tisdag 30 januari 2024

Triss 1-2-3





1. Plötsligt händer det
Nej, det gjorde det i och för sig inte, men det var himla roligt ändå - att få ett brev av bloggkompisen Åsa D. Brevet innehöll en dubbeltrisslott som jag vann i hennes jultävling. Nu har jag skrapat fler trisslotter på tre månader än jag skrapat i hela mitt liv. Typ;-) Dessutom har jag ökat på mitt ”onödigt (men ändå lite roligt) vetande” – visste nämligen inte att det fanns dubbeltriss. Tusen tack Åsa!

2.  Storytel awards
Vet att många av er bloggkompisar har läst boken ”Allan Mann - Svensken som stred mot Hitler och Stalin”, skriven av Thomas Tynander. Boken om Dittes pappa har lovordats av alla. Nu har boken nominerats till årets fackbok hos Storytel. Bra där! Ni som också gillade boken kanske vill rösta på den här.

3. Semla med aioli
Fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste den här artikeln. På ett café i Kisa fylldes nämligen lördagens semlor med aioli i stället för vaniljkräm. Det borde vara förbjudet att fylla semlor med vaniljkräm istället för mandelmassa, men aioli!!!??? En udda smaksensation om man gillar blandningen kardemumma och vitlök – hahaha:-)

18 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Årets bok...jomen...ska in och rösta så snart jag tryckt iväg denna kommentar.

Har aldrig vunnit några större summor på triss men nån gång så..kanske. ;)

Ha en fin kväll.

Ditte sa...

Grattis till vinsten av en dubbel trisslott. Och chans till vinst hade du ju- Att den inte riktigt föll in är ju en annan sak.
Tack för att du påminner om Stora ljudbokspriset i Storytel Awards där boken tillsammans med flera andra är nominerad i klassen bästa faktabok. Och att boken är nominerad är väldigt hedrande. Konkurrensen är ju är stor. Kanske några vill rösta på den.
Vad gäller semla med aioli så avstår jag. Var det månne ett skämt.Eller? Pust.

nalta norrland sa...

Jag väljer aoli alla dagar i veckan 😜 men det beror ju på att jag typ dör om jag äter mandelmassa 😅
Grattis till vinsten, vann Du nått?

LillaSyster sa...

Kisasemlan =) Aj, aj vad hon skämdes över sitt misstag- jag är lite förundrad över att hon inte kände på doften, men hon kanske var stressad? Vi får väl se om den är här för att stanna med räkor och aioli. Kom en trisslott även till mig, bloggar om den en annan dag. Ha en bra kväll!

femfemman sa...

Aioli ! Nej! Fast gott i fisksoppa!
Är egentligen ingen älskare sv skraplotter. Men fick en kalender.
Bingolotto..av dottern I julklapp. Det var skrapande i 24 luckor. Vann 900 kr. Samt 100 på den bingolott dom jag köpte av en kollega av "snällhet".
Bra utdelning! God kväll

Hannas krypin sa...

Grattis till trissvinsten. Tänker ofta att jag ska köpa mig en triss. Men jag spelar på travet med ett gäng jobbarkompisar och det får räcka tycker jag.

Susjos sa...

Va kul med alla trisslotter! Men ingen vinst?
Japp, jag har redan röstat på Boken om Allan Mann, jättekul att den är nominerad.
Semla med aioli, du skojar, skulle aldrig äta en sån!
Ha en fin kväll!
Kram

Hannas krypin sa...

Men va??? Hur kom det sig att de stoppade aioli i semlan? Låter lite son ett dåligt aprilskämt. 9

Äventyret framtiden sa...

Det är bara att konstatera, att traditionella bakverk och maträtter är under ständig förändring i Sverige. Mycket görs om, får nytt namn osv. Samma sak med växter...förvirrande men det börjar bli mera regel än undantag tycker jag som ser på från sidan om.
Har du smakat på aioli-semlan?
Grattis till vinsten och skraplotterna!

