tisdag 9 oktober 2018

Weekly photo challenge: Vecka 41 – ”Vikt”

"Vikt" kan ju betyda hur mycket som helst – egentligen. För en gångs skull gör jag dock precis som alla andra och lägger inte upp bilder på lätt- eller överviktiga personer. För ett par år sen blev jag ju utskällt för att jag lagt upp några ”tvivelaktiga” foton på människor. Så jag har lärt mig lektionen, som vanligt den hårda vägen;-) Här kommer mina totalt ”oskyldiga” bidrag till temat.


Börjar med en container som står på innergården. Den innehåller olika delar till nya fönster som just nu monteras i mitt bostadsområde. Å om ni vill veta vad tare, netto- och bruttovikt är kan ni klicka här.


Om man vill veta hur mycket någonting väger är det ju smart att använda en våg. Har tre stycken gamla vågor, som definitivt inte kommer fram till rätt vikt längre. Men jag tycker de är fina som utsmyckning. En stor ”motvikt” finns på högra sidan. En tung fotboll i diabas finns i den lilla skålen som egentligen borde innehålla små vikter.


På träkistan på balkongen står några riktiga tungviktare gjorda av betong respektive diabas. Å japp, det har blåst kuling igen här idag, så allt skräp på duken får ni stå ut med. Lite extra vikt liksom;-)


Dessa två stora fotoböcker har fem respektive tio år på nacken. Innehållet är alltså inte helt aktuellt längre, men bilderna är riktiga höjdare. Man bär dock inte gärna båda böcker samtidigt. De väger ett ton.


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera bidrag till vikt hittar ni här.

22 kommentarer:

Ama de casa sa...

Vågen är verkligen superfin! Äger ingen hushållsvåg längre, alla hushållspryttlar vägs på guldvåg om man så säger, innan dom tillåts inta en plats i vårt lilla kök. Och en ickefungerande våg går bort, även om den är jättefin :-)

Antar att du inte har vikt hundöron i dom där fina, jättetunga böckerna ;-)

Härlig tolkning!

"LillaSyster" sa...

Ja, ibland får man lära sig den hårda vägen. Jag har också en fin gammal köksvåg efter mormor, den står högst upp på överskåpen i köket, men jag ska nog ta och flytta ner den så att den syns lite bättre - de är ju jättefina som pynt/ tack för inspirationen. Tunga böcker kan vara bra till mer än bara att läsa =) Ha det gott!

Geddfish ♥ sa...

Det var en grann våg, den gick jag igång på direkt!
Nu är det så, att allt som inte är användbart har ingen plats i mitt lilla bo. Jag, som var en samlare i både hus ett, två och tre.
Vackra böcker!

Ditte sa...

Aha, viktbilder! Var före min tid hos dig. Många fina viktade bilder här. Vågen med fotbollen i diabas är verkligen läcker. Och fin som utsmyckning. Min favorit här blev helt klart tungviktarna på din balkong. Antar att du också gjort dem. Helläckra!
Stockholmsböckerna, fotoböckerna, är ju verkliga skatter och något man inte direkt bär med sig. Men Viktiga är de.
Tack för ett jättefint bidrag till vikttemat! Och med vikt tyngd) i bilderna.

nalta norrland sa...

Gillar vågen och de viktiga balkongdjuren.

Såg på nyheterna att Stockholm vill få OS,
tro om det är bra eller dåligt?

Susjos sa...

Vågen är verkligen fin! Å dessa Stockholmsböcker, wow! Kan tänka mej att bilderna är fina i dem! Men ack, så tunga de ser ut att vara!
Vadå är det skräp på dukarna på balkongen, det syns inte? Coola djur som väl inte ramlar omkull i första taget!
Smarta bilder på vikter är det helt klart!

Susjos sa...

...bara jag igen, glömde att tacka för tipset om tandläkaren! Alltid bra med tips! Tänkte dock börja med folktandvården här i Solna, de har visst en bra försäkring på folktandvården...fast det bör väl de privata tandläkarna också ha?

Anki sa...

