lördag 13 januari 2024

Hoppa på tåget: ”Guld”

Åke, som är nyss hemkommen efter två veckor på sjukhuset har såklart inte tagit det lugnt. För det är inte hans grej. Han kör på för fullt (med sin rullstol). Vet inte om "riktiga" tåg är anpassade för rullstolsbundna nuförtiden, men tåget som Åke tagit över från Karin är ju tillgängligt för alla. Riktigt skönt! 

Fotboll
Inte helt otippat håller jag mig till ett favoritämne med mitt bidrag till "Guld", nämligen fotboll. Hade kunnat ladda upp minst tio bilder till, men jag vet ju att de flesta av mina läsare inte är fotbollsnördar. Enjoy!

Hammarbys fotbollsdamer tog ett efterlängtat SM-GULD 2023. Och självklart klickade jag hem guld-löpet.

Dejan Kulusevski fick GULD-bollen 2023 för andra året i rad. Man kan väl säga som så att han var bäst av alla mediokra spelare. Foto: Aftonbladet.


Att gräva GULD i USA var målsättningen inför VM 1994 för Sverige. Det blev inte guld men väl brons. Jag såg såväl bronsmatchen som finalen på plats på Rose Bowl i Los Angeles. Brasilien vann GULD efter straffar mot Italien. Så jag fick valuta för pengarna i den 42 gradiga värmen:-)

Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget.

Karin har uppfunnit temat.

15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

äger inte mycket guld, har inte vunnit heller. men känner mig rik ändå

nalta norrland sa...

När vi gräver GULD i USA 🇺🇸 blev en hit 🎵 🎶 och sommaren -94 glömmer jag aldrig 😅
Fotboll ⚽️ är inte min grej 😅
Men alt är inte guld som glimmar och alla andra ordspråk med guld är ju mer eller mindre kända 😅

Äventyret framtiden sa...

Naturligtvis så måste det till guldmedaljer här inne hos dig idag. Hos vem annars?
Jag är som Hannele i det här avseendet, känner mig rik, som en flicka med guldbyxor ungefär.
Ha det gott! Eller ..ha det guld !😊

Guldkryckan sa...

Fotboll är ju fotboll, inte min favoritsport men är det ett vm så kikar man ju på det.
Förresten har jag ingen favoritsport alls, skulle vara längdskidor då förstås.
Guld är ju vad alla strävar efter inom sporten, det är bara några få som får det.

Fint inlägg på ”tåget” här, toppen.

Ha en fin kväll Bp.

LillaSyster sa...

Cool tolkning från BP!
Ha en bra kväll, inatt flyger jag hem till vintern.....suck. Den enda som är nöjd över det är väl Busan

Ditte sa...

Ja, hoppas Åke mår bättre nu. Men vad gäller tåg är de ju inte alltid så lätta att ta sig av och på. Men detta guldtåg ska nog fundera även för honom.
Gillar verkligen din tolkning. Och extra roligt med en annan vinkling än själva metallen.
Jodå, minns guldet som Hammarbys damer fick och även det som Dejan fått.
Nej, något grävande av guld blev det ju inte direkt 1994. Men dock ett tappert försök. Minns det. Och givetvis låten. Den hänger ju med än idag.

Klimakteriehäxan sa...

Heja Bajen! (lite ängsligt att några av de bästa tjejerna försvinner utomlands)

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härligt med SM guld för Hammarby tjejerna 2023 och även för Dejan som fick Guld-bollen för andra året i rad! :)

Minns så väl när Sverige ville vinna VM GULDET 1994, men det blev "bara" brons, hela svenska folket var på tå när de spelades.. Men färgen är nästan densamma - den är aningen mörkare i sin nyans! ;)

Det måste varit fantastiskt kul att varit på plats för att få uppleva detta fantastiska spel..
Kul att ha kvar där hemma och även nu kan hela världen se detta oxå med att du var på plats! :D

Önskar dig en fin helg! Kram

femfemman sa...

J, det var verkligen en engagerande tid när det grävdes guld i USA. En gammal god tid på många sätt.

en vanlig man sa...

Oj, var du på plats i USA VM 94. Nu blev jag lite impad!

Susjos sa...

Haha! Underbart inlägg BP, såklart handlar ditt GULD om fotboll. Lustigt nog så hänger jag på idag för första gången i "Hoppa på tåget" som nu Åke tagit över, och har med mig på listan fast jag inte inte varit med tidigare, så då kände jag att jag måste ju hänga på! Å det första jag tänker på vad gäller guld, är låten : När jag gräver GULD i USA! Haha!

Vet att du berättat att du var där i Los Angeles när det hände 1994! Fantastiskt!
Ha det gott!

Paula sa...

Ett guldinlägg helt i din smak! Allt annat hade förvånat! Kul att du var med live 1994, säkert ett kärt minne!

christian sa...

Fascinerande hur mycket historiska matcher du varit på....undrar bara hur du stod ut i hettan :0

Anki sa...

Häftigt att du var där då 94! T.o.m. jag såg bronsmatchen, fast på tv då förstås!
Snygg tolkning på veckans ord!

Carita Liljendahl sa...

Hammarby - mitt favoritlag!
Och du lyckades verkligen i temat GULD. Grattis för det, du får ett guld!