söndag 14 oktober 2018

Skyltsöndag #179

Skyltar finns precis överallt. Det har jag ju konstaterat många gånger. När jag kollade korten som jag tagit den gångna veckan så hittade jag en massa mera eller mindre bra/roliga skyltar. Så återigen fick jag göra ett urval. Hoppas ni gillar det. Enjoy!


Flyttfirmor brukar som regel inte ha roliga skyltar på sina bilar, men tvillingarna Billy och Dennis lyckades bryta den trenden. Otroligt fyndigt! Här studsade jag till direkt:-)


Linje 961 är en så kallad seniorlinje inom Täby kommun. Bussen kör mellan de olika seniorboenden (det finns ett antal, vilket är bra att veta för framtiden...;-) ) och går en gång i halvtimmen dagtid på vardagar. En utmärkt service tycker jag. Skrattar lite här då jag ser en massa vinkande pensionärer framför mig.


Som ni kunde se igår är Sergels Torg en enda stor byggarbetsplats, vilket den har varit i många år nu. Här försöker man lätta upp stämningen för alla fotgängare. Lyckat – nja.


Veckans höjdare är onekligen den här skylten som jag hittade hos Media Markt. För det första vet jag inte vad det är jag ska köpa. För det andra går det inte att uttala heller om jag inte vill bryta av tungan. Så jag väljer den enklaste lösningen… Bestämmer att en bunt Bh:ar till en Ipad kanske skulle kunna vara nåt;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.



16 kommentarer:

Ditte sa...

Visst har du lyckats även denna vecka med en rolig och aktuell skyltning. Flyttfirman reklam är verkligen fyndig. "Vinkskylten" har jag sett i Solna som också har många äldreboenden och där kör bussarna också till Solna Centrum. Många har ju svårt att ta sig dit på egen hand. Jättebra. Men jag har inte direkt sett så många vinkande pensionärer. Inte ännu. Media Markt skylten är verkligen udda. Undrar också vad som säljs här. Om det inte är en bh i svart fodral så kanske det är en sorts spelkonsol. Kanske går du in och frågar..
Läcker skyltning.

Ama de casa sa...

Haha! Min favorit är absolut den första! Lika som bär... HUR fyndigt som helst! :-)

I vissa länder/städer är det ju så att man SKA vinka ifall man vill med bussen som kommer. Jag tycker att det är smart! Onödigt att bussen stannar om ingen ska gå på (eller av). En kul skylt!

Den sista fattar jag nada av. Ett svart fodral och bh, jodå. Men resten? ;-)

Härlig skyltning!

Nästa vecka ska jag baske mig inte ha typ 100 stycken. Jag måste begränsa mig!

Ha en fin söndagskväll!

Emma, Sol som sol? sa...

Gillar också Lika som bär men skulle vilja ha ett allvarligt prat med logoskaparen om kerning och outlining. *ryyyys*

Undrar vad de där roliga idéerna de erbjuder innebär?!

Geddfish ♥ sa...

Det ser ni väl att det står TBH, vilket betyder TO BE HONEST :D Alltså en bunt iPad för att vara ärlig. Och air betyder den tunna sortens skärm.

Jaså, Sergels torg har varit under uppbyggnad i många år? Ja, inte kul. Behöver lättas upp.

Vinkområde. Kom att tänka på hur det var när jag var liten. Då fick man sträcka upp handen/armen, om bussen skulle stanna. Kanske det kunde kallas att just vinka?

Kul flyttfirmeskylt!

nalta norrland sa...

Googlade ipadbhundle men blev icke klokare, för vad som kom upp var nån app för svenska helgdagar...

byblixtra sa...

En seniorlinje, det vore något för Norrbotten också. Dessutom har linjen nr 961 som är början på postnumret i Boden. :-D

Hur som helst, jag är med på veckans skyltsöndag.

nalta norrland sa...

Återkommer då jag tappade tråden efter googlingen ;-)
Jo det där Vin(k)området... jag läste alltså vin först å funderade lite... varför vin & seniorboende :D

KajsaLisa sa...

Flyttfirmsskylten var verkligen fyndig, ett lyft alltså :) Tycker SL skall utvidga den iden, tänk att kunna vinka till sig en buss. Sista skylten,hajar nada men so what, tror inte det är något jag behöver.Länkar upp nu.

Susjos sa...

Hej igen! Nyss hemkommen från Berlin är det dags att kolla in mina bloggkompisars inlägg!
Älskar tvillingarnas flyttfirmaskylt, fiffig och rolig!
Vinkskyltarna har jag aldrig sett, men borde ju finnas här i Solna också?

Och Ipad-skyltningen hade Gerd svaret på, så smart hon är! Jag trodde mer på din idé om Bh, haha!!!


Svar: Nej nån hallonöl drack vi inte, den röda, eller oranga drinken är en Aperol Spritz, mycket god! Innehåller Aperol som är en bittersöt aperitif från Italien, mousserande vin,gärna prosecco och sodavatten + is. Så svalkande och god i värmen!

Och ja, vi hamnade mitt i värsta demonstrationen på lördagen i Berlin som handlade om solidaritet istället för utslagning-för ett öppet och fritt samhälle!

Paula sa...

Nu har du lyckats hitta många kluriga skyltar, den sista därmot var ju obegriplig. Vem av tvillingarna tror du heter Lika? o vad heter då den andra?
Olika?

Klimakteriehäxan sa...

Lysande kollektion! "Lika som bär" har jag sett förut, fruktansvärt fyndigt och helt i min smak. Vinkområdet - ska man verkligen vinka för att bussen ska stanna???

Åke sa...

Ja tvillingar... Jag jobbade åt två stycken runt 12-13 år, jag sa du i tre år när jag skulle tilltala. För 3 månader sedan ungefär träffade jag en tvilling jag gick i skolan med (årskursen under) Jag fick fråga vem det var :) Nu jobbar jag med en tvilling som jag känt mycket länge och när brorsan är tillsammans blir man tveksam, de heter föresten Tommy & Tomas (nästan bara det gör det svårt på ansiktsboka)Snacka om bussförbindelse, starkt avundsjuk... här går det en på morgonen och kanske skolbussen... kanske några på kvällen också då... Kul "mörkt" skylt, är nog veckans höjdare tycker jag :) Gå inte på reklamen till IPAD:en utan håll i den, tänk hur du ska använda den... fodralet kan vara bra hur du använder den eller vart du ska ha den :)En annan jobbade i t-shirt tills mörkret slog igenom på söndagen. Man gick och nynnade på Peps Perssons låt hela dagen :)

Christian Lehmann Gisler sa...

Blir lika impad varje gång över era söndagsskyltar!
Den där busskylten var jag tvungen att läsa på flera gånger, tyckte först det stod "vinområde"...... det hade vart nåt :)
Sanslöst....byggarbete i flera år, INTE roligt alls!
Mediamarktskylten säger mesta om skitföretaget...

Anki sa...

Fyndiga och kul skyltar som alltid hos dig!
Svar: Jag har inte bytt typsnitt ... men det är ju bra om du gillar det :)

Anni sa...

Vi är flera som är inne på vin-spåret, ser jag. Så avslöjande ;-)

Lika som bär är otroligt fyndigt :-)

Känner att jag behöver kolla in hur det ska bli på Sergels torg, har missat visionen men sett skyltarna. Nu går i alla fall spårvagnen hela vägen till Åhléns, det är bra!

Anni sa...

Okej, nu har jag googlat fick jag se hur det är tänkt att se ut på Sergels torg. Oj.