tisdag 16 januari 2024

Tisdagsmix med frågor och svar


Måste säga att jag ”skäms” en aning. Har försummat Orsakullans månadsfrågor ett tag nu. Inte bra. I och för sig är det ju förvånansvärt att jag i stort sett varje dag kommer på att skriva något eget, men ändå. Så idag tar jag itu med några av Orsakullans frågor:

Nytt år och bytt. Berätta om något bytt. Ja, jag bytte ju min gamla bil Tintin mot Frans. Även Frans är en Peugeot från Frankrike.

Nytt år och hälsostart. Hur tar du hand om din hälsa. Höll på att skriva ”inte alls”, men så illa är det inte;-) Med ålderns rätt unnar jag mig dock några ”onyttigheter” som jag njuter av.

Nytt år och skadedjur. Berätta om ett skadedjur. Som många av er vet blir jag totalt hysterisk när jag ser småkryp. Kackerlackor är värst. Minns vår första kväll på ett riktigt fint lägenhetshotell i Turkiet. Öppnade en av köksluckorna och en kackerlacka flög rakt i ansiktet på mig. Mitt skrik väckte hela hotellet inklusive vakterna. Maken höll på att sjunka genom golvet… Vi fick omedelbart ett nytt rum högst upp som efter den incidenten ”sanerades” dagligen. Inga fler kackerlackor alltså. 

Nytt år och husdjur. Berätta om ett husdjur. Det får bli två, nämligen mina grekiska landsköldpaddor Otto och Ottilia som jag hade som barn. Bättre husdjur får man leta efter. De fäller inte, de skäller inte, de bajsar inte och äter precis allt inklusive sockerkaka.

Foto: Furuvik.

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

PS. 14 minusgrader och jag har inte lämnat lägenheten trots sol. Bilderna jag lägger upp har absolut något med inlägget att göra. DS.

11 kommentarer:

nalta norrland sa...

Peugeot har jag aldrig haft någon närmare bekantskap med.
Men gillar den röda färgen.

LillaSyster sa...

Jag hade också gärna stannat inne.....men det gick ju inte -18 då jag skjutsade maken till jobbet. Just nu -16
Ja, du fattar ju att jag längtar tillbaka.
Aaa du har haft sköldpadda, det hade mina kusiner.

Ditte sa...

Förvisso är det ett nytt år. Och grattis än en gång till Frans. Lika bra att köra på det franska.
Jag tycker du brukar få till bra inlägg även utan frågor.
Hälsostart? Viktigast är ju att en har det bra och mår bra. Och inte minst har roligt och trivs med tillvaron.
Vad gäller småkryp så har de ju alltid funnits...Och kackerlackor brukar finnas även om de inte syns. Finns en finns fler.
Kul med dina landsköldpaddor och fina minnen har du ju med dig från dem.

Susjos sa...

Kackerlackor är inte roliga, som tur är så bits de inte i alla fall!
Så mysigt med sköldpaddor, dock är de inte så keliga, eller?
Nu dags att ta mej till jobbet, gudskelov har jag bilen ikväll!
Kram!

femfemman sa...

Oj! Bajsar inte sköldpaddor? Men på något sätt måste de väl göra sig av med sitt "avfall"?
Nej, sköldpaddor vill jag inte ha. Helst inga husdjur alls. De båda katterna är inte mina...I alla fall inte mycket...
20 grader här i morse. 12 nu. Ska tydligen bli oväder i morgon. Skit! God kväll

Hannas krypin sa...

Hade också skrikit om jag fått en kackerlacka i ansiktet. Bra kompensation med rum högst upp tycker jag. Synd att det behövdes bara.

Åke sa...

Vilken läcker design för chauffören där :)

Äventyret framtiden sa...

Frans är läcker också runt ratten!
Kackerlackor hör till här..kanske inte alla dagar men nästan. Inte inomhus annat än när fönstret är öppet, då kan de komma flygandes men då kommer de till döden, en ögonblicklig sådan.
Sköldpadda har jag haft, en upphittad som jag inte hittade någon ägare till. Han eller hon fick namnet Viktor på grund av att Viktor Klimenko var i Mariehamn samtidigt. Minns skrapljudet längs golvlisterna. Men jag hann aldrig varit så social med Viktor som jag tror att Viktor ville, så hen fick ett nytt hem hos Kurre och Gittan.

christian sa...

Fina bilder....ditt bostadsområde är ju nästan lika stilig som interiören i "pegutten" ;)
S.k. onyttigheter gör livet värt att leva å hör till vanlig husmanskost, så det så! ;)
En paddersköldare vore inget för mig....det är ju inget mjukt å lent å mysa med.....

Annika sa...

Trevligt med ny bil! Hoppas den nya fransosen Frans är jättebra och totalt ostrulig.

Kackelackor ja, såååå äckliga ... SÅ vidriga. Håller med dig helt.
Det är nog det västa i skadedjursväg jag kan tänka mig också. Och ja, vägglöss.

Absolut, unna dig det du vill ha. Njut av rubbet.

nalta norrland sa...

svar: Hundar kan få diabetes ja typ alla mänskliga sjukdomar 🙄 men jag tror det är en ful ovana. Jag kan ju locka honom från vattenskål eller snöätning men så fort Frost inte har någon typ aktivitet så dricker han vatten eller äter snö.