fredag 5 oktober 2018

BP och läkarhjälp för bilar

Idag hade jag kunnat lägga upp del 4 av serien ”Det är roligt att vara stammis”, men det blir ju ganska så tjatigt. Istället gör jag en Åke och lägger upp en riktigt fin skylt redan idag. En Fredagsskylt så att säga.

BP
Vet inte om ni har tänkt på det, men mina initialer BP är ganska så populära. Jag menar de står för ”British Petrol”, Brommapojkarna, Bollplan, Brandpost med mera, med mera. Wikipedia har listat alla BP:n. Synd bara att jag inte finns med där (än);-)


Läkarhjälp 1
Det här är en stötfångare som sitter på en Hyundai Alto modell äldre. Läkarhjälpen vara till synes nära till hands. Här var det liksom totalt onödigt att uppsöka bildoktorn. Man letar helt enkelt fram en borr, gör hål i karossen och ”syr ihop” skadan med buntband. Ärret är ju knappt synligt.


Läkarhjälp 2
Här behövdes varken borr eller buntband. Det räckte så gott med gaffatejp. Det ser ut som om omplåstringen har suttit där ett tag. Men den verkar hålla än. Gaffatejp fungerar alltid och är onekligen en av världens bästa uppfinningar, enligt mig alltså.


PS. Alla foton är dagsfärska. DS.

17 kommentarer:

Åke sa...

Dina initialer måste vara stora nu 🤗 Du bara skapar en användare på Wikipedia... och lägger till dig... nackdelen är ju att du röjer ditt namn då. Bilakuten var ju läcker, buntband har jag inte tänkt på och gaffatejpen: det dom inte går att laga med silvertape är trasigt 👍
Tack för länken!

Emma, Sol som sol? sa...

Den där sömnaden på bilen tycker jag faktiskt är riktigt läcker! Bortsett från orsaken, alltså. Det är lite som jag var helt inne på att skaffa "bullet holes" till min älskade röda PT Cruiser men det blev inte riktig av. Nu har jag tyvärr inte bilen kvar utan min pappa kör runt i den.

Det där ihoptejpade fönstret har jag också kört runt med när jag hade upprepade inbrott i min första bil, en SAAB från 1982 ...


Din golvbrunn - eller vad det nu är - tycker jag är riktigt läcker! Tänk att ha den på väggen - coolt om man kallar sig för BP!

Husbilen-Ellen sa...

Du hittar så roliga bilder. BP är en etablerad initial.Numera tänker jag på dig i första hand. Billagningen med buntband var smart!

nalta norrland sa...

Observant som vanligt, detta ger tummen upp :)

Susjos sa...

Haha, tack för ett glatt inlägg sent om natten när jag läser detta! Tänker också på dej så fort jag ser BP någonstans!
Billagningarna var ju läckra! Jag sätter ju också en del stygn på mitt jobb, men inte på bilar dock! Hehe...

Ditte sa...

Visst borde du ju finnas med i Wikipedia. En ren miss att du inte gär det. Men fredagsskylten gillas verkligen. Känns dock spm om den är lite "liten."
Och praktisk läkarhjälp är inte alls tokigt. Du har bra exempel det. Och sett från ett hållbarhetsperspektiv är det helt suveränt. Och ger viss munterhet åt oss som läser. Tackar för det.

Anki sa...

Jag undrar hur många BP jag fotat under dessa år jag följt dig ... många kan jag lova :) Klart du borde finnas med i Wikipedia :)
Gaffatejp är verkligen bra - hur skulle man klara sig utan?!?
Snyggt sytt ... undrar om ägaren är kirurg? Roligt inlägg som får mig att sitta här med ett stort leende!

KulTur i Natur - Tony sa...

Att fota brunnslock i gatumiljö är väl nästan en egen genre inom foto. Man märker sällan vilka vackra utsmyckningar man kliver på i sin väg över gatan eller på trottoaren. Sedan var ju denna särdeles vacker :-)

Ama de casa sa...

Haha! Du är helt klart världsberömd :-)

Buntband och gaffatejp är ovärderliga när det kommer till att ge akuthjälp (som kan bli nog så provisorisk ;-) ). Anders har helt nyligt lagat ihop innandömet på vår toastol med buntband och med hjälp av den insatsen så går det att spola i den igen. Vi kallar det "att köpa tid", hur mycket tid, det återstår väl att se :-D

FREEDOMtravel sa...

Ett av mina projekt på jobbet heter också BP (Brännpunkten) ;)

Christian Lehmann Gisler sa...

Tycker du ska kontakta Wikipedia, jag menar du är ju ingen okänd BP precis...:) Ha en fin helg!

Johanna sa...

Ja man kan ju undra när du skall hamna med på den listan på wikipedia :)
Tänker alltid på dig när jag ser alla BP skyltar! :)

Ja vill man inte betala dyrt får man vara händig :)

Ja vår säng vi har nu är från sova, men de la ner sin butik här strax efter vi köpte den, haha... Köpte en kontinalsäng från mio :) Och den skall komma till v 43, så hoppas den gör det med. Annars får jag sova i soffan tills den kommer.. Flytta v 44 :) Japp helt rätt, Erik kommer köpa ut mig ur huset, så lite pengar kommer jag ha :)

Klimakteriehäxan sa...

Håller med dig om gaffatejpen. En sån där betongplatta måste du väl skaffa?!

Monica sa...

Japp silvertape är bara bäst höll vår
strålkastare på plats i ett helt år på
Volvon.
Tänk vad ett T för mycket kan ställa till med.
Gräset skulle jag inte tacka nej till måste
vara mer hållbart än vårat.
Har faktiskt aldrig fått någon P-bot inga
fortkörningsböter heller men det sista är
nog bara ren tur:-)
Fortfarande ingen skärm, har försökt men får
leta vidare.
Ha det bra

Paula sa...

Det verkar hända ett och annat i Täby, det var inte du med kranbilen hoppas jag? Och du var inte på plats och fotade för bloggen? Där hade du fått fantastiska objekt för skyltsöndagen???Bara ett litet tips, nerrivna skyltar, vem kan slå det?

Eva Trillian sa...

Allt går att laga med Silvertejp (eller Jesus-tejp, som vi säger på jobbet, eftersom man kan utföra mirakel med det ;) ) ... och även med buntband tydligen :D

Anni sa...

Det kan väl inte vara så svårt att få in dig i Wikipedia? Känner du ingen som är betrodd faktalämnare dit? Gör ett upprop i bloggvärlden, vettja!