fredag 19 oktober 2018

I väntan på…



… nej, inte Godot utan en leverans från det blågula varuhuset kan man onekligen ha det sämre. Jag menar 7,4 grader irl, men 26 grader på balkongen kan man ju knappast klaga över. Balkonghäng i t-shirt och en utmärkt lunch från stamstället.

”Kaosrum”
Sedan juni 2016 finns en mini IKEA i grannkommunen Danderyd, närmare bestämt i Enebyberg. Till för två dagar sedan hade jag besökt varuhuset en gång, för att kolla läget alltså. Men i veckan beslutade maken och jag att det var dags att göra nåt åt vårt berömda ”kaosrum” som en gång i tiden fungerade som gästrum.

Leverans
Leveransen av de beställda skåpen var aviserad mellan klockan 12 och 16 idag. Klockan 14:00 ringde killen från bring - transportföretaget med de läckra limegröna bilarna - och lovade att stå utanför dörren om 15 minuter. Å det var precis vad han och kollegan gjorde. Imponerande!

Platta paket
Japp, paketen var platta, precis som dom ska vara när de kommer från IKEA. Då både maken och jag lider av ett ganska så vanligt funktionshinder, nämligen ”tummen mitt i handen” ska skåpen monteras av fackmän på måndag någon gång mellan klockan 13 och 16. Å om alla delar och skruvar är med så lär jag nog bli ännu mera imponerad då.

Bonusbild

Bilden är tagen igår i Kista. Himlen var lika blå då som idag, så den läckra elmasten såg nog likadan ut idag.

12 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, så du vågar dig inte på IKEA-paketen!?!? Skulle vara under min värdighet att låta någon annan - familjemedlem eller professionell - montera ihop det! Jag har nog utrustats med några extratummar - mentala i alla fall!

Från rätt (syn-)vinkel kan det mesta bli tilltalande!

Ditte sa...

Perfekt med hemleverans och dessutom på tid. Och att få det hela monterat. Vi kånkar aldrig numer själva utan gör som ni. Maken är flyhänt och monterar gärna. Men lika ofta lämnar vi det till andra.
Härligt väder och även vi satt på balkongen ett par timmar. Så skönt.
Hade en lång, rolig och intensiv dag igår så idag vilar jag in formen för morgondagen då nya roligheter väntar. Barnbarnen!Tackar för bonusbilden. Klart upplyftande.

Susjos sa...

Så ljuvligt att äta lunch på balkongen i oktober, och ändå har ni inte inglasat! Härligt!
Toppen att leveransen kom i tid, och jag tror nog att allt finns med i paketet, IKEA har förbättrat sig på den fronten! Här hemma hade maken monterat ihop skåpen, men inte jag!
Skönt att få hjälp med detta, kan det möjligen vara "Hustomtar" som kommer? Äldsta sonen jobbade där förut, och fick bl.a hjälpa till med just såna saker.
Nu mot jobbet.....

nalta norrland sa...

Praktiskt att nån annan utför hopsättning, även om IKEA:s platta paket inte kräver ingenjörsutbildning så underlättar det att slippa själva skruvande.

Här har jag knappt varit utomhus så jag vet inte om vi haft något väder...

Hämtade nyss hem Elin som varit hos kompis efter kolan å även käkat middag där.
J åkte i väg i morse vid 7.45 på jobb å har icke kommit hem än... drygt 12 timmar senare.
Vi har ett projekt på G så jag hoppas J är ledig i morgon.

Geddfish ♥ sa...

Önskar jag kunde. Tänka att ha en sån underbar balkong! Även om er inte är inglasad, så har ni mer lä och väggar. Jag har helt öppet och det blåser ifrån Vänern.
Kul med nya tag i inredningen! Jag har hjälpligt kunnat fixa lite, så. Men nej, jag gillar det inte, har nog tummen mitt i rätt så bra.
Ha en fin kväll!

Ullie webersköld sa...

åhh men alltså sätta ihop saker därifrån är inte det lättaste många fina ord ploppar ur munnen ha ha

önskar lycka till o önskar en fin lördag :D

Åke sa...

Jo här sitter ni och gonar på �� Trevligt �� Helt otroligt väder, vi hade nog bara 12 men ändå... perfekt väder för att snickra och byta en bilfjäder... men nu ska du få svar på dina banor. Oj 4096 st tecken går inte att skriva till dig, du får gå in på mitt inlägg, jag får svara där.

BP: Nu har antalet landningsbanor på Sundsvalls flygplats ökat till 34… Arlande har fortfarande bara tre landningsbanor. Är impad över din kunskap om flygplanen som landar i ”Timrå-hockeyland”, å bilderna lyckades du verkligen med:-)

Svar: Jadu BP! Jag var ute hela dagen igår igen tills det blev mörkt, hade bla systemkameran nära mig hela tiden allt för att leta objekt Först var man på tå... fortsättning på min sida.

Ama de casa sa...

Grattis till det där "ta-sig-i-kragen"-rycket! Man blir så lätt hemmablind så ett sånt där kaosrum kan bli nog så permanent.
Haha! Anders skulle aldrig låta nån annan skruva ihop grejerna! Fast jag får faktiskt hjälpa till, såpass litar han på mig.
Hemleverans har vi dock beställt om det är tunga grejer. Som då när vi gjorde en (nästintill) total makeover av vardagsrummet med möbler från Jysk. Dom fick köra hem dom tunga paketen (som även dom var platta), men monteringen den gjorde vi själva. Tog flera dagar, för det ska göras ORDENTLIGT. Haha!

Anki sa...

Ser härligt ut på er balkong!
Bra att få hjälp med IKEAS platta paket ... jag visste inte ens att den möjligheten fanns :)

Steve sa...

Trevligt med lunch i tisha på balkongen. Så Bring fungerar hos er, här är dom en katastrof. I tuff konkurrens med Postnord.

Husbilen-Ellen sa...

Skönt när hantverkare och transporter kommer när de ska. Vi väntar fortfarande på en hantverkare med borrmaskin! Ha dé bra!

Eva Trillian sa...

Schysst service! Sådant gillas!