Åke sa...

Ha ha vad trevligt att få Triss :) Du var ju värd ditt kämpande med hennes frågor. Jag hade ju lite fördel eftersom vi har gemensamma bekanta från hennes områden där hon växt upp å så... jag ville stila med deras område vad det kallas men sånt ville hon inte redovisa ;) Och hon bor ju nu på den plats jag lekte cowboys och indianer i skogen från jag kunde gå typ. Min gar och mor lärde mig naturen som hjulbent. Våran gamla pulkbacke är helt förstörd. Pulkbacken var döpt till ESSO backen typ från 40 talet där dessa Örnen hus byggdes och förstörde ja sabbade ett fin friluftsområde där det var massor av stigar, blommor, svamp, bär och skidspår... Jag har en sådan fin bild på min stiliga mor och far som sitter där på toppen innan jag föddes (nu är den platsen kvar visserligen mellan höghusen) Men jag jag ska återskapa den händelsen i maj som kortet är taget. Maj är ju snart så håll ut :) Utsikten är ju den som alltid Åsa visar med in ö med såklart :)

Åke sa...

Ursäkta nu ska jag förtala: Hur *a* Trolldoktorn ens vara nominerad?!?!? Han förkommer dagligen på ansiksboka med falsk reklam för ditten och datten som mediciner som är rena BLUFFEN. Ja hans bild finns vid varje och jag blir tokig på alt skit som ploppar upp där han är med. OK var och en får ju tro på "nätet" där allt är sant va? Och han måste ju fåt betalt eftersom han inte stämmer dem alla? Nu blev jag upprörd på riktigt när jag skulle gå in och rösta så dyker han bok upp först?!?!? Hade jag inte haft problem med foten hade jag gått tre varv runt huset för att kyla ned mig i denna -18 graders kyla i t-shirt och kortärmsbyxan jag har på mig nu... hjärtat hade behövt detta. Over and aut. Och en trevlig tisdag på dig. Här blir det till att vila fotdj***len i högläge igen :) Jag har köpt en ny TV så nu ska jag se om jag har fler kanaler ;)

Klimakteriehäxan sa...

Läser om semla med aioli och känner BLÄH!
Ska gå in och rösta på Dittes pappa.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härligt att den kom fram :) Men tråkigt att det ej var vinst på den.. Kanske nästa gång!

Roligt att var först med att dela ut dubbel triss :) Men den har funnits länge.. Minns ärligt inte när den kom ut.. Men många år sedan är det.

Trevlig onsdag! :)

Hanneles bokparadis sa...

Läskigaste semla jag hört, nästan värre än VANILJ 🤮 semla borde namnskyddas!

Stefan Karlsson sa...

Hoppades kunna skriva grattis, men icke.

Vi syskon och respektive fick en massa trisslotter i julklapp av vår far. Blev några småvinster som vi köpte nya lotter för. Inga vidare vinster dock, förutom en lott där vi fortfarande skrapar fram småvinster. Det roliga i sammanhanget är att den lotten låg i "kasta högen" då vi skrapat klart. Frugan gick på kvällen igenom alla nitlotter och hittade den.
Vad lär man va det? Jo, var noga när du rättar :)

Annika sa...

Tänk när man beställt in en semla, den ser jättegod och fluffig ut. Man kan knappt bärga sig tills man känner den ljuvliga mandelmassan. SEN AIOLI!! Vilken chock, hahaha. Vaniljkräm borde förresten oxå vara förbjudet i en semla.
Synd att det inte blev vinst på lotterna.

Jossu sa...

Här satt jag och var sugen på semla, men bara tanken på en med aioli satte stopp på suget. Aioli och grädde, vilken bisarr tanke.

christian sa...

Ja du om du visste hur många olika sorters skraplotter det finns....hujedamej...
Tänk att du läste om min "hemort" Kisa...det var en sörprajs!