onsdag 17 oktober 2018

Gammal, hederlig svensk husmanskost

Ibland lägger jag ju upp bilder på olika maträtter. Har kommit på mig själv att fotona ofta visar asiatiska rätter. Detta hade jag tänkt ändra på idag.

Järnvägsrestaurangen Östra Station
Kollade dagens meny hos Järnvägsretaurangen:

- Strömmingsflundra
- Pasta Carbonare
- Kålpudding
- Rimmad oxbringa med stuvad potatis och purjolök

Kålpudding (jag) och oxbringa (maken) är absoluta favoriter. Alltså var det med stor förväntan vi åkte in till Östra.

Slut
Klockan 14:00 var restaurangen så gott som fullsatt. Gästerna bestod till 90 procent av pensionärer. Oooops javisst, vi är ju panschisar vi med;-) Oxbringan var slut, maken ogillar kålpudding som fanns kvar, Carbonaran var slut den också, strömmingsflundra - vi är ju inga katter heller. Jaha. Där föll idén med att lägga upp bilder på gammal, god och hederlig svensk husmanskost...

Det gamla vanliga
Med andra ord blir det asiatiskt igen då, men nytt för dagen var i alla fall att jag åt Sashimi, en fröjd för ögat och för magen. Så himla läckert, i dubbel bemärkelse. Maken höll sig till lax Teriyaki. Får väl trösta mig med att den här maten är betydligt mera fotogenisk än kålpudding och oxbringa;-)



Bonus
Bonusbilden visar en fotograf som väntade på att toaletten skulle bli ledig. Bilden visar större delen av hennes utrustning. I handen höll hon ytterligare tre stativ. Inte lätt att gå på toa med andra ord;-)




18 kommentarer:

Ama de casa sa...

Men vänta nu... Det fanns ju kvar av din favvo - kålpuddingen? Och ändå valde du det asiatiska... Ja, ja. Vad gör man inte för att få snygga bilder till bloggen? ;-)

Jösses vad med fotogrejer hon hade! Jag tycker det kan vara nog så besvärligt med min kompaktkamera ibland... :-D

Anonym sa...

Älskar STRÖMMING i alla former.
Finns inte här.
Strömmingsflundra med persiljeröra i mitten me potatismos
-dream om-

Ruth i Virginia

Geddfish ♥ sa...

Hej! Din asiatiska låg ju väldigt snygg där på tallriken och var säkert jättegod, men varför i all världen tog du inte kålpudding, den fanns ju?? Jag tror jag ska göra kålpudding snart, det är smaskens. Åt hemlagad lasagne idag, mums.
Makens rätt hade jag gillat.

Men herregud, fotografens attiraljer! Att hon ens kunde röra sig med all den utrustningen högt och lågt!
Såg nu vad Ruth hade skrivit. Strömmingsflundra med potatismos, åhhh, det är ju bara så gott och så med lingonsylt till!!!
Nä, jag ska inte ha någon mer mat idag.

Husbilen-Ellen sa...

Håller med Ama, vad gör man inte för att få bra bilder!!

Ditte sa...

Östra har ju oftast bra mat, men är de rätter man vill ha slut åfr det bli annat. Jag gillar verkligen asiatisk mat, jodå svensk också,men är den slut så är den. Håller helt med dig vad gäller färgerna. Där vinner nog både teriyakin och sashimi mot oxbringa och kålpudding. Önskar er bättre lycka nästa gång.
Och att vara fotograf kräver en del...Måste nog skaffa bärare.

Susjos sa...

Båda maträtterna gjorde sej verkligen på bild! Kålpudding har jag inte ätit sen jag bodde hemma som tonåring!
Men visst är det gott!

Paula sa...

