lördag 20 januari 2024

Hoppa på tåget: ”Knut”

Antar att Åke valde dagens tema ”Knut” med tanke på ”Tjugondag Knut som städar julen ut”. Som ni vet pyntar jag inte, så jag behövde inte städa ut julen. Kollade precis på innergården och kan konstatera att min HSB-brf inte gjorde ”en knut” heller. För den fina julgranen (den bästa och tjockaste vi någonsin haft) är kvar. 

Sedan finns restaurangen Knut på Upplandsgatan i Stockholm, som var ett av mina stamställen när jag jobbade i Vasastan. En himla tur att Knut har öppnat ”Knut av Stigen” i Täby Centrum, en restaurang med utsökta norrländska rätter och som har fått vara med många gånger i min Skyltsöndag. Se nedan.

Tre knutar
Tänkte först visa ett knutet skosnöre på mina kängor/Icebugs, men den bilden blev aningen svart om man säger så. Så jag valde tre roliga, färgglada knutar med ”påhäng” på min kylskåpsdörr istället.
 

Det blir inte roligare än så här;-) Men kolla gärna bidragen i min blogglista och hos Åke.

Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget.

Karin har uppfunnit temat.

21 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Jag blev så besviken när jag upptäckte att gårdens gran är bortplockad. Tycker gott att den kunde fått vara kvar ett tag till. Det var endast ljusslingor i den och det var ju så fint att mötas av. jag vägrade Facebook länge men sedan fastnade jag. Det är ett bra sätt att nå ut till fler med mina blogginlägg. Fast i början använde jag det inte till det utan för att få ut mina smycken som jag knåpat ihop själv.

Åke sa...

Jo en valde Knut av den anledningen. Och jag var inte hemma heller låg ju på plåsterkåken och fick en bild av att julen var nedplockad i kartonger, det var så man ville lägga en tår. Snyggt inlägg BP :) Tack för påpekningen av hoppa på tåget och tack för länken ;)

Klimakteriehäxan sa...

Har ätit på Knut inne i centrum flera gånger, sympatiskt ställe - fast deras "norrländska" pizzor hoppar jag över.

Guldkryckan sa...

Våga vägra facebook, undrar om jag någonsin får med till det. 😉
Men egentligen gillar jag det, eller sitter fast i det är väl mera nära sanningen.

Julen är nästan nedpackad helt och hållet här, bara liiiite kvar nu.

Ha en fin afton Bp.

Guldkryckan sa...

”Mod” skulle det stå. 👌

LillaSyster sa...

Jag vägrar också Facebook =)
Den enda sociala kanalen jag har är bloggen.
Här är det lilla jul jag plockade fram ner stoppat, skönt att ordningen är återställd. Den där pizzan lät god. Ha en bra kväll!

Guldkryckan sa...

SV: Roboten har fått elevens namn, vi har använt den en gång för många år sedan och då hette den något annat.
Det är ju inte optimalt med en sådan men bättre än ingenting antar jag.

Ha de gött.

Ditte sa...

Vilken härlig tolkning av "Knut". Ler när jag ser restaurang Knut på Upplandsgatan , helt nära Tegnérlunden. (Vid Tegnérlunden gick jag tre år i gymnasiet och senare i livet, 2002, flyttade jag in på Upplandsgatan 42,så knut har även jag besökt)
Läckra knutar på kylskåpet och med roliga skyltar på sig. Du kan du!
Och inte behöver det bli roligare än så här. Som besökare är jag fullt belåten. Ska nu vandra vidare bland knutarna.
Trevlig kväll.

nalta norrland sa...

Bra tolkning av KNUT 👍 vi har alla på tåget olika knutpunkter 😄
Jag VÄGRAR Facebook än så länge… 🫢
Vädret är kylslaget minus 32 när jag var ute och nästan kunnat fota en skylt 😜

femfemman sa...

Knut restaurangen skulle jag besöka direkt... om den bara vore lite närmare.
Nu är julen borta här oxå. Senast på Knut ska denvut! God kväll!

Äventyret framtiden sa...

Dina knutar gillar jag, både dem som hänger på skylten och restaurangerna. Pizza Herr Kantarell verkar goood. Skulle passa mig hur bra som helst.

Hanneles bokparadis sa...

Yngste sonen bjuder nog på pizza i morgon 🍕

Lillian "sognafaret" sa...

Her forsvant julen ut for flere uker siden. Januar er liksom en ny start.

En vanlig man sa...

Det var väl knut så det räckte ;-)
Dessutom två intressanta bilder.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Ändå bra knutar så att säga. När jag var liten hade jag ett äldre par som jag brukade gå till och få godis. Mannen hette Knut, en väldigt fin farbror.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

En riktigt fin tolkning av Knut i både text och bilder!

Ha en fin Söndag! :)

Paula sa...

Härliga knutar hos dig, undrar vad man inte fick förstöra före julafton, vad innehöll det paketet tro, kanske något ätbart? Eller nej, då kanske den hade hunnit förfara. Jag följer uppmaningen om läsningen, ligger mycket efter i min läsplanering just nu, jag har vissa koncentrationsproblem, en del berodde på den jäkla Knut som jag inte riktigt fick ihop tillfredsställande. Du har lyckats superbra, och jag är så avis på Knuten med norrländska delikatesser!

christian sa...

Vad häftigt med restauranger som serverar norrländsk föda, bra idé!
Bra skyltar du har på kylskåpet....

Carita Liljendahl sa...

Våga vägra facebook :-) Det var bra, och det passar ju speciellt som motto för dig.

Anki sa...

Bra jobbat! Du löste knuten!
Jodå, jag vågar vägra fb, men är där bara för ett par grupper som jag gillar.

Susjos sa...

Så mycket knutar det finns! Vad är det för spännande som hänger på ditt kylskåp där längst till vänster, en zucchini?
Kul med den norrländska restaurangen i Täby C!
Kram