onsdag 3 januari 2024

Växande öron

Ett snyggt högeröra i normal storlek som växt klart - förhoppningsvis;-)

Fulörat sitter på vänstra sidan och verkar växa än...


Det här inlägget är till hundra procent inspirerat av Klimakteriehäxan. Hon fick mig inte bara att skratta högt när jag läste hennes ”dagens” om växande öron, utan hon tog dessutom upp något som jag aldrig har tänkt på. Så idag i sju graders stockholmskyla och snöstorm roade jag mig med att vetenskapligt ta mig an frågan ”Växer öron när man blir äldre? Det påstår nämligen Klimakteriehäxan. 

Mammas öron
Att jag inte har ärvt min mammas öron är solklart. Hennes öron var pyttesmå. Undrar om det var därför hon behövde en hörapparat;-)
 

Pappas öron
Ja, de var gigantiska. Minns inte om de ”växte till sig” under de 94 åren han levde, men om jag tittar på bilder på pappas öron så är det ingen tvekan om att jag har ärvt åtminstone ett av dem, tyvärr;-)
 

Mina öron
Det är inte lätt att ta bilder på sig själv (och olika delar av ens kropp), speciellt inte om mobilens ”porträttfunktion” inte vill fungera. Men efter otaliga försök lyckades jag ta två godkända bilder på mina öron. Och de är helt olika, både vad gäller storlek och utseende, nåt jag aldrig har tänkt på förut. Med facit i hand hade jag nog kanske varit gladare om jag förblivit ovetande om detta faktum. Kanske dags att låta håret växa och täcka öronen;-)
 

Raka spåret till närmaste spegel
Självklart går ni alla som läser detta inlägg nu raka spåret till närmaste spegel och kollar era öron – hahaha. Ni får gärna berätta om er upplevelse;-)

14 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Ja jösses, öronen tycks leva sitt eget liv ibland tycks det, ska banne mig kolla mina egna också, jag lovar!!!

Min familjs öron har jag aldrig reflekterat över, ska kolla några gamla fotografier tror jag bestämt. :)

Ha nu en fin afton.


femfemman sa...

Haha! Vilket kul inlägg! Får killa klimakteriehäxan oxå.
Ja, det var minsann skillnad på öron. Får gå och kolla om mina också är olika. Har haft "kimplex" för det mesta på min kropp... men inte öronen. Och de syns dessutom sällan. Nästan bara när jag är i trädgården... eller ev. går på ett spinningpass... och behöver sätta upp den tio cm nedanför öronen, långa håret..
Fast.. jag tycker ändå att mina öron är bland det snyggaste som jag har...Och än har de inte börjat växa. Tror jag... 😊😄

LillaSyster sa...

Näe, jag tänker inte kolla på mina öron =)Jag ska ta mig nerför berget och mot Padthai, idag har cykelgänget bestämt att vi ska äta där. Imorgon åker två till hem.....sen är det bara maken, jag och ett par kvar. Ha en bra kväll i kylan.....burr.

Susjos sa...

Tycker du fick till två snygga foton på dina öron, och ja, de är kanske inte helt lika, men ack så mycket nytta man har av dem om de funkar!
Minns min svärfars tal på vårt bröllop, där han nämnde att jag hade små fina öron ! De har nog blivit lite större sen vi gifte oss, och tyvärr mycket sämre hörsel , fast nu har ju ci-implantatet hjälpt mej!
Ha det gott i vintermörkret!
Kram

Äventyret framtiden sa...

Tror att öronen växer på samma sätt som ansiktet och resten av huvudet gör. Vi förändras rent kroppsligt ju äldre vi blir. Har inte kollat mina öron alls men måste förstås göra det nu..
Bra jobbat! Att ta foto av sina öron kan ju inte vara det allra enklaste.

nalta norrland sa...

Våga vägra kolla in öronen 😅 nej jag tänker inte börja studera varken mina eller någon annans öron ✋
Jag tror dock att det är på karlar öronen växer 😜

Angående Din kommentar hos mig, det flesta besöket ska tydligen ske öga mot öga 😅 men det hjälper ju inte då det tydligen är stopp ✋ på att jag ska få remiss till Vilhelmina då det finns kurator här på sjukstugan så ska jag typ hålla mig där.
Återkommer när jag vet nånting 😅

Ditte sa...

Härligt! Vad roligt! Har aldrig tänkt på detta. Måste fundera vidare på om jag ärvt mammas eller pappas öron. Ska titta på lite bilder. Bra jobbat att få till bilderna. Men visst tror jag att öronen förändras under årens lopp. DE som andra kroppsdelar.
Ska också titta in hos Klimakteriehäxan och läsa hennes inlägg.

Anki sa...

Bra jobbat med fotograferingen av dina egna öron! Nu blev jag såklart nyfiken på mina egna öron ... har inte tänkt på det förut.

Hanneles bokparadis sa...

på vissa människor kan man tydligt se på öronen vem förälder är, har inte tänkt på mina. I väster öra har jag liten nästan osynlig hörapparat, hör barnbarnen bättre 🦻

Klimakteriehäxan sa...

Vet inte om jag bör be om ursäkt för att ha satt ljuset på denna knepiga kroppsdel ... helt klart ser öronen olika ut på olika individer och jag tror att några som kan kallas vackra är rätt sällsynta på folk som är 50+. Men vi har de öron vi har! Om de sedan de facto växer eller bara blir hängigare, som vissa andra bitar av oss både fram och bak, det är kanske mest en tolkningsfråga.

christian sa...

Att närbilder på normala kroppsdelar kan väcka sådant obehag visste jag inte å då menar jag inte att det är något fel på dina öron.....gick självklart till spegeln å blev lika förskräckt vid åsynen av mina två öron......

Barwitzki sa...

Jag var inte riktigt färdig med att läsa än, jag tänkte redan springa till spegeln... ähh - det ska jag göra nu!!!
Så jag är tillbaka! Jo, jag har ganska små öron OCH jag har också en fördel på grund av det - jag har långt hår och det täcker de flesta av mina öron i alla fall...
MEN min man - han har stora öron :-))) också.
Massa kärlek till dig. Och jag önskar er allt gott för 2024.
Kram från Viola

Annika sa...

Haha, efter tre veckors blogguppehåll ramlar jag rätt in i detta. KUL JU!!
Det lustiga är att jag tittade på mina öron i spegeln för några dagar sedan och jag tänkte då att de nog blivit större, haha.
Så skriver du om det hela idag...KOMISKT!!
God fortsättning till dig, BP!!!!

Paula sa...

Jag är övertygad om att öronen växer hela livet, liksom även fötterna! Jag har rätt små öron, alltid tyckt att det snyggaste jag har är öronen oh fötterna. Nu har bäggedera vuxit så jag kan inte längre påstå att något är snyggt på mig. Min mormor minns jag hade stora öron och hon brukade säga ojvoj Paula du har så små öron. Har man stora öron så lever man länge! På ett vis hade hon rätt, gamla människor har förmodligen större öron eftersom de fortsatt växa. Inget fel på dina öron, att de inte är helt symmetriska gör heller inget, det är bara charmigt