Oh, vilken vacker tallrik, jag blir alldeles lyrisk! Men, jag älskar också husmanskost, idag lagades strömming, på ett lite nytt vis, kommer nog i bloggen imorgon, och härom dagen tänkte jag visa min goda pölsa. Men när jag såg fotot så avstod jag...Det är inte vackert, desto godare men kan nog inte omvända någon icke frälst med en geggig brun sörja på en tallrik..
Kålpudding gillas, fast en finsk variant där man har kokt ris i. Och ingen sirap tack utan istället sojasås...Blir nästan lite asiatiskt det med..Jo tack, fotot är efter klippningen, jag är inte någon lagom-svenne men nu klippte jag bara lagom, inget extremt. Som att raka halva huvudet som jag gjorde förut. Det blev så konstigt när det växte ut, halva huvudet såg ut som en igelkott...

Anki sa...

Läckra bilder på er mat ... ock säkert vackrare än både kålpudding och oxbringa. Här blev det stekt strömming med potatismos :)
Jobbigt att vara fotograf - känns helt OK att bara fota på hobbynivå :)

Emma, Sol som sol? sa...

Håller med, att fota husmanskost är inte lätt, det ser sällan smakligt ut.

För övrigt så anser min svärmor att att man ska inte hålla på att fota mat (så som jag gjorde när vi var ute, hon blev irriterad på mig!) för mat ser inte gott ut på bild, vem vill se alla dessa bilder på mat? Kan säga att vi är helt oense på den punkten.

Köpte ett kålhuvud i veckan, funderade faktiskt på kålpudding. Men det är det bara jag som äter och det är för mycket jobb för bara mig. Tror jag. Vi får se ...

Eva på Seniorvinklat sa...

Hur kan man bara missa stekt strömming med potatismos? Urstyva bilder.

Anni sa...

Vilken fantastiskt vacker tallrik! Som ett konstverk. Men även om kålpudding inte gör sig på bild så är det en rätt jag gillar, liksom oxbringa. Pasta carbonara är gott, men så lätt att göra att jag nog inte skulle vilja betala för rätten på restaurang. Men strömming ... nej tack. Ni gjorde ett klokt val (även om du nu egentligen hade velat ha kålpuddingen)!

Steve sa...

Bilder av husmanskost frammanar jag genom blotta ordet. Min kålpuddingsbild blev inte alls så tokig.
Fotograf är definitivt inget för mig. då det ser ut att behövas minst tre händer för att klara all utrustning.

nalta norrland sa...

Antar att anledningen att Du "hoppade" kålpudding var att Ni icke åt på den restaurangen.
Maten var väldans vacker, husmanskost typ kålpudding hade icke blivit så fin på bild.
Jag tror jag hade valt samma lika mat som Din man :) vi verkar ju ha lite samma smak :) carbonara och lax är favoriter.

Kameratjejen hade jag tänkt skriva då jag tappade bort ordet fotograf som ändå kom medans jag skriver verkar ha hyfsad mycket packning, jag hoppas toaletten är av den rymligare sorten så hon ryms med alla prylar.

Förklaring på Bullen-problematiken i dagens blogginlägg.

KajsaLisa sa...

Kålpudding som är så himla gott.

FREEDOMtravel sa...

Jag gillar både asiatiskt och husmanskost. Kanske gillar jag asiatiskt lite mer om jag ska vara ärlig, men husmanskost är gott som variation. På lunchrestauranger väljer jag gärna strömming eller laxpudding. Förr, när vi jobbade vid Medborgarplatsen, kunde det även bli kåldolmar på Kvarnen. Men asiatiskt gör sig bättre på bild! Väldigt snygg maträtt i detta blogginlägg! :)

Christian Lehmann Gisler sa...

Love husmanskost !

Klimakteriehäxan sa...

Jag älskar både strömming och kålpudding ... hade verkligen Östra sån fin sashimi? Tycker annars att den krogen fått mer beröm ön den förtjänar, faktiskt.

Eva Trillian sa...

Kålpudding! Himmel så gott! Måste verkligen komma på en alternativ sådan ... Allt kött-gott går inte att leva utan ;)