tisdag 23 januari 2024

Dagen efter

Idag plockades den ned med hjälp av en skylift som var monterad på en lastbil modell XXL - den finaste julgranen vi någonsin haft.

Ärtor framför containern för matavfall. Om man ska vara positiv kan man kanske kalla det för fågelmat;-)

Visst var den rekordhög - temperaturen alltså. Fem plusgrader och lätt regn. De riktiga regnmängderna och stormen fick vi igår. Idag var det lugnt:-)


Till alla er mina kära läsare som inte tittade på Idrottsgalan igår kväll – och ni lär vara majoriteten - kommer nedan några BP-observationer dagen efter så att säga;-) Galan fyllde förresten 25 år och innehöll därför några riktigt roliga tillbakablickar med fokus på svenska framgångar i olika discipliner. Bra idé! Programledare var Carolina Klüft och Måns Zelmerlöw.

Carolina Klüft är en naturbegåvning som programledare. Hon är enastående. Antar att det inte var hon som hade skrivit texterna till "påarna"...

Måns Zelmerlöw hade ingen bra dag på jobbet, men det var nog inte han som skrivit manus heller. Under första halvan av galan var han riktigt dålig och inte ett dugg rolig. Då Måns är kortare än Carolina borde hon kanske avstått från stilettklackar...

Inga större överraskningar under kvällen, förutom vinnaren av Jerringpriset. Det var totalt otippat att priset gick till Ebba Andersson. Den såg jag inte komma. Var helt övertygad om att det skulle bli en knallhård fight mellan Duplantis och Ståhl, men icke. Rätt eller fel? Är inte säker faktiskt.

Prins Philip ska nog inte hålla tal alltför ofta...

Måste medge att det var många personer som visades i närbild som jag inte kände igen. Kul att återse dem som jag visste vem de var och att man spelade upp olika minnen från tidigare prisutdelningar.

Sedan var det vissa som har åldrats med värdighet, medan andra inte gjort det.

Det är tragiskt att se Thomas Brolin, Jonas Thern samt Wayne Rooney och deras kroppar i förfall, medan Henke Larsson, Björn Ferry, Therese Alshammar har varit måna om sina kroppar.

Kvällens yiipphhiiiie: Sarah Sjöströms glitterröda aftonklänning. Den stod ut positivt mot allt svart. Det gjorde Therese Alshammars vita klänning också. Läckra kreationer!

Sven Göran Eriksson. Svårt cancersjuka Svennis satt vid honnörsbordet och hedrades för sina framgångar på fotbollsplaner i Sverige och utomlands. Det var inte många ögon torra när han fick stående ovationer. Som han så: - Det är vackert. Japp, det var det. 

PS. Bilderna jag lägger upp har inte ett dugg med inlägget att göra. De facto är de totalt oglamorösa och står i skarp kontrast till Idrottsgalans ”flair”. DS.

11 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Ja, helt klart fågelmat. Vad roligt att läsa dina observationer från galan. Jag missade den så kul att få en uppdatering. Tyckte också att det kändes otippat att Ebba fick Jerringpriset.

nalta norrland sa...

Såg/hörde/läste att det blev fel person in memoriam på Idrottsgalan, jäkligt olyckligt för den person som fortfarande lever och blev ”hyllad” som bortgången. Det måste vara pinsamt för den som gjorde fel.
Armand Duplantins och Desiré Inglander såg välklädda ut även om jag tycker att Armand Duplantins ser lite bortkommen ut när han är finklädd ☺️
Jag hoppades på Sandra Näslund som vinnare 😜

LillaSyster sa...

Vi får se vem som äter upp ärter först fåglarna eller råttorna.
Tittade inte på galan, vi "såg" på film, eller maken såg, jag slocknade på soffan efter 5 minuter- tuff dag på jobbet och promenad i ösregn. Synd att den fina granen inte går att spara till nästa advent. Ha en bra kväll!

Susjos sa...

"Nu är glada julen slut slut slut", när även din fina gran tas ner.
Ja, det var glitter och glamour av olika slag på idrottsgalan igår, och blev också förvånad över Jerringpriset till Ebba, men jag är ju inte riktigt insatt, men vet att hon är skidåkare i alla fall!
Håller med om att Prins Carl Philip nog inte ska hålla tal..
Sarah S hade en urläcker klänning! De stående ovationerna till Svennis var så fina!
Kram!

femfemman sa...

Jo då. Jag såg.
Kroppar i förfall? Det har vi alla. Genetik finns oxå med i det sammanhanget. Inte bara "misskötsel".
Trodde oxå på Ståhl eller Duplantis. Bra med en duktig skidåkerska!
Tycker att Måns är ett rätt slitet ansikte i TV. Kanske även Klüft.
Bäst av alla enligt mej: Tomas Stenström och hans band

Ditte sa...

Jodå! Visst såg jag Idrottsgalan och med stort intresse. Och instämmer i dina tankar. Blev också förvånad över Jerringpriset till Ebba. Hade nog tänkt mig Duplantis när jag såg att det var de som var kvar till sist. Men fint att Ebba vann.
Tycker att Karolina Klüft var väldigt bra som programledare och hon kan ju sport. Måns är ju bättre på annat än kanske sport.
Sarah är ju enastående och så roligt med en färgglad klänning. Gillade även Therese Alshammars i vitt.
Fint att Svennis hyllades. Det är han absolut värd. (KOm att tänka på när jag var på resejobb i Karlstad en nyårsafton för x antal år sedan och träffade på honom och "damen" som var med här på Stadshotellet där de också bodde. Det blev en fin pratstund i baren. Minnesvärt och väldigt trevligt.




Klimakteriehäxan sa...

Jag såg inte hela galan men en del och håller med dig i a f delvis. Synd att Carolina Klüft hade fått kläder som var i konstigaste laget och trist frisyr... Att Ebba fick Jerringguldet var verkligen en överraskning, men en kul sådan tyckte jag. Daniel Ståhls mormor var en höjdare på riktigt!!! Underhållningsbitarna var mediokra och listan på folk som dött för lång.
Slut på recensionen!

Åke sa...

Men så tråkigt för er och granen, man blir lite ledsen då julen plockas ned. Svennis besked är givetvis tråkigt också. FUCH CANER.

Äventyret framtiden sa...

Så var glada julen slut slut slut, vilken fin gean, fortfarande grön.
Jag såg inte på galan, ser den i repris senare.

Annika sa...

Såg ju inte galan, men fick nu ett bra sammandrag av dig.
Tack för det.
Fnissade när jag läste om prinsens tal, du har rätt ... allt jag sett honom framföra har varit ... ja cringe ...
Svennis, ack och ooo så sorgligt med den vidriga cancer han fått. Glad att han blev så hyllad.
Bort med granen, julen slut sedan länge, hehe.

christian sa...

Tack för din genomgång....jo då....du hade rätt inte ens jag såg på galan, brukar hålla mig undan från allt sådant, tycker det är för tradigt. det jag kan göra nån är att se det i efterhand å då spola förbi allt blaha blaha. Carolina gillar jag å håller helt med dig Måns tycker jag är en trist figur å heder åt alla som inte har svarta kläder!