måndag 29 januari 2024

Glad måndag med ”Selfie - hemma hos”





När jag gick in på Klimakteriehäxans blogg och såg hennes svar på frågorna hade jag kunnat göra det väldigt lätt för mig. CTRL-C och CTRL-V ni vet. Detta hade gällt de första fem av hennes svar som kunde ha varit mina;-) Men nu valde jag att fundera en extra gång. Det var riktigt roligt faktiskt, och därmed kvalar inlägget in på ”Glad måndag” också:-) Dagens ”Selfie” kommer här. Enjoy!

1. Det tittar jag direkt på när jag kommer på mitt första besök i ett hem. Att det inte är städat för min skull. I ett städat hem är jag nästan rädd för att sätta ned fötterna - efter att jag tagit av mig skorna som troligen så här års lämnat kvar spår av grus på den nyligen rengjorda hallmattan. 

2. Det irriterar mig, såväl hemma hos mig själv som hemma hos andra. Att det inte finns tillräckligt med galgar på hatthyllan då alla redan är ”upptagna”.

3. Det har jag onödigt många av. Böcker, glas och muggar.

4. Vän av vita väggar eller ska det vara mönstrat? Vita väggar eller enfärgade fondväggar i ljusa kulörer. Sådana väggar kan man ”göra nåt” med, hänger tavlor på till exempel. 

5. Den detaljen är viktig hemma hos mig. Inga gardiner, då de bara är dammsamlare. Undantag i köket (se bild).

6. Hur viktigt är det med växter hemma? Då jag inte har gröna fingrar och inte är speciellt intresserad av växter som kräver omvårdnad så är jag helt nöjd med min novemberkaktus som alltid levererar två gånger per år. Visst, jag har en halvdöd twister också (se bilder). 

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag.

14 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har inte mycket väggyta för tavlor 🖼 Gardiner vid sidan av fönster dämpar ljud 🪟

LillaSyster sa...

Jag skulle inte vilja göra avkall på gardiner=) Tänk förr i min ungdom kunde jag byta dem varannan vecka i köket. Hade bara ett köksfönster och nära till en billig tyg affär. Jag och min kompis var lika galna.....oj vad gardiner det blev sydda. Vissa av gardinerna lever än idag.
Mycket grus blir det just nu, vände på mina kängor och såg hur de var fyllda av småsten.
Mina svar dyker upp imorgon. Ha en bra kväll!

Susjos sa...

Håller med om galgar, det är väldigt ofta för få i många hem, även här hemma!
Japp, för många muggar här hemma också.
Vita väggar här också!
Gröna fingrar har inte jag heller, men med hjälp av lite växtnäring har växterna börjat växa!
Glad måndag kväll!

PS, Visst var Y:s örhängen såå läckra! Men det var T som slurpade i sig ostrona i förrgår, han gillade dem!

Kram!

nalta norrland sa...

Inte en vit vägg så långt ögat kan se 😅 elker i köket far vi ljuslila tapet och det är husets ”vitast vägg.
Städa gör vi alltför sällan ☺️ vissa delar städas faktiskt om vi får ”planerat” besök och det är badrummet/toalett.

femfemman sa...

Brukar se till att frigöra en galge per gäst.
Vita väggar där man har mycket tavlor. Mönstrat i sovrum...
Novemberkaktusen är ju fin när den blommar.
Gardiner, ja! Men väldigt enkla.
God kväll!

Ditte sa...

Vad roligt att komma med hem till dig.
Så läckra gardiner. Verkligen .
Läser dina svar och känner igen mina tankar helt i svaren 1-4. Vad gäller galgar finns de i mängder...
Har inga gardiner i vardagsrummet men en speciell sorts tunna rullgardiner eftersom det är rent söderläge- Persienner finns också.
Men har gardiner i sovrummet och matsalsdelen av vardagsrummet och enMarimekkokappa i köket.
Vilken ståtlig novemberkaktus. Har också en liknande men i modell mindre.I övrigt har jag 14 orkidéer som är väldigt lättskötta. Och nu har jag också några ekplantor som ska i jorden.

KajsaLisa sa...

Den där venlilationsgrejen i sista bilden blev ju en häftig möbel, kreativt tänkt.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har mer gardiner än du, men inte överallt. Vilket min mamma tyckte var extremt trist och konstigt medan hon levde.
Ser likheterna mellan oss i svaren!

Hannas krypin sa...

Vi har gardiner i alla rum. I köket som insynsskydd, i sovrummet istället för persienner. Tycker det blir tomt utan men det är ju för att jag är van vid att ha gardiner i alla rum. Böcker har jag också rejält av. Fast det beror såklart på vem man jämför med. Någon annan hade säkert tyckt att jag har lite böcker.

christian sa...

Inga gardiner? Blir det inte bra futtigt, tycker det känns mer ombonat....
På trean är vi nog exakt lika, men kanske att jag fyller på med lite till sen.
4:an håller jag med om till viss del, beror på vilket rum....å växter...tycker nog både frugan å jag att vi inte kan vara utan....men, visst är det härligt att vi alla är olika?!


Annika sa...

Gillar gardiner. Men hos min syster finns det endast gardiner i deras sovrum, inte annars. DET funkar det med, absolut.
Jag har också en uppsjö med muggar hos mig, och ljus.
Asdålig på växter inomhus jag med, men ganska bra på att sköta de jag har i min täppa under vår och sommar.
Kul at läsa svaren.

Åke sa...

Du är ju speciell som kvinna det har jag sett i många år men nu höjde du dig ytterligare ett snäpp: Ja du funderade en extra gång :) Undra hur mycket klagomål man får nu då... hmmm :)

Anki sa...

Tänk att vi har så gamla kaktusar ... de är nästan som familjemedlemmar :)
Mest förvånad blev jag över att se att du har köksgardiner! Snygga dessutom!
Svar: Tack för att du tänker på mig, men beträffande svampböcker så har jag mer än tillräckligt :)

Carita Liljendahl sa...

Hahaa! Det här har jag missat! Haft för mycket jobb som vanligt...
Står Mumin och kissar lite försynt i krukan? :-D