lördag 6 januari 2024

Hoppa på tåget – ”Kamera”




Då jag lagt ned bokmärkeslördagen från och med idag har jag bestämt mig för att vara med då och då på Åkes ”Hoppar på tåget”-tema. Han har tagit över tågförarjobbet från Karin. Lycka till Åke!

Inte uppväxt med kamera
Åke är ju uppväxt med en kamera i modersmjölken, typ. Även om det inte var hans mamma utan hans pappa som lärde ut allt han kunde om fotografering till sin son när denne fortfarande var bebis. Själv har jag inget minne av att ha kommit i kontakt med fotografering som barn.

Fotoalbum
Men en kamera måste ha funnits i min familj, då de svartvita fotona i fotoalbumet skvallrar om att det fotats mycket och ofta mest vid familjeträffar, utflykter och semestrar. Och dessa svartvita bilder håller än efter alla dessa år. Inget jag kan säga om färgkorten jag själv tog på 1980-talet.
 

Digitalkamera
Som vuxen har jag hållit mig till kompaktkameror av bekvämlighets skäl. Detsamma gäller digitalkameror. Köpte min första digitalkamera 2008 i samband med att jag startade min blogg. Sedan dess har det "bara" blivit tre kameror till, alla är av märke Sony och heter Sonny i förnamn. Logiskt!
 

CCTV (Closed-circuit television)
Illustrerar ju alltid mina inlägg med minst en bild. Idag blir inget undantag. Fotona visar att ”Big Brother is watching us” med sina övervakningskameror oavsett var vi befinner oss, som här ovan vid sopcontainrarna i mitt bostadsområde till exempel.

Hos Åke hittar ni länkar till alla deltagare.

15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag går ingenstans utan min lilla kamera i fickan... nu är de bra osv små, tack vare japansk optikkunskap

Min första kamera jag fick som 10-åring, ljusmätare också. Som vuxen har jag hållit i fotokurser, framkallat själv, hade utrustning hemma, mellansonen framkallade en hel del själv. Jag fotar snabbt levande rörliga varelser 🙂 Alla foton i min blogg är egna

LillaSyster sa...

Så sant, vi är så övervakade numera. En sorglig utveckling för att vissa inte kan bete sig. Då är vi minst två nya resenärer idag =) Ha en bra kväll, jag har haft molnigt idag och "bara" +22 gr typiskt att det skulle vara molnigt idag så spanjor firar jul och butikerna är stängda. Nu har jag plastsmak av stolen......efter många timmars terasshäng med min bok.

Ditte sa...

Vad roligt att du är med på tåget. Fint att läsa ditt inlägg och se bilderna till.
Jag var ju det när tåget drog i gång. Men av skäl som är lite trista så försvann ju min blogglust, så numer jag är jag med i tankarna och tittar då och då in till mina bloggvänner.
Kul att Åke tagit över.Lycka till! Och att starta med ordet kamera är ju perfekt för honom.
Och visst är det lättsamt och bekvämt med en kompaktkamera. Och det är ju då som med träning. Den bästa är den som blir gjord.
Har ett par systemkameror med bra objektiv. Men, alltför tungt för mig att ha med på promenader. Sitter jag hemma på balkongen så är det ju en sak, men oftast är jag ju rörligare än så-
Är supernöjd med mina två kompaktkameror av märket Canon. En med superzoom och en som har andra egenskaper. Duger bra. Och numer blir det ju inte så många bilder tagna. Jo, bilder tar jag men de hamnar på Instagram och då är det ofta mobilen som jobbar,
Just detta att vi är övervakade är ju en sanning. Och jag kan ju tycka att det många gånger är bra. Inte minst i t-banan och när en rör sig ute på stan. Samhället har ju förändrats.

Anki sa...

Kul att du hoppat på tåget BP! Får se hur jag gör framöver - har fullt upp med de få inlägg jag gör ... men kanske kommer lusten tillbaka.
Synd att det ska behövas såna övervakningskameror ... tiderna har förändrats.

nalta norrland sa...

Tidigare hade vi ”övervakningskamera” på samhället och kunde då ligga in å se vad som hände… perfekt när det var marknad eller liknande och man var lite nyfiken på om det var folk ute.
Sen kom den där nya lagen att man inte får filma folk hur som helst och kommunen tog bort de olika övervakningskameror. Tråkigt.
Jag har nog fotat typ sedan jag omkring 10, då fick jag min första egna kamera.
Kul att Du händer på Hoppa på tåget 🚂

nalta norrland sa...

http://naltax2.blogspot.com/

Guldkryckan sa...

Men visst fanns det kameror när man var liten, men fotograferandet var ju begränsat på den tiden, inte som idag med mobilkameror.
Lite övervakning för säkerhetens skull köper jag rakt av.
På kneget har vi kameror i korridorerna, har det skett en misshandel så finns det bevarat för eftervärlden att beskåda och framförallt bevisa.

Ha det bäst nu Bp.

Susjos sa...

Kul att Åke har tagit över, kanske jag hoppar på någon gång.
CCTV hörde jag första gången på Tv i "Ett fall för Vera", hade ingen aning om vad den förkortningen betydde, men nu vet jag!
Snyggt jobbat med temat!
Ha en fin kväll, jag laddar för natt nr 2!
Kram

femfemman sa...

Tog mina första bilder med pappas lådkamera. Köpte en kamera på postorder för 12 kr, då jag var 12. Fick den samma dag som min morfar dog, kommer jag ihåg.
Suddiga bilder blev det, men använde ändå kameran några år. Sen blev det en Instamatic. Med kubblixt. Sannolikt enpresent.
Köpte min första kompaktkamera när jag gick på lärarhögskolan. Tjänade ju lite pengar på sommarjobb.
Första systemkameran kom några år efteråt. Har säkert haft mer än tio kameror under årens lopp. Har en kompakt och systemkamera nu. Använder dem alltmer sällan. Mobilkameran är ju alltid med och tar så bra bilder.
Ha en god kväll!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Vad kul att vi är några NYA på Åke`s Hoppa på tåget! :) Igentligen är det viktiga att man har en kamera som ger bra bilder om så är en mobilkamera eller systemkamera.
Alla vill inte ha en systemkamera för de småa mobilkameror är alltid med då man har sin mobil med sig jämt. Det går så bra att dokumetera med en mobilkamera :)

HA en fin söndag o vi ses på skyltningen! :)
Kram

en vanlig man sa...

En bra portabel kamera du alltid har med har jag förstått. Sony har ju verkligen blivit stort inom kamreatillverkning och fanns väl inte som stillbildskamera innan den digitalabilden.

Klimakteriehäxan sa...

Hade en enkel kamera tidigt, fick en "riktig" när jag tog realexamen. Sedan blev jag hängiven Olympus-användare men det slutade med att jag lämnade in tre hus och en radda originaloptik till Stadsmissionen. Nu använder jag bara mobilen, fast jag har en pytteliten kompakt också.

christian sa...

Det är därför jag undrar över hur msk kan hetsa upp sig över att man vill sätta upp kameror för att förhindra å lättare lösa brott.....

Carita Liljendahl sa...

Men vad kul att Åke tog över Hoppa på tåget!
Jag ska titta in hos honom o se om jag kan lyckas komma ihåg att delta i framtiden.

Äventyret framtiden sa...

Så roligt BP, att du också kom med ombord på tåget!
Dina kameraval är ju jättebra, det finns ju sådana lite överallt och ingenstans idagsläget.
Bra är att man kan hoppa på nu och då när andan faller på.