utmaning :-)

Helén sa...

Du har hittat en rolig blandning av fordon av olika modeller. Den gröna lilla traktorn skulle jag gärna haft, den skulle jag nog kunna köra och skotta snö, fixa på tomten och annat som en traktor är bra till.

Beppan sa...

Brokig samling av fordon det där!
Den svarta elbilen tycker jag är söt -
vore ngt att köra med på shoppingrundan...

Margareta sa...

Vilken variation av trevliga fordon du bjuder på. Tågvagnen är helt underbar och dockvagnen känn verkligen som något man (jag) minns även om jag inte borde men de fanns väl kvar när jag började köra dockvagn, på 60-talet. I vår förening är det mest männen som jobbar men kvinnor som gnäller over de som inte hjälper till. =)
Jag tappade bort denna vecka och trodde jag hann med ett sista minuten, men det var försent =)

amo sin blogg sa...

Så mange flotte køyretøy du viser, allsidig.
Lastebilen hos meg inneheld mengder av blåser som festes i garn som står i sjøen,
eg veit ikkje det svenske namnet.

Fin ny veke til deg.

Anni sa...

Ha! En sådan dockvagn har jag, men en röd. Eller den var röd när jag lekte med den, nu är den ganska blekt. Den är dock inte så gammal som du tror, utan snarare 60-tal.

Roslagsbanans veteranvagn gillar jag, åkte ju med den förra sommaren. Det är något visst med trä ändå.