torsdag 25 oktober 2018

Tråktorsdag

Ja, på sätt och vis började den här torsdagen verkligt på ett tråkigt sätt. Jag menar att jag har en krånglande rygg är ju inget nytt, men jag har då aldrig haft problem under nätterna. Någon gång är ju alltid första gången, så klockan 03:18 sms:ade jag till min bästis Yvonne och avbokade vår efterlängtade lunchdejt. Det var nog lika bra det, då jag fortfarande var klarvaken klockan fyra. Å då jag bara har svenska/finska bloggkompisar kunde jag inte ens skingra tankarna med att läsa och kommentera inlägg;-)

Gärdesgård
Att Täby Kommun håller på att bygga en gärdesgård vid ”min” gångväg ner till centrum är inte alls trist, även om bildbevisen på arbetet som pågår är mindre upphetsande. Observera också att det är glädjande nog en tjej som bygger ”staketet”. Tråkigt är däremot att jag inte hade den blekaste aning om att området är ett fornminnesområde än mindre att det heter Torrbacken. Oooops!

Blommor
Lika tråkigt är också att jag aldrig sett backsippor, backnejlikor och brudbröd där. De två sistnämnda blommorna visste jag inte ens att de fanns. Googlade alla tre för att kolla hur de ser ut. Å japp, jag är helt säker på att de inte växer där. Tråkigt!




Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.


18 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Det är verkligen tråkigt att ha ont i ryggen! Jag gläds nu åt varje dag som jag kan stiga ur sängen utan att krampa ihop.
Men en mening förstod jag inte "Å då jag bara har svenska/finska bloggkompisar kunde jag inte ens skingra tankarna med att läsa och kommentera inlägg;-)"

Jag har haft en bra torsdag med så mycket att göra att jag inte hunnit med bloggen ;)

Emma, Sol som sol? sa...

Vilken fin gärdsgård! Och vad fint att de månar om växterna på detta sättet.

Himla dumt med ryggen. Hoppas att det fort går över så att det snart blir lunchdate igen.

Susjos sa...

Wow en riktig gärdsgård som byggs, coolt! Inte helt enkelt att bygga!
Så illa med din rygg, synd att jag inte kunde blogga från jobbet i natt då...
Hoppas ryggen är lite bättre nu! Värmedyna och ipren+ alvedon är mitt tips...
Kram och godkväll!

nalta norrland sa...

Fint med en gärdsgård fast jag trodde det stavades gärsgård... måste nog googla, kanske är det norrländska ;-)

Trist, riktigt trist med Din rygg, ledsen för Din kull, ont/värk är rejält okul.

Ditte sa...

Verkligen trist med din rygg och inte blir du ju gladare av att inte kunna sova heller. Men det var nog en god idé att boka av lunchen även om det också var tråkigt.
Lite mindre tråkigt är ju att det byggs en gärdsgård här runt området. Snyggt dessutom i miljön här. Och vad gäller blommorna verkar det inte som om de som satt upp plakatet heller sett några av dessa här. DE har skrivit t.ex-och då blir det lite vagt. Kanske har blommorna funnits hären gång för länge sen.
Hoppas ryggen piggnar på sig .

KajsaLisa sa...

Kul gärdesgård, men skylten höll god Tråktorsdagsstandard. Brudbröd låter ju som något man köper på konditoriet. En påse brudbröd tack. Kan man sälja färskt bröd där man tankar så varför inte.
Du kunde ju ringt 08 55559000 och frågat hur ett brudbröd ser ut istället för att googla, så hade dom fått engagera sig lite på kommunen.
Tack för länken.

Geddfish ♥ sa...

PS. Jag blev så bekymrad över ditt ryggonda med tillhörande dålig sömn, så jag glömde totalt att kommentera dina fina bilder.
Gärdesgården blir suveränt fin, riktigt gammaldags. Eloge till kommunen!
Hoppas du är bättre idag och jag önskar dig en fin fredag!

nalta norrland sa...

Angående den illvillige person som orkat göra sig sånt besvär så skrämmer det mig då personen ifråga måste vara ond.
Helt otroligt att någon ids kopiera utdrag från min blogg och lämna brev till min mor... det är ju helt klart någon som känner mig/oss och dessutom ringde ju personen till min mor dessutom... för att hitta min mors mobilnr måste man veta vad hon heter. Jäkligt onödigt. Det hela är ju bara för att göra min relation till min mor sämre, det är min mor som drabbas.
Det är alltså helt klart en lokalförmåga och inte nått nättroll.
Min mor har ingen dator/internet och hennes mobil är av den gamla sorten som man typ bara använder för att ringa på/ta mot samtal.

Ha en fin fredag, kram

Ama de casa sa...

Men fy då. DUMMA rygg! Hoppas den har blivit bättre nu och låter sig sova utan värk. Hoppas också att den uppskjutna lunchen blir av snart också.

Fint med gärdsgård! Du får ge dig ut på spaning efter dom där blommorna på en annan årstid, tror jag. Våren kanske. Eller sommaren... :-)

Ha en fin fredag! (Var tvungen att kolla kalendern på datorn för att bekräfta veckodagen, fredagar är inte lika självklara längre ;-) )

Steve sa...

Tråkigt med ryggont. Det hade jag stora problem med under några år runt de 30. Hittade då en sjukgymnast med mycket udda behandlingsmetoder som hjälpte mig och har därefter aldrig haft några problem. Hoppas att det oxå ordnar sig för dig så att du inte behöver avboka flera luncher med favvokompisen Yvonne.

Snyggt som tusan med gärdsgård. Ni mår nog bra av lite pålandetkänsla i storstan.

Susanne sa...

Hoppas att ryggen är bättre. Ska bli spännande till våren att följa med till fornminnesområdet.

Klimakteriehäxan sa...

Önskar dig en "ny" rygg! Och kan meddela att den där sortens gärdsgårdar är favorit bland blickfången där ute.

Christian Lehmann Gisler sa...

Tråkigt inlägg....... hahaha :)
Men Gärdesgården är fin!

Anonym sa...

Älskar gärshgårdar!
Finns massor i övre Dalarna.

Önskar dej "god rygg"!

Ruth i Virginia

BP sa...

Svar till Ruth: Tusen tack, det behövs för min rygg alltså! Å så himla kul att du gillar gärdsgårdar och att de väcker minnen hos dig! Bra att Täby Kommun går tillbaka till "gamla" metoder där:-)

Åke sa...

Min torsdag vart inte ett dugg tråkig ;) Jag var ju runt på dina gator nästan :)

Anni sa...

Så trist med ryggen, hoppas det är bättre nu!
Gärdesgården är ursnygg, vad kul att den byggs istället för ett trist gunnebostängsel.

Eva Trillian sa...

Hoppas ryggen skärpt till sig! Nätterna blir långa när de trasslar!
Snygg gärdesgård!