onsdag 31 oktober 2018

Skrämmande!?

Idag firas ju Halloween i olika delar av världen så jag tänkte ge er tre vitt skilda exempel på mera eller mindre skrämmande ”saker”. Enjoy!

Dödskalle

Alltså den här lilla dödskallen i den lokala blomsteraffären är inte ett dugg skrämmande. Den är ju riktigt söt.

Väggklocka

Den här bautastora väggklockan i Täby Centrum har skrämt livet ur mig sedan i söndags. Varför undrar ni kanske. Jo, när klockan i verkligheten är fem, men visarna visar fortfarande sommartid, då blir jag aningen vimsig. Sommartid året om säger jag bara.

Gatufotografering
Gatufotografering är kul, och jag tycker själv att jag blivit rätt så bra på det. Så jag borde kanske inte ha läst reglerna som gäller för denna sorts fotografering som tidningen FOTO publicerade i dagens tidskrift, åtminstone inte andra delen. Nu skräms jag ju bort… igen;-)

Tänk på reglerna:
"Det är tillåtet att ta bilder av folk i det offentliga rummet om bilderna inte är av särskilt privat eller kränkande natur, och om de kan räknas till kategorin ”situationsbilder”. (Check!)
Om man däremot har tagit ett porträtt i närbild av en främmande människa bör man alltid se till att få personens medgivande innan man offentliggör bilden." (Oooops!)

PS. FOTO ger även fem tips om hur man fotar obemärkt på gatan, bland annat att man själv ska placera sig strategiskt (check!), hur man ska skjuta från höften (check!) och att man ska klä sig diskret (ooooops!). DS.

13 kommentarer:

Marina sa...

Ja, med tanke på nya datareglerna, GDPR, med allt vad de innebär så är det nog bäst att gömma kameran i fickan och verkligen "skjuta från höften" ;)

Johanna sa...

Haha ibland skall man inte läsa sånt :) Tycker inte den första bilden är så skrämmande, håller med dig, den är söt!

Ja det är snällt av E att han hjälper mig :) Jag har bara lov torsdag fredag :) Så mån-onsdag jobba jag, men fick vabba i igår :) Erik fick ta de andra dagarna, hade viktigt möte igår och i måndags! :) Nu hoppas jag han får vara frisk tills hans operation i början på december :)

Susjos sa...

Ja, man får vara lite försiktig när man fotar folk...skjuta från höften är det som gäller, haha!
Söt liten döskalle i blomsterbutiken!

nalta norrland sa...

Jo halloween är absolut en speciell dag och höstlov gör det så mycket bättre då kan det vara disco mitt i veckan 😁
Att Elin ska cykla i 1dm snö och efter vår skogsväg utan belysning då det är mörkt redan kl 16 känns icke okey
Jag tänker att det jag själv inte vill utsätta mig för ska jag inte tvinga Elin att göra Du vet Gör mot andra som Du vill andra ska göra mot Dig 😊
Jo jag vet jag mår bättre med vettig mat men det är ju först idag jag känner mig dålig å jag lär ju vara trött på grund av huvudvärk och mer aktiv vardag även om jag ätit bättre
Idag blev det i alla fall fisksoppa 🐬

Ditte sa...

Blomsterbutikens lilla döskalle var riktigt gullig. Så visst får den passera. Som mindre skrämmande. Värre med klockan.Håller helt med. Och allra mest skrämmande det sista. Men bra med lite tips. Skarpt skottläge med diskretion får det alltså bli hädanefter. Och bra placering. Kanske har motivet då försvunnit.

Paula sa...

Haha, jag brukar bli så avis på dina foton på människor i vimlet. Vi har ju inte mycket sånt här och det skulle märkas alldeles för mycket om jag ställde mig och fotade de stackare som kanske ska in o handla på närbutiken. Så folkvimmel, ja det kan jag sakna ibland, bara korta stunder dock. Det var en himla söt dödskalle må jag säga! Jag gillar inte kommersiella helger vars enda syfte är att handlarna ska tjäna pengar på krimskrams. Nänä, däremot har jag några år inhandlat godis ifall det skulle dyka upp några trick or treat.-ungar. I år har jag inte sett till några...själva utklädningen gillar jag, men inte allt ståhej runtomkring. Som fattig ensamstående mamma en gång i tiden är jag glad att detta påfund inte fanns för trettio år sen!

Anki sa...

Inte speciellt skrämmande ... mest bara lite gullig döskalle - men klockan är ju lite läskig - fel tid kan ställa till det rejält!
Du har verkligen blivit bra på detta med gatufotografering, så jag hoppas du fortsätter ... men kanske får du börja skjuta från höften och klä dig i kamouflagekläder :)

Susanne sa...

Ja det var en söt dö´skalle :)

Steve sa...

Vitt skilda är dina exempel, men inte särskilt skrämmande tycker jag.
- döskallen är ju riktigt charmig.
- uselt av Täby C att inte ställa om klockan.
- du fick dig några tankeställare om fotografering i det allmänna rummet. Det är inte lätt att hålla sig ajour med alla regler i dessa tider.

Emma, Sol som sol? sa...

Jag har tänkt några gånger på det där när jag sett dina bilder att de är kanske inte alltid helt OK. Men å andra sidan så fotograferar du ju folk som tigger om det ... :D

Har suttit och läst lite om det där med GDPR och fotografering och det är inte alldeles lätt. Väldigt rörigt, till och med. Tänker på ditt ooops där. Observera att det står bör, inte att du ska eller måste. Bör. För att det är trevligast och artigast så. Inte för att du enligt lag och GDPR måste.

Den mesta infon är för professionella fotografer och hur de ska hantera sina bilder, var de får fota och sedan göra med sina alster. Där kommer man in på andra aspekter som till exempel konstnärlig frihet. Vilken attans röra!

Hittade denna informationen, visserligen skriven före GDPR men det nämns också.
https://lawline.se/answers/gdpr-och-privata-bilder

Till sist kommer det väl ändå an på fotot och avsikten. Är den kränkande? Kan personen eller någon som känner den ta väldigt illa upp? Då kanske man ska tänka till några gånger innan man lägger upp den på sin blogg eller annat ställe där alla kan se.

Christian Lehmann Gisler sa...

Där satt den du.....förstår att du känner dig bekräftad.... :)

Carita Liljendahl sa...

Klockan - hahaaaa!
Visst kan man bli skrämd om man tror att man missat en timme.
Dödsskallen i affären var också - just det - SÖT :-)

Anni sa...

Klockor som inte ställs om kan man bli tokig på, om man inte redan är tokig på att man måste ställa om. Men jag vill ha normaltid året om, är så tråkig att jag anser att solen ska stå i zenit kl 12 - hur ska man annars kunna navigera?

Döskallen ser mer mexikansk än halloweenig ut, trevligare i mina ögon.

Skjuter från höften gör jag ofta. Speciellt där det är fotoförbud ;-)