fredag 19 januari 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 3 - Beskrivande

Tv-intro till sändningarna från Africa Cup of Nations.

Kolla kvinnans huvudbonad!

"Happy dancing". Här två kvinnor i den nigeriska hejarklacken.


1. Vad är en sak du har gjort idag?
Kollade delar av matchen Irak-Japan i de asiatiska fotbollsmästerskapen samt delar av damernas skidskytte 12,5 km från Antholz, Italien.

2. Med vilka tre ord kan du beskriva kommande helg?
Söndag – en plusgrad:-)

3. Med vilken liknelse skulle du beskriva ditt mående?
”Fryser som en hund” respektive ”skakar som ett asplöv”.

4. Med vilket ordspråk skulle du beskriva den här veckan?
Gör vad du kan, där du är, med det du har. Theodore Roosevelt.

5. Vilket motto använder du oftast?
Allt ordnar sig.

Färgsprakande "Africa Cup of Nations"
Parallellt med de asiatiska fotbollsmästerskapen pågår Africa Cup of Nations i Elfenbenskusten. Ett minst sagt färgsprakande mästerskap utan bengaler och pyroteknik. Där anordnas danstävlingar i pausen där mindre supportergrupper dansar till "medhavd" live musik. Man rycks med (inklusive ståpäls), även om man inte skulle gilla fotboll. Se bilderna ovan.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

14 kommentarer:

femfemman sa...

Tror inte ens fotbollsnördiga maken har koll. Eller kanske ite är intresserad. Är väl mest engelsk och svensk fotboll som gäller. Och landskamper med de "stora" lagen.
Bra motto!
Det mesta ordnar sig! Är medveten om det. Trots det hispar jag till det av och till. Ha det gott!

LillaSyster sa...

Tjejerna ser verkligen lyckliga ut - bra fångat BP!
Tack för länken och spraket. Ser framemot plusgrader, just nu -10.
Ha en bra kväll! Kram

Hannas krypin sa...

Oj, det är verkligen färgsprakande bilder. Önskar så att jag kunde dansa. Det var väldigt passande ordspråk du valt. Här är det "bara" 9 minus.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Oj oj vilka huvudbonader somliga bär.. Men du har verkligen lyckats fånga färgsprakande idag med fotbolls fantaster även att männen inte ser ut att ha så roligt som kvinnorna.. haha..

Dina motton på att "allt löser sig" är samma som jag kör med - En dag i sänder så länge det ej är något planerat med datum och tider. :D

Önskade att temperaturen kunde hållas runt -5 - -10 grader under vintern, men detta med att ena veckan är pus och därefter -20- -25.. suck .. inte konstigt folk är så förkylda nu :( I skrivande stund har vi -21 grader men med den vind som råder känns det som -25.
Ser verkligen fram mot en tidig vår :D

Sedan såg jag något som gjorde mig väldigt GLAD!😊 Tusen tack för att fått en plast som din bloggar vän! Hos mig har du egen plats som några andra med har! <3

Önskar dig en fin fredags kväll och helg! Kram

Hanneles bokparadis sa...

oftast löser sig saker

Paula sa...

Tjejerna på bild kan verkligen ta ut glädjen i livet! Och alltid så naturligt, tänk att vi nordbor har så svårt för det, utom när vi fått något innanför västen. Då har ju du riktigt trevlig underhållning och kan försöka glömma temperaturen utanför. Jag kan ju inte det, dags igen för en påpälsning på både hund och mig, sedan tre minuters rask promenad, in igen o avklädning. Men det lär vara sista smällkalla dygn imorgon. håller med om söndag, och ser fram emot den! Jag som tänkte ge mig av till Lugnets skidstadion idag, men vilken klok människa vill stå där och huttra. Synd, för det var Skandinaviska cupen som är snäppet under världscupen. Starterna fick flyttas fram pga kylan, och finnkäringen stannade hemma...

nalta norrland sa...

Minus 27 och det är kyligt 🥶
Tror ju fotboll vore roligare 😅 om det var mindre allvar… gillar Dina dansanta damer 😄
Oftast ordnar det sig och även om det inte gör det så kanske det inte blir riktigt så dåligt som jag hinner tänka - bloggar om att tänka 🤔 ibland tror jag det vore bra om jag kunde stänga av mitt tänkande.
Elin har kommit hem 💖 och Alicia från Örnsköldsvik har kommit så de har tjejkväll ❣️
Antagligen kommer Elin göra något Du tycker är mindre bra 😅
Du får väl se på söndag ☺️
👋

Äventyret framtiden sa...

Granna foton, bra motton, fryser som en hund och skakar som ett asplöv, mindre bra. Snart vänder det och blir varmare igen.

Mrs Calloway sa...

klokt sagt av Theodore Roosevelt. allt ordnar sig - ja, men hur? om en fryser som en hund darrar en väl som ett aspelöv? inte särskilt njutbart

Guldkryckan sa...

Det där mästerskapet har jag missat fullständigt men skidorna såg jag det sista på idag iallafall, alltid något.

Allt ordnar sig?
Jo, lite av ett mantra för mig, speciellt yrkesmässigt. ;)

Ha nu en fin fortsättning av denna kväll Bp.

Susjos sa...

Snacka om färgsprakande bilder!
Ja, det är kallt ute, kände det på min promenad idag!
Vi har samma motto : Det ordnar sig alltid!
KRAM från en fortfarande så lycklig 2 barnbarns-farmor!

Ditte sa...

Härliga bilder som erbjuder både färg och glädje! Kul!
Roligt att läsa dina svar.
Ja, varmare hoppas vi på. Är sen idag med kommentar. Ja, lite varmare vore bra. Har just kommit hem från Lidingö (23.45) och där var det -22. Här hemma bara -14. Bra så.
Illa att du ska frysa så. Önskar jag kunde skicka lite överskottsvärme- Tror jag har något inbyggt element för jag fryser inte alls. Men kanske hjälper min gamla "Mont Claire " dunkappa till att hålla mig varm. Men har även fönstret öppet på natten för att jag är varm...
Gillade verkligen ditt ordspråk. Så sant.
Och visst är det så att "allt ordnar sig". I alla fall det mesta.
Varma hälsningar.

christian sa...

Vilka härliga färger, man förstår verkligen att det är fest när det nalkas fotboll....det är precis så man vill ha det, glädje, glädje å samförstånd!
Ditt svar på fråga 2 var modigt....det kan ju bli minusgrader.... ;)

Trevlig helg!

Kina sa...

Är inte precis någon sportnörd, men dina bilder tilltalar mig verkligen. Man blir glad. På med fleesen, lammtossorna och luddemössan och så tittar du på bilderna. Då bhöver du inte darra som ett asplöv längre!
Roosevelts motto är verkligen ett motto värt att leva efter, och det väl klart att allting ordnar sig! Ha dé !