onsdag 24 januari 2024

En onsdag med Banksy

Känner mig väldigt lyckligt lottad med att jag har två hovleverantörer vad gäller foton. Idag är det Ditte som har besökt utställningen ”Mistery Banksy” på söder i Stockholm. Tusen tack Ditte för bilderna och att jag får visa dom:-)

Anonym världsartist
Banksy är världsberömd men ändå ett mysterium. Ingen vet vem han är och hur han ser ut. Det som han har avslöjat är att han är född i Bristol, England och är graffitikonstnär.

The Mistery of Banksy
”The Mystery of Banksy – A Genius Mind” är en utställning som täcker in alla delar av Banksys konstnärshjärna och olika tekniker som jag inte hade en aning om. Här tänker jag speciellt på hans street art från Ukraina, som skiljer sig från hans "vanliga" verk.

Motto
”Copyright is for losers ©TM” är Banksys motto. Så all graffiti, fotografier, skulpturer, videoinstallationer och tryck på olika material som canvas, tyg, aluminium och plexiglas har reproducerats speciellt för denna utställning. De verk som visas där är inte auktoriserade av konstnären på grund av hans anonyma status.

Enjoy!

En relativt okänd målning från Malis huvudstad Timbuktu.

Graffiti i graffitin. Ett mörkhyat barn målar över ett hakkors. Muralen finns i Paris och heter "The Makeup".

En hel serie av Banksy-målningar har uppmärksammats över hela Ukraina sedan kriget utbröt för nästan två år sedan.

 

13 kommentarer:

nalta norrland sa...

Cancelled och cancelkulturen (kolla min blogg).
Ord jag aldrig (tror jag) har hört tidigare…

Hannas krypin sa...

Vilken unik utställning och han (hon?) känns som en väldigt unik person på alla sätt och vis.

Susjos sa...

Verkligen speciell och tänkvärd konst! Nu fick jag veta liite mer om denna okända person, fint att Ditte levererar lite bilder!
KRAM

LillaSyster sa...

Fint av Ditte att dela med sig. Den med zebran är så läcker. Ha en bra kväll och ja, jag är uppe tidigt. Imorgon rullar bilen iväg 06.30 mot jobbet.

femfemman sa...

Utställningen fanns ett par hundra meter från dotterns bostad i Malmö i våras/vintras. Var vid ingången och vände... för snål för att betala ett par hundra för en konstutställning

Ditte sa...

Vad roligt att du visar bilderna! Och så fint du berättar om dem-
Är väldigt glad att vi såg utställningen och intressant att få veta mer om bakgrunden till bilderna och hans sätt att uttrycka sina åsikter i bild. Utställningen är ganska liten men talande.
(Vad gäller entréer till museum så ligger det ju på mellan 100 och 200 kr i Stockholm och lite billigare för pensionärer. Men detta är ju ett privat initiativ att ta utställningen till Sverige så det är inga bidrag ansvariga får.)
Såg lite av Banksy när vi var i London i höstas så ville gärna se mer.Och nu blev det av.
Just Banksys anonymitet är ju speciell och gjorde mig än mer nyfiken.

byblixtra sa...

Den utställningen hade jag velat besöka. SVT visar en dokumentär som heter "Banksy och den stulna Bataclan-målningen.

Klimakteriehäxan sa...

Men snälla rara, varför har du inte kollat in den här utställningen med egna ögon??? Lysande är vad den är, vilket jag verkligen försökt berätta: https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2023/12/for-freden-med-humor.html
Det där med att reproduktionerna är "unauthorized" vet jag inte riktigt hur man ska tolka - man ser ju bilderna, och han har ju gjort dem!!!

Hanneles bokparadis sa...

vi var i Bristol för något år sedan men såg inget på gatorna

Anki sa...

Så bra att Ditte förser dig med bloggfoder! Jag gillar Banksy´s konst ... men har tyvärr aldrig sett någon i verkligheten.

Annika sa...

Banksy är verkligen omtalad. Tänk att han lyckats hålla sig så anonym ändå. Otroligt.
Gillar också hans konst.
Du får besöka den där utställningen på Söder.

Guldkryckan sa...

Tycker det är riktigt spännande att ingen vet vem han är, är det en eller flera konstnärer, vem vet?
Fina målningar hur som helst.

Ha nu en fin kväll Bp.

christian sa...

Fantastiska verk måste jag säga....älskar första å tredje allra mest!