onsdag 10 januari 2024

Hahaha!






Så jag skrattade när jag läste era kommentarer till mitt inlägg igår:-) Tänk att ett bilköp kan resultera i så många känslor (positivt menat alltså). Kan inte låta bli att göra ytterligare ett inlägg om ”ämnet”. 

1998
Ni som har hängt med här ett tag vet att Tintin, vår/min Peugeot 206 köptes 1998. Så han har varit med ett tag kan man säga. Hans ”sjukdomar” hos Bilprovningen var lätta och relativt prisvärda att åtgärda. Så Tintin fick vara kvar år efter år. Men allt har ett slut. När han inte startade igår kändes det som att han ”somnat in” och inte ville vara med längre. Ja, ni får skratta om ni vill. Men Tintin var en älskad familjemedlem.
 

Namn
I vårt hushåll har det alltid varit självklart att döpa bilar, motorcyklar, blommor och  elektriska/elektroniska mojänger med mera. Det har nämligen visat sig att de håller längre då, bevisligen. Hur var det nu med barnasinnet. Japp, jag har det i behåll.
 Absolut:-)

Frans-Daniel
Anki hade helt rätt – namnet var delvis inspirerat av Paulas Daniel. Men inte helt och hållet. Den gulliga och riktigt schyssta försäljaren bokstaverade registreringsnumret: FRAxxDaniel. Ja, då var det ju helt klart att bilen skulle döpas till antingen Daniel, Frans eller som bästisen Yvonne föreslog Frans D. Kompisen Steve avgjorde namnvalet när han skrev så här:

- Frans tycker jag blir ett passande namn på en fransos med reg nr som börjar på FRA.

FRA står förresten också för Försvarets Radioanstalt. Det registreringsnumret är lätt att komma ihåg:-) 

PS. Bilderna jag lägger upp har inte ett dugg med inlägget att göra, men de är dagsfärska och finns på Café Startboxen. Konstnären kallar sig för Taxqayer. Antingen gillar man tavlorna eller så gör man det inte;-) DS. 

12 kommentarer:

Tony sa...

Jag har aldrig namngett en pryl jag haft. Väntar på vilken typ av röd hane FransDaniel är. Kanske vi vår en glimt framöver.

femfemman sa...

Häftiga bilder. Som jag... i min tokiga tankevärld... tänker skulle kunna vara gjorda av lite äldre barn. som inte har så stor fallenhet för att få fram det sköna i konsten.
Har aldrig hört talas om namn på tingestar, förrän svärsonen kom in i bilden. Han hade en bil med ett namn. Om jag inte minns fel, så var det Pia. Dottern har ju hakat på.... MEN jag tror inte att hans fyrhjuling har något namn. Eller den gamla traktorn, som följde med köpet av gården för dryga sju år sedan. Den är väl f.ö. den enda tingest som jag vet har ett universellt namn, iaf i Sverige.... GRÅLLE.
Bra med barnasinne. det har jag definitivt också på många sätt.
Tänker f.ö. ofta på KOFTA, då jag ska komma ihåg reg.numret på vår bil. CFT.
Gick snabbt att fixa bil! Fick du med den direkt? Vad händer med TINTIN? Bogsering till skrot... eller sälja för några tusenlappar?
God kväll!

Äventyret framtiden sa...

I mitt hus har allting namn...En gång hade jag en sax som hette Peter.
Det gäller att ha barnasinnet i behåll, det lär vara ett bevis på att man är en vuxen person. Frans hette min morfar, gillar namnet..

Ditte sa...

Så roligt med Frans. Verkligen. Och Tintin var ju ockås ett bra namn och fin familjemedlem-
Även våra bilar har varit fina familjemedlemmar och haft namn. Jag hade ju min Golf, sportmodell, fram till ca 2013, då dotter Helen tog över. Och med åren blev han lite osäker i starten så hon lämnade den vidare till Ritas som Max, nyss fyllda 18 och med helt nytt körkort. Han vårdar bilen som om den vore en R.R. I övrigt var Golfen av modell 2001 och hade gått många mil. Och nu fortsätter den att gå- Jätteroligt.
Önskar dig all lycka tillsammans med Frans och kanske blir det att fira lite extra när han kommer.
Höll nästan bort att glömma tavlorna. Kul att caféet har dem på väggarna.Och visst piggar de upp. Fastnade extra för den sista och näst sista.Hittade mig själv där..

LillaSyster sa...

Då har du rett ut namnet, då är det bara att invänta ankomsten =) Ha en bra dag!

Anki sa...

Ser verkligen fram emot att få se Frans! Våra bilar har döpts, men inga andra prylar ...
Kul tavlor!
Svar: Det var min fot (stortåleden) som bråkade den gången. Ganska OK nu :)

christian sa...

Kan säga att jag gillar tavlorna, mest den sista, ty budskapet skriver jag gärna under på!
Själv har jag namn på mjukisdjur å tomtar, vad gäller bilar däremot har det inte blivit nåt....brukar mest kalla våran Peugeot "fulbil" :)

nalta norrland sa...

Kul med ny bil GRATTIS 🥳 må Ni få ett gott liv tillsammans ❣️

Annika sa...

Namnet, done and done!
Skönt det.
Har faktiskt inte namngett ngn av våra bilar, eller ngn pryl övh. KUL att du gör det.
Roligt med ny bil för dig, må den rulla utan knorr nu!

Carita Liljendahl sa...

Kollade med intresse de skojiga bilderna, konstverken.
Ahaa - det fanns inget skrivet om dem :-) Men, who cares - de födde ju ändå olika tankar hos mig!
Och det där med att ge namn till bilar och andra saker vi omger oss med... det känns igen! En bil hette Snobben, en annan Svensson, sedan kom Herra G - och ja, det finns hur mycket som helst att relatera till.

Klimakteriehäxan sa...

Frans blir nog bra. Hoppas att din relation med honom blir lika tålig som den du haft med Tintin!

Paula sa...

Gillar konstnärens budskap, han är inte from som ett lamm utan tänker till! Nog var det hög tid att Tintin fick gå i pension nu och jag hoppas på stor körglädje med Frans! Hade du döpt den till Daniel hade jag ju blivit helt förvirrad...Du som skriver att du ska ut och resa med Daniel och jag sitter och funderar, va, ska hon kidnappa min prins?