torsdag 11 oktober 2018

Tråktorsdag



Den här delikatessen blev räddningen denna Tråktorsdag.



Bildbevis: det var grått här. Måste dock medge att de orange och gula löven faktiskt gör sig bättre mot en grå än en blå himmel. Undrar varför;-)

Jo, det var faktiskt en riktig Tråktorsdag idag. Gårdagens (britt-)sommarväder hade nämligen dragit vidare söderut och förbyttes till en normal grå höstdag här i stor-Stockholm. Visserligen berättade en granne att solen hade varit uppe klockan sju på morgonen, men den missade jag av naturliga skäl - jag sov. Tråktorsdagen höll i sig till klockan 13:30 då det damp ned ett paket på hallgolvet.

Karljohansvamp
Bloggvännen Anki hade gjort det igen – skickat torkad karljohansvamp till mig. Så otroligt gulligt av henne, då hon knappt fick någon större skörd själv den här hösten. Jag blev verkligen glad och tacksam över denna läckra (i dubbel bemärkelse) present, då karljohan är skogens guld och slår kantareller med hästlängder, enligt mig alltså. Som ni kan se på bilden hamnade svampen i samma (av maken sparade) glasburk som förra året:-) Det kallar jag för kontinuitet;-)

Karljohansoppa
Självklart har jag Ankis recept på svampsoppa kvar från ifjol. Den finns här. Å ni får gärna gissa vad maken och jag kommer att njuta av till middag om en stund. Mums!

Tusen, tusen tack Anki för svampen och det fina brevet! Precis som ifjol kan jag även i år konstatera att Blogglandia är helt fantastiskt:-)

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag. Häng gärna på ni också, för som ni ser behöver torsdagarna liksom inte vara tråkiga, trots att de heter så i temat;-)

17 kommentarer:

Johanna sa...

Här har vi haft strålande sol hela dagen hihi :)
Snällt och skicka svamp till dig, själv är jag inte så förtjust i svamp :(

Ja vi har ett kanonarbetslag och mina två elevassitenter och jag tänker lika om det mesta, snudd på allt, vilket gör det funkar så bra och dessutom har vi sjukt kul ihop. Och att ha kul på jobbet är viktigt, man är där så mycket :)

Anki sa...

Tänkte väl det ... att du skulle gilla mitt paket alltså - och så lämpligt att det hann fram till idag, när du tyckte det var en tråkig dag :)

nalta norrland sa...

Blogglandia levererar :)

Så snällt att skicka svamp till Dig,
att Din tråktorsdag dessutom blev en svamp till middag torsdag gjorde väl inte dagen sämre.

Färggranna höstlöv, tänkte mer på all färgprakt än grå himmel.

Paula sa...

Goa fina Anki som är så givmild! Ja du, jag skulle ju säga att jag får la tacka för att du redde ut missförståndet, jag trodde på allvar att det var cattlebell som var ursprunget till gymvikten o inget annat. Så nu har jag lärt mig något nytt, härliga tider.

ulla maria johanson sa...

Suverän present som livar upp en grå dag. Goda bloggvänner är guld.

Tråktorsdag var kul idé och mitt inlägg passade in där idag. Ser liksom du ansiktet i den lilla bilden och tycker liksom du att det är både konstigt och kul. Tack för att du visade mig denna knorr för dagen. ;-)

Eva på Seniorvinklat sa...

Ja Anki är en verkligt snäll människa. Det märks även på hennes blogg och kommentarer. Ser ganska snyggt ut där i Täby:)

Marita sa...

Det bästa med hösten är just svampen och färgerna. Vi fick trumpetsvamp av vår granne som älskar att plocka svamp och maken gjorde en fantastisk god svamprisotto.

Ditte sa...

Vad roligt! Klart uppiggande och så gott! Och så omtänksamt av Anki att skicka dig svampen. Karl Johhan är verkligen en fin svamp men jag lär nog få köpa den på Hötorget eller så. Tack för soppreceptet . Ska helt klart provas.
Och visst är Blogglandia fantastiskt!
Torsdag är det förvisso men inte alls så tråkig.

KajsaLisa sa...

Kul att du hänger på, din himmel var lika tråkig som min. Men du har ju i alla fall svampen att glädjas åt.

Ama de casa sa...

Men så gulligt av Anki! Karl-Johansvamp är verkligen en delikatess :-)

Härliga höstfärger! Och positivt tänkande angående matchningen mot himlen funkar ju jättebra även på en tråktorsdag :-D

Steve sa...

Vilken ljuvlig present. Hoppas att soppan motsvarade alla högt ställda förväntningar.

Geddfish ♥ sa...

Jag läste inte ditt inlägg igår, så nu är väl både svamp och soppa avnjutna och uppskattade! Vad snällt av Anki att skicka sådan läcker post till dig, överraskning!!
Ja, Blogglandia kan vara alldeles fantastisk.
På tal om blå eller grå himmel, så är inte strålande sol det bästa fotomotivet egentligen, snarare bättre i regn, klarare färger då. Första höstbilden, den är alldeles fantastiskt vacker!
Jag hade en blåhimmelstorsdag och det fortsätter jag med både fredag och lördag! Ha det gott!

Annette sa...

Vilken fin present! Bloggvärlden är verkligen fantastisk. Jag hade nästan glömt att det var så grått häromdagen, men du har rätt. Jag såg på statistiken för våra solpaneler att det bara blev 7 kWh, jämfört med 77 kWh någon dag tidigare. Fina bilder med de röda löven mot den grå himlen, och extra snyggt med lägenheternas c-form som ramar in bilden.

Christian Lehmann Gisler sa...

Gillar dina "bostadsområdeskort" skarpt och höstfärgerna gör dem inte sämre... :)

Carita Liljendahl sa...

Älskar vyerna från Grindtorp och från Täby överlag.
Fint att jag då nån gång "för länge sedan" hittade din blogg!
Fina höstfärger!

Anni sa...

Men så gott - vilken toppenpresent!
Och så otroligt vackra färger ni har på gården, hade himlen varit blå hade det nästan varit för mycket. Eftersom jag själv var inomhus på Chokladfestivalen är jag tacksam över att jag inte missade solen ;-)

Eva Trillian sa...

Vädret kommer verkligen på andra plats (eller 78:e) när så bra saker som blogglandias suveräna givmildhet lyfts fram :) Underbart!