fredag 12 oktober 2018

Skuggor med en humla

Den här strålande och varma 12 oktober intog maken och jag vår (sena) frukost och lika sena lunch på balkongen. Balkonghäng när det är som bäst alltså. Som ni ser kan man roa sig på lite olika och mindre proffsiga sätt, innan man lämnar lägenheten och åker in till stan.



I fall ni undrar om jag ljuger för er, och att det inte alls var en underbart solig dag utan att det regnade ute, så kan jag talar om för er att jag alltid glömmer nämna balkongfönstren för fönsterputsaren, sååå;-)

Fet humla

Den här humlan på balkonggolvet höll jag nästan på att trampa ihjäl, vilket ju hade varit väldigt synd. Ogillar getingar och bin på balkongen, men humlor tycker jag om. Humlan var inte bara extremt fet, den var slö också. Så slö att den inte ens rörde sig och därmed poserade så fint så. Tack för det:-) Och nej, jag dödade den inte utan tog ett papper, lyfte upp den och satte den på balkongräcket. Då humlan var borta när vi kom hem antar jag att den flög vidare till grannen vars pelargoner fortfarande är i perfekt skick.

Roligare än så här blir det inte idag;-)

15 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Gillar ert Bond-inspererade skuggspel, med pistoler och cigarettrök. Varför nämna otvättade fönster, det var ju bara en extra effekt!

Stackars lilla humlan, den var nog helt slut efter en hektisk sommar!

Anki sa...

Snygga skuggspel på bilderna! Hade du inte nämnt fönstren så hade jag inte tänkt på dem!
Den stackars humlan har nog gjort sitt ... alla humlor utom drottningarna dör nu på hösten ... naturen är hård!

KajsaLisa sa...

Gillar också humlor, du fick till en skarp bild också. Tror jag lånar dina balkongfönster till mina regnbilder, ser realistiskt ut :) Skuggspelet var kul.

Geddfish ♥ sa...

Gillar dina skuggbilder och de smutsiga fönstren blev en häftig dekoration.
Stackars lilla humlan. Kanske den skulle till sista vilan?

Ditte sa...

Visst var det ljuvligt väder i huvudstaden denna fredag. Bara att glädjas. Följde ert exempel med fint balkonghäng innan lunch "på stan" och promenad längs Årstaviken.
Läckra skuggbilder från er balkong och humlan och "dess flykt" gillas. Bra att den fick hjälp på traven.
Kan anta att det blev en fin dag i stan.

Annette sa...

Visst är det härligt nu! Jag vet att du föredrar sommarvärme, men den här hösten har verkligen börjat bra. Man får passa på att njuta så mycket det går, för någon gång kommer väl de där grå och regniga dagarna också. Men än så länge är det bara varmt och otroligt vackert med alla höstfärgerna.

Ama de casa sa...

Haha! Jag tyckte faktiskt att det regnade där på bilderna men skuggspelet gav ju ett annat intryck. Himla kul med skuggor och roliga bilder :-)

Vad snällt att rädda humlan! Att trampa på dom gör ONT. Det vet jag av erfarenhet. Men det kanske inte var barfota-varmt hos er...

Ha en lika fin lördag!

Ama de casa sa...

PS: Jag tyckte innan att mina glasdörrar ut mot terrassen var väldigt smutsiga. Det tycker jag inte längre, nu är dom bara lite småskitiga. Tack för att du har räddat mig från tråkjobb idag ;-)

Eva på Seniorvinklat sa...

Alltså dom där balkongfönstren??? Snyggt skuggspel annars. Undrar vart ni ska i stan och varifrån vi får se fler bilder. Ha en riktigt fin helg och tack för alla fina och uppmuntrande kommentarer du sprider.

Christian Lehmann Gisler sa...

Gött att ha barnasinnet kvar, det förlänger livet :)

nalta norrland sa...

Gillar Ert skuggspel :D

Inte bara humlor blir extremt slöa, här har jag äcklats av flugor ett par dagar... ogillar verkligen flugor å dem om nu plötsligt ligger halvdöda på golvet i sovrummet eller hallen är så snuskigt äckliga.

I sovrummet beror det nog på att vi börjat ha elementet på då det var kyligt och i hallen lockas de av solvärmen i fönstren.

Steve sa...

Man har inte roligare än man gör sig.

Carita Liljendahl sa...

Skuggteater är kul!

Anni sa...

Vem kan låta bli att göra skuggfigurer när möjligheten ges? Det är ju roligt!
Humlan är knappast fet, det tror jag inte att humlor kan bli. Däremot finns de i många olika varianter, större och mindre. Hoppas att den orkade flyga bort och inte bara blåste iväg i en vindpust.

Nu har du väl njutit av en fantastiskt höstlördag?

Eva Trillian sa...

Balkongväder i oktober :) Ni gör rätt som njuter av det på bästa sätt - lediga :)