måndag 22 oktober 2018

Glad måndag


Värsting verktygslåda som dock inte behövdes.


Montering pågår.


Grovstrimlad emballage som killarna tog med sig.


Klappat och klart efter 45 minuter.

Om ni minns mitt inlägg om ”kaosrummeet” och de platta paketen som maken och jag väntade på i fredags så kommer ni ihåg hur imponerad jag blev. Men det var nog ingenting jämfört med vad jag var idag.

Väckt klockan 08:45
Skåpen skulle monteras någon gång mellan klockan 13 och 16. Kvart i nio i morse ringde inte väckarklockan utan telefonen.

- Hej, det är från IKEA. Undrar om vi kan komma och montera skåpen.

- Självklart! Klockan ett då eller?

- Nja, vi har ingenting att göra just nu, så vi undrar om vi kan komma om en halvtimme. Vi är i Solna just nu.

- Errmmmmmhhh! Visst, ni är välkommen!


25 minuter senare stod två mycket trevliga killar från företaget NOW Office Assemblies (IKEAs monteringsföretag sedan 12 år(!) tillbaka) i dörren utrustade med världens värsting verktygslåda. De tog av sig skorna(!) och steg på.
Trekvart och två Nespresso (till killarna) senare var allt klappat och klart. Dessutom ”grovstrimlade” dom emballaget och tog det med sig. Alltså impad är bara förnamnet. Vilken fantastisk fin service! Det var aningen otippat om jag ska vara ärlig.

Frukost på balkongen
Sedan var det dags för frukost på den 22 grader varma balkongen. Å japp, det lär ta oss betydligt längre till att fylla skåpen med allt som just nu är nedpackat i kartonger. Det gjorde vi nämligen inte idag. Solen strålade ju från en klarblå himmel, så…

Verkligen en glad måndag, som dessutom inte blev förstörd ”mitt i” om man säger så.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

PS. Ama, det här inlägget förklarar varför jag kommenterade hos dig ovanligt tidigt idag. DS.




19 kommentarer:

Johanna sa...

Härligt med sådan bra service och ta av sig skorna!! :)

Man behöver inte vara ett geni för blogga på wordpress. Det är lika lätt som på blogger :) Konstigt du har problem med wordpress, jag har inte haft något problem och kommentera där via blogger :)

Emma, Sol som sol? sa...

Snyyyggt! Både servicen och de nya skåpen! 45 min är inte illa de, de hade gjort det där förr.

Undrar hur det är att jobba som IKEA-ihopmonterare? Känns inte vidare värst lockande.

Ditte sa...

Perfekt! Och före utsatt tid. Skåpen rymmer ju väldigt mycket. Bra val här! Och att beställa montering är så smidigt. Vi har liknande positiva erfarenheter från vårt spanska IKEA. Har dock inte testat här hemma eftersom vi inte just handlat på IKEA.
Mysigt sedan med frukost på balkongen och ha en hel dag till förfogande.

Geddfish ♥ sa...

Jag är avis på frukost på balkongen!
Men, vilken glad måndag ni fick! Fackmän är snabba, det är häftigt. Jag har i färskt minne fönsterputsarna. Det tog 20 min för två pers att tvätta alla mina fönster! Inte klokt.
Ert rum blir finemang. Så himla många bra skåp! Förvaring är sånt man saknar.
God kväller!

Susjos sa...

Perfekt! Å visst fanns alla grejer med till monteringen? Så skönt att bli av med alla pappkartonger också! Vilken höjdarmåndag ni fick, och frukost på balkongen, härligt! Hm, varför åt vi inte vår brunch idag på balkongen?
Nu fick jag också veta varför du var ovanligt tidig inne hos Ama idag, haha!

KulTur i Natur - Tony sa...

Vilka bra förvaringsskåp!

nalta norrland sa...

Fina skåp, bra med förvaring.
Lite tidigt kom de... med tanke på Dina sovvanor :)
Men bättre tidigt än aldrig.

svar Nej varken Elin eller J ville smaka på soppan,
det blev en hittepå soppa då ingredienser saknades på affären,
tillhör icke ICAs bassortiment ;-)

Anki sa...

Haha ... det var därför du kommenterade "fel" tid alltså!
Fantastisk service och ett jättesnyggt skåp! Klart det blev en Glad måndag!
Svar: Prydnadskålen går faktiskt att äta! Hur den smakar vet jag inte, men den är släkt med grönkål ...

Ama de casa sa...

Haha! Det var det första som slog mig när jag började läsa det här inlägget - DÄR har vi förklaringen till vad du gjorde uppe vid den tiden :-D

Himla duktigt jobbat av grabbarna, synd bara att dom förstörde och tog med sig dom snygga inredningsdetaljerna a la KajsaLisa. Emballagen, alltså ;-)

Nu har ni lite att göra med att fylla dom där praktiska skåpen - hoppas att ni slipper att göra det idag också utan att ni kan njuta av sommaren som (förhoppningsvis) envist hänger sig kvar - skåpen ser ut att stå stadigt och går nog ingenstans. Jobbet att få ordning på kaosrummet kan vänta till november :-)

PS: Den där röda, fina kartongen känner jag igen. Har några såna i IKEA-garderoberna i garaget (som vi har monterat själva ;-) ). Börjar dock byta ut dom mot plastbackar istället, efter ett antal år börjar kartongerna inte vara sådär raka och fina längre...

Steve sa...

Visst är det skönt att slippa montera själv och dessutom bli kvitt allt emballage.
Se nu till att bringa ordning i skåpen.

Eva på Seniorvinklat sa...

Vad glad man blir när saker och ting kan skötas så här enkelt och smidigt. Skåpet är jättesnyggt.

KajsaLisa sa...

Oj, det är sånt man har farsan till :)

Stare Ström sa...

Oj! Visste inte ens att det fanns sådan service!

svar: Ja, en vecka på en båt på Mosel så här års kan rekommenderas! Otroligt vackert med alla höstfärger. Och vin därtill passar sååå bra. Att solen sken och det var varmt hela veckan var förstås ett extra plus.

Klimakteriehäxan sa...

Grattis till en så lyckad måndag!

Christian Lehmann Gisler sa...

Vad ska du ha i alla de där skåpen?

Johanna sa...

Haha javisst var dne rolig.. för oss tittare.... kanske inte för männen, eller fruarna haha

Eva Trillian sa...

Wow! Härligt :) En god anledning att bli väckt tidigt ;)
Sv: Tack för din kommentar hos mig! Den värmer ännu!

Anni sa...

Men så spännande och vilken service! Var är "före"-bilden som visar hur kaosrummet såg ut?

Carita Liljendahl sa...

Jag tror att jag också beställer hem en eller ett par trevliga snygga män för att montera möbler från Ikea :-) ... nästa gång jag köper nåt där ska jag kolla om det fixar sig också i Finland.