torsdag 11 januari 2024

Tråktorsdag


Ja, vad kan man säga om denna torsdag? Den började riktigt fint som ni kan se på bilden. Temperaturen låg runt noll och var alltså inte ens i närheten av till exempel Örebros fyra plusgrader. Unnar dig värmen Steve, är bara avis;-) Parasollet på balkongen väntar bara på att få ”sträcka på” sig;-)

Lypsyl
I september 2019, alltså för fyra och ett halvt år sedan - också på en Tråktorsdag - klagade jag över Lypsyls ändrade storlek här. Så jag gnällde då. Utgår iskallt ifrån att jag inte var ensam om att konstatera att storlek visst spelar roll;-) Igår hos den lokala ICA såg jag att man verkar ha återgått till originalstorleken. Det tog sin tid...

Tele2
Med bara Sebastian Samuelssons stående skytte kvar av skidskyttestafetten i Ruhpolding blev rutan svart. Trodde att tv:n gjort sitt, den också… En snabb googling på mina sidor hos tv-leverantören Tele2 visade dock att det var en lokal driftstörning som höll på att åtgärdas. Sms rasslade in var femte minut. Felet har precis lagats – efter 20 minuter. Eloge! Stafetten var ingenting att se. Pinsamt dåligt faktiskt.

Högar och isgata
Så här ser en av många högar ut på ”min” parkeringsplats. Trist, tråkigt och framför allt skitigt. På köpet får ni isgatan bakom också. Tack vare mina Icebugs har jag inte halkat en enda gång den här vintern (heller) – peppar, peppar. Tråkigt nog är det ju långt kvar till våren...

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

15 kommentarer:

LillaSyster sa...

Jippon om lypsyl återgått till original utförandet! Ser allt annat än kul ut hos dig med isgata.

Anonym sa...

Jippie skrev jag ju!!

anna-lena,larsson@edu.tranemo.org sa...

Använder oftast apotekets cerat. Men något lypsylstift finns i någon ficka. Har inte funderat på att de förändrat storlek. Var de större förr?
Är nog dags att ta fram icebugsen hr också. Har använt dem en gång i vinter. Men blir det några milda dagar, så medför det halka. Gick en bit på landsvägen i eftermiidag. Dä var det faktiskt rätt halt.
Lyssnade på skidskyttet under det att jag var i grannorten och gjorde några snabba ärenden. Tyckte nästan synd om dem som bänkat sig framför tvn, och fick se alla feltrffar och omladdningar.
God kväll!

Annika sa...

Lypsyl, så klassiskt och bra. Och då doften ... aaahhh!
Här får jag ta mig fram med amerikanska cerat, men det går ju det med :-)

Damn, vinterns absoluta baksida där ... HUA ... Det där är inte kul. Alls.

Äventyret framtiden sa...

Sista bilden är verkligen tråkig. Mera tråkig är den med tanke på att den ser ut som våren kan se ut men det är ju lååångt dit ännu.
Hoppas fredagen blir grannare istället.

Susjos sa...

Så solen sken idag också, det missade jag , eller jo, jag såg att det var en klar himmel i morse när jag kröp till sängs.

Så Lypsyl har haft en annan storlek, visste inte att Lypsyl fanns kvar! Den doften är speciell, nu får jag kolla efter Lypsyl!

Den grå snöhögen platsar väldigt bra in i "tråktorsdag", och suck, ja, det är långt till våren!
Ha en fin kväll.
Kram!

Ditte sa...

Visst blev det en behaglig torsdag. I stan var det takdropp och lite vår i luften och därtill blå himmel.
Ja, detta med lypsyl minns jag också. Men nu har jag andra favoriter. Men de duger också.
Ja, sista bilden är trist. Men inte så mycket av detta inne i stan. Bra så.
Nej, halkat har jag inte heller gjort. Inte ens när jag varit utan ice bugs. Man har varit bra på att röja i innerstan. Bra så.
Trevlig kväll.
PS
Tror jag kan rekommendera tv 1 i kväll med Magnus Uggla och dottern. DE är på resande fot...


Hannas krypin sa...

Använder inte lypsyl så vet inte vad det är för storleksskillnad du tänker på. Gillar snö men ogillar starkt när det blir halkigt och när snön ser "smutsig" ut.

Carita Liljendahl sa...

Tummen upp för Lypsyl!
Tummen ner för kyla och snö.
Men solen över husen i Grindtorp bådar ändå gott!

Klimakteriehäxan sa...

Dina tankar kring Lypsyl var verkligen omvälvande -..... hihi ...

KajsaLisa sa...

Det var ju kul att förpackningen hade blivit större, men snön vilken deprimerande Tråktorsdagsbild. Perfekt.

Guldkryckan sa...

Lite mindre kyla här med, tacksamt ju, men det kommer väl mer kyla snart igen.
Inte är det vackert ute direkt heller, bara att bita ihop och invänta vårens ankomst.
Ha det nu bäst Bp. ✌️

Anki sa...

Jag är inte någon storförbrukare av Lypsyl numer, så att storleken har förändrats har gått förbi mig.
Smutsiga snöhögar och ishalka är inte ett dugg kul!
Snart kommer Frans! Spännande!
Ha en bra fredag!

christian sa...

Tur du lade upp sista fotot som passade perfekt till temat, första bilden är ju riktigt fin!
Kul att ditt tv-fel åtgärdades snabbt, synd att det var förgäves med tanke på den dåliga skid-insatsen......

Ha en fin fredag!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Det lönar sig att klaga och vara missnöjd. Först då kan saker bli bättre 😅