lördag 27 januari 2024

Hoppa på tåget ”Fågel, Fisk eller Mittemellan”

Efter en intensiv googling har jag förstått att ”Fågel, Fisk eller Mittemellan” är en lek. En lek jag varken har spelat eller ens kände till.  Om jag förstår det rätt så går leken ut på att  gömma en nyckel antingen högt upp i rummet = fågel, eller lågt ner nära golvet i rummet = fisk, alternativt någonstans där emellan = mittemellan. Den som har gömt nyckeln svarar med det området som stämmer bäst in på nyckels gömställe. Nej, det är alldeles för komplicerat för mig och min hjärna;-)

Så jag nöjer mig med det här:



Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget.

Karin har uppfunnit temat.

15 kommentarer:

Paula sa...

Bravo BP, det löste du bra! Jag tror jag har stått o glott på spelet, men föll inte för just den varianten. Fisken från kyldisken var vacker, men vad är det för fisk? Den ser ganska trumpen ut, men en marulk är det inte. En leopardfisk måhända? Måsarna ser bekanta ut, de spanar efter firren förstås.
Bra jobbat! Ha en skön lördagskväll så tar vi skyltarna imorgon

Guldkryckan sa...

Den där leken hade vi när jag var liten för måååånga år sedan, ganska meningslös men ändock en lek som man gillade då.

Ha nu en fin kväll Bp.

LillaSyster sa...

Va! Har du aldrig lekt gömma nyckel som barn??? Om dagens ungar inte gjort det, men du.....det förvånar mig. Men du har ju löst uppgiften snyggt, smart att fota i fiskdisken =) Ha en bra kväll, så kör vi skyltar imorgon. Kram

Klimakteriehäxan sa...

Den där fisken ser läskig ut, men din fågelbild gillar jag!
Det med att gömma saker och ge de där ledtrådarna är jag väl bekant med. Fast inte spelet du visar.

Ditte sa...

Heja! Bra jobbat! Och en väldigt kreativ tolkning. För egen del minns jag leken "gömma nyckel" och där men fick ange om nyckeln fanns på fågel, fisk eller mitt emellan.
Även frågespelet har jag testat.Ganska roligt!

Hanneles bokparadis sa...

Kul passande foton du hittat! 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Marulk heter fisken.

Äventyret framtiden sa...

Enkelt, koncist, ej tillkrånglat alls. Jag gillar din tolkning av temat. Tummen Upp!

femfemman sa...

Borde införa leken till barnbarnen. Verkar ju helt bortglömd! Konstigt egentligen. Barn gillar att leka "gömme"/kurragömma. Borde ju gå lika bra att gömma en sak med hjälporden fågel, fisk eller mittemellan

Hannas sa...

Jag lekte det spelet när jag var barn. Det var något som ofta var med som lek på kalas. Minns att man sa att det bränns om man var på rätt håll eller att det blev kallare om man var på fel ställe.

Åke sa...

Ja först gäller det att ha en nyckel ;) Och det finns ju knappt idag det är ju kodlås och det är appar för att inte nämna plastkort också... Du ser har du nyckel till din bil? Allt är ju kodat snart... Fiskmåsarna vart ju perfekt :) NU ska ju dom visserligen leva vid havet och inte vakta någon mur. Härligt bidrag av dommaren själv.

Carita sa...

Fiskarna var väl inte de vackraste man sett 😂
Men kul att kolla olika utmaningar hos bloggvänner, då jag sällan numera hinner med alla själv.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härlig tolkning från att inte veta om att detta är en lek.. ilken tur vi har internet och google! :)

Den stora fisken såg inte allt för trevlig ut..Men det är en fisk iaf! :)

Ha en fin söndag!

nalta norrland sa...

Bra tolkning av ordet Fågel fisk eller mittemellan 👍

christian sa...

Spelet är säkert roligt....dessvärre kan jag inte säga samma om de två övriga bilderna...nä fy uschale.....