torsdag 4 januari 2024

Tråktorsdag?

Solen ser ut som en citron:-)



Uttråkade och buttra akvariefiskar.


Fortfarande inga livstecken från KajsaLisa som ju är uppfinnaren av ”Tråktorsdag”. Idag vet jag inte ens om jag hade så himla tråkigt faktiskt. För faktum är att jag efter klockan 10:30 såg solen och en blå himmel för fjärde dagen sedan 5 november 2023. Bara en sån sak – och den är då verkligen inte tråkig. 

Kontrollbesiktning
Var på kontrollbesiktning hos en väldigt snygg (kvinnlig) läkare på Danderyds Sjukhus idag. Ja, jag vet att jag är lyckligt lottad med mina läkare. De två jag har att göra med är både duktiga och snygga, vilket jag anser är en bonus;-) Å japp, jag gick igenom ”rubbet” utan anmärkning. Och det är ju inte tråkigt heller. Tvärtom!
 

Fiskar
Nu till något tråkigt. I sjukhusets entréhall finns ett akvarium. Och sorry, ni som älskar fiskar, men personligen tycker jag att akvariefiskar är nog bland det tråkigaste jag vet. Dagens akvariefiskar är förresten inte några guldfiskar längre utan färgglada väldigt stora fiskar som dock har ett lika uttråkat ansiktsuttryck som sina företrädare. Och varför sörjer man inte en akvariefisk på samma sätt som en hund eller katt?

Det var dagens reflektion;-) 

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

11 kommentarer:

LillaSyster sa...

Lite coola är de ju=) de sätter ju lite färg på sjukhuset och de får säkert barnen att tänka på något annat än sjukdom. Skönt att du gick igenom besiktningen. Här finns inget tråkigt =)
Här har solen inte konverterat till en citron.... ännu kanske är bäst att tillägga. Ha det gott!

Äventyret framtiden sa...

En citronsol på himlen börjar ju lite väl bra med tanke på att det är en tråktorsdag. Dömd att misslyckas...du får den inte tråkig BP 😉😁
Akvariefiskar är rätt vanliga i sjukhusmiljöer har jag för mig...något att titta på , att skingra tankarna på samtidigt. Åh, jodå jag har varit på flera akvariefisk-begravningar, det kan visst vara sorgligt även om det också har varit rätt lustigt när barnen har sjungit björnen sover för den avlidna fisken. ...

Ditte sa...

Nej, inte var det en tråkig torsdag. Och tittar jag in hos dig blir det flera leenden.
Och sol idag och blå himmel såg jag i Vasastan. Riktigt roligt! Stannade till i Vasaparken och tittade på alla som åkte skridskor. Kallt var det men glatt.
Fint att du klarade din besiktning. Heja! Jag var också på besiktning idag men det var tyvärr inte så glatt.
Ja, detta med stora fiskar i ett akvarium är ju ingen hit. Undrar varför man vill ha dem där ens.
Jag vet att ena dottern hade en guldfisk och när han avled av att ha fått för mycket mat när vi var på semester så sörjde hon länge. Det blev även begravnig för Arthur, som han hette.
Sedan blev det ingen mer guldfisk.


femfemman sa...

Akvarium är inte min grej heller! Min bror hade ett då han var barn. Det blev fullt med alger snabbt.
Sol! Härligt! Hoppas att vi får se den här till helgen.
Bra med väl godkänt! Struntar helt i hur läkaren ser ut. Bara den kan sin sak. God kväll!

Susjos sa...

Härligt med en citronsol, och visst var vädret fint idag, när det väl slutade snöa på förmiddagen, men jag gick i alla fall inte ut, lite för kallt tyckte jag att det var.
Härligt att kontrollbesiktningen gick igenom, stort Grattis!
Fiskar är ju inte lika keliga och kramiga som hundar är och katter kan vara, men lite rogivande att titta på, vi har 2 akvarium på mitt jobb också, dock tittar inte jag så mycket på dem!
Ha det gott!
Kram!

nalta norrland sa...

Skönt Du gick igenom besiktningen med OKstämpel ✔️
Solen, kommer inte ihåg hur den såg ut… men det ska vara fyra grader varmare i morgon jämfört med idag så typ minus 27 👍
Akvariefiskar sörjs jag lovar 😭 jag hade fuskat och jag grät varje gång en av de dog 🐟
Däremot har jag aldrig sett akvarium på sjukhuset 😑

Paula sa...

Jag kan ju inte veta, men anser nog att man kan ha en relation med i stort sätt vilket djur som helst. Men, det är betydligt enklare att fästa sig vid ett djur man kan röra vid och klappa, tillbringa tid med. Fiskar har aldrig intresserat mig, men jag kan tycka att akvarier är dekorativa. Däremot tycker jag väl inte synd om dem för att de simmar däromkring, tror inte deras hjärnor är särskilt välutvecklade

Anki sa...

Ingen tråktorsdag alls! Besiktning u.a. och så en strålande citronsol är ju tvärtom väldigt trevligt!
Akvarium är dekorativt och rogivande tycker jag ... och fyller sin funktion i väntrum, så här tycker vi olika :) Jag har ju haft många olika slags djur och jodå, jag haft akvariefiskar också - och sörjt dem alla när de avlidit.

christian sa...

Skönt att "besiktningen" gick bra.....akvarier har jag aldrig förstått mig på, men vad jag förstår är det förutom mycket jobb lite rogivande tydligen...
Bilden på "citronen" var lyckad, trevlig fredag!

Annika sa...

Härligt BP!! DET är ju den bästa torsdagen av alla, när alla prover visar UA!!
YAY!
Torsdagar är ju inga trista dagar heller. Kör tråktisdag som tema istället, vettja! HAHA!
Tucker nog akvarier är vackra för det mesta, bara de sköts bra.
BP, ha en fin helg!!

Guldkryckan sa...

Akvariefiskar är inte min grej alls, ett helsike när man ska göra rent det.
De har ett på kneget i ett klassrum, hade själv hand om just det akvariet ett tag innan en elev gjorde sushi av en fisk, aldrig mer.

Ha nu en fin kväll Bp.