Gamla vågar är oftast riktigt snygga och din är inget undantag - gör sig bra där i fönstret. Gillar dina häftiga djur på balkongen och böckerna ser fantastiska ut!
Snyggt bidrag till veckan tema!
Svar: Tack för dina ord hos mig - nästan så jag rodnar! Så smart är jag nu inte - vare sig det gäller header eller att vika papper, men tack ändå :)

nalta norrland sa...

svar Storkok vore en bra ide ifall jag nu var lagd åt det hållet ;-)
men då skulle jag nog satsa på matlådor till mig själv :)

Hittills denna vecka, har bara varit två dagar än... men varken måndag eller tisdag var J hemma då Elin åt middag innan karateträning & ridning, i måndags fick de äta "halvfabrikat" båda två och igår blev det sen middag för J och då valde han varma mackor.

Det är väl inte världens bästa mat... men ibland så.

Åke sa...

Betong kan ha en densitet på mellan 2500-2600 kg/m^3 ungefär. Eller om vi säger 10 liter kan väga 25 kg, så betong är tungt. Fin våg :) Men vågar ska kalibreras... böcker har blivit lite omodernt i att skaffa fakta, nu slår de flesta blixtsnabbt upp på smartphone ;)

Susanne sa...

Gillar dina alster på balkongen, så himla fina.

Biggeros sa...

Dessa gamla viktvågar är oftast för dekoration för sällan fungerar de. De är fina. Jag gillar även dina dekorativa vikthållare som håller locket stängt under höstvädret.
Ps. Ibland tolkar människor olika på bilder då är det skönt att visa bilder som inte kan misstolkas. Såsom vikten av containern

Steve sa...

Inte ditt viktigaste inlägg kanske, men 'ändå inte helt oviktigt.

Stare Ström sa...

Den där gamla vågen är fin! Kul med ord som har olika betydelser.

Emma, Sol som sol? sa...

Oj, nu blev jag ju nyfiken på den gamla vikttråden ... :)

Hadde i sammanhanget varit roligare om TARE och NET hade bytt plats.

byblixtra sa...

Jag föll för böckerna! :-) Kan tro att de tunga och anar att de innehåller vackra och intressanta bilder.

Flygfoton eller drönarfoton kan skapa samtal mellan människor om de hänger i offentliga rum. Jag gissar att det är likadant med dina böcker.

amo sin blogg sa...

Flott innlegg.
Den gamle vekten er vel antikvarisk vil eg tru, men
rett vekt viser den vel ikkje.

KajsaLisa sa...

Jag har också några Stockholmska tungviktare hemma, är du intresserad så gå in under den här länken http://www.tnf.se/ dom har ju fokus på bussar tåg och spårvagnar men många fina Stockholmsbilder. Ex Södertur 1 och 2 affären ligger på Österlånggatan.
Den där contaniern skulle jag inte vilja ha på tårna :) Diabas är en vacker sten, den används rent praktiskt till bord för mätverktyg bland annat eftersom den är så tät i strukturen ändrar den inte form.

Beppan sa...

Visst pryder dom sin plats de gamla vågarna - men inget att lite på om man ska väga...
Bra lösning på detta vikt(iga) tema :-)

Paula sa...

Här kommer käringen med träningsvärk. Men vad gör man inte för konsten,hmmm för fotobloggen...
Diskreta vikter visar du, inte ens en petimäter kan klaga. Nu har jag glömt vad jag skulle svara dig. Får återkomma, over and out

Anni sa...

Fotbollen av diabas föll jag direkt för, vilken snygging!
Flyg- och satellitbilder är också en höjdare (hehe). Där är jag lite extra glad för att jag fick jobba mycket med sådana under utbildningen en gång.

Margareta sa...

Fotoatlas, så himla spännande den har jag aldrig sett tidigare men en sådan borde varje område ha - jag vill ha en för hela mitt län.
Nya fönster innebär renovering återigen har för mig att ni hade renovering i lägenheten för några år sedan och alltså dags igen.
Vad gäller vågen som inte fungerar, den är snygg i alla fall men jag blev mer intresserad av de där små plast lådorna till vänster, vad tusan är det i dem? =)
Dina vackra betonginsekter gillar jag helskarpt och de blir tungviktare trots sin lätta vikt IRL.