fredag 26 januari 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 4 – #Ruta

Till vänster Venlos Stadshus, till höger det anrika Café Bruxelles här och här.



Där satt den - äntligen:-) Bitterballen som jag rekommenderat så många gånger till otaliga personer. Yvonne testade den holländska specialiteten och gillade den. Hon valde ostfyllning. Dessutom ser jag en färgstark "Ägg Benedikt" på tallriken också:-)


 Färgsprakande…
… var det inte här hos mig. Däremot hos bästisen Yvonne som befinner sig just nu i Baarlo, Nederländerna där hon och hennes tre barbershopsystrar går på ”European Quartet School”De kommer tillbringa dagarna (och nätterna) på de Berckt slottet i Baarlo där de  sjunger och coachas av experter.

Venlo
Innan tjejerna kom fram till Baarlo besökte de Venlo, en liten charmig stad som jag minns att jag besökt för ett antal decennier sedan. Bilderna kommer därifrån och är absolut färgsprakande - åtminstone jämfört hur det ser ut här;-) Tusen tack till min hovleverantör:-)

Ruta
1. Vad tittar du helst på?
Engelska och svenska krimserier, fotboll på Viasat samt annan idrott som till exempel OS på de kanaler som sänder. Och så tittar jag på BBC World News.

2. Vad tycker du är tråkigt på tv?
Nästan allt som jag inte nämnt i föregående svar;-)

3. Vilken streamingtjänst eller kanal används mest hos dig?
Viasat, svtplay, tv4playDAZN (kostnadsfri tjänst för sportnördar) samt BBC.

4. Vad skulle du byta ut TVn mot?
Inget, då jag ju kan se allt jag vill även på datorn.

5. Vad tittade du på senast?
En nyhetssändning på BBC World klockan 14 idag.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Brittiska krimserier gillar gillar jag, ser dator och tv som synonymer.

LillaSyster sa...

Yes absolut färgsprakande! Mmmmm maten ser god ut. Perfekt med en leverantör när allt här hemma är grått, grått, grått med småspiksregn och snöblandat. Tack för länken och tack för att du är med! Trevlig helg!

Ditte sa...

Härligt färgspraknande! Och extra roligt med en hälsning från Yvonne på resande fot i Nederländerna. Kul för henne och gänget med sång och en hel del annat.
Kul som vanligt att läsa dina svar och flera av dem stämmer jag in i . Antingen helt eller delvis.Ser någ några fler program dock på tv.
Tack för tips om DAZN som jag inte kände till-
Och visst är det bra med PLAY och att även kunna ha datorn som en mindre tv.
Passar på att önska en trevlig kväll.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Här vad det verkligen fina färger och jag ser att med första bilden går vi i samma tecken med blommor! :)

Maten däremot har jag aldrig testat.. men vem vet det kan bli nångång om jag har vägarna förbi Nederländerna?

Ha en fin helg! Kram

Äventyret framtiden sa...

Bra "färgat"!
Jag gillar också engelska krimserier.
Ser dem gärna !

femfemman sa...

Det är ofta man kollar tvtablån och konstaterar att det inte finns något alls att kolla på.
Dock finns en del bra filmer, serier och dokumentärer att streama. Har ganska många kanaler. Maken ska ju kolla fotboll och då blir det en del. Netflix är "min" kanal. Har HBO också... men där tycker jag inte att det finns så mycket som jag vill se.

Paula sa...

Det är fint i Holland, var där på bröllopsresa i forntiden på väg ner genom Europa. Bitterballen vilket jäkla namn, men bittra är de väl inte! Du är specifik vad gäller tv-tittandet, jag är nog mer mainstream.

it_is/Anette sa...

Jag föredrar också engelska kriminalserier mot amerikanska, men har jätte svårt för våra svenska, vet inte varför. Tack för tipset om DAZN den ska jag kika lite närmare på.
Ha en fin helg

Åke sa...

Färgsprakande som når en hög höjd. I en tävling skulle jag satsat en slant. Engelska och svenska krimserier samt hockeytävlingar går jag i god för med råge. Streemtjänster är det enda som går in på mina apparater och inte att förglömma text tv jag både startar dagen med och avslutar den med. Nu vart det dock en ny tv igår (ja jag har ju sett alla kanaler) ville komma åt 4K sändningar... (tekniken du vet) men en ska ut nu... jag har bara 5 st runt om i huset ;) Jo jag ska byte ut en nu då... Vi sköter om oss.

Hannas krypin sa...

Jag vill också vara med på färgsprakande fredag men har än så länge inte hittat något färgglatt. Kriminalserier tittar jag en del på och som barn med pappa var det Morden i Midsomer som gällde. Lyckades aldrig klura ut vem som var mördaren. Det var alltid någon annan än den man tänkt sig från början. Kul ändå att försöka gissa.

Susjos sa...

Härliga bilder från Nederländerna, nu måste jag kolla in länken om Bitterballen?
Vi tittar båda på krimserier, och du och maken gillar BBC!
Ha en fin lördag!
Kram

Stefan sa...

"Bitterballe"
Var tvungen att googla namnet inför vår resa till Nederländerna. Jag vet nu vad det är och lär mötas av ett muntert flin från vännerna när jag talar om att vi ätit "Bitterballe"

christian sa...

Fina bilder, älskar gammal arkitektur, det var stil det!
Maten såg inte helt fel ut, skulle jag nog kunna smaka på....

Ha en trevlig helg!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Jaså du gillar kriminalare, jag är lite fel för sånt. Som liten var jag skräckslagen för att bara höra signaturen till efterlyst till exempel. Ändå har jag läst in mig på en hel del mordfall.

Kina sa...

Engelska krimmare håller jag med om, men annars har vi inte så mycket gemensamt den här veckan som vi brukar ha. Vi får låta bli att titta på TV om vi träffas! 😁 Ha det gott!