torsdag 25 januari 2024

Tråktorsdag


Även denna torsdag kvalar in till Tråktorsdag med bred marginal. För att göra det lite roligare för er att läsa har jag sammanställt ett antal blandade tråkigheter. Enjoy - eller inte;-)

Åtta riktiga ”brev”
Kan inte minnas när jag senast fick åtta(!!!) riktiga brev/kort - på en och samma gång alltså. Fyra av dessa försändelser var kort från mäklarfirmor som tar till olika knep för att få genomföra en ”kostnadsfri värdering av din bostad” i mitt populära bostadsområde. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling går ut med ett kilo oxfilé som lockbete i samarbete med ”exklusiva” Köttfabriken, där ett kilo kostar cirka 900 kronor. Undrar om jag får byta till entrecôte istället;-)

70 miljoner lösenord har hamnat i händerna på cyberkriminella efter en databasläcka. Däribland konton till Netflix, Paypal och Facebook. Så trist, men återigen ger jag mig själv en klapp på axeln för att jag inte har haft någon av dessa plattformar.

News 55 har tagit hjälp av Råd&Rön och sammanställt ”årets sämsta prylar”. Trist att en sådan lista måste finnas…

Ja denna katt;-) Har fotat henne/honom i december – inomhus här. Igår satt h*n framför ett garage utomhus på andra sidan huset. H*n kan ju inte rå för att h*n är grå utan minsta inslag av melering. Rätt färglöst med andra ord. Katten är id-märkt med ett stort chip på bakhuvudet. Gissar att hans/hennes ägare kan spåra katten med hjälp av mobilen. Om man (läs: jag) pratar i telefon och samtidigt vandrar runt i lägenheten och gestikulerar vilt kan man krocka med en sån där. Var tvungen att avsluta konversationen och plåstra om mig. Dessutom fick jag köpa en svindyr förpackning Sorbact Compress också. Såret är äckligt och dessutom svårfotat:-(

Det var dagens tråkigheter.

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

18 kommentarer:

femfemman sa...

Ordentliga grannar. Att registrera och chipsmärka sin katt. Vi har inte gjort det. Så bra att katten får gå ut. Kanske den kan portkoden också.
Önskar dej snabb läkning på ditt sår!
Ha en bra och positiv kväll!

Äventyret framtiden sa...

Tråkigt med såret, shit hapoens. Jag skaffade mig ett blåmärke av ungefär samma skäl, vift vift och telefon.
Chipsmärkning är toppen!
Intressant hur mäklarföretagen försöker " ta sig in".
Ha en bra fortsättning på tråktorsdagen!

Hannas krypin sa...

Jag har Facebook. Fick lite skrämselhicka när jag läste att massor med lösenord är på vift. Undrar hur man kommer veta om man är drabbad....

LillaSyster sa...

Ett chip på katten ser du inte, det finns under huden. Men du kan känna det- ett litet glasrör. Det har sett på katten är troligen en GPS, perfekt för den som vill ha full koll på sin katt. Min svåger har det, själv så låter jag katten få ha frihet. Det där såret såg inte roligt ut, ha ordentlig koll på det. 8 brev på en och samma dag, nä vet inte när det inträffade sist. Ha en bra kväll! Kram

LillaSyster sa...

Ps. det är lag på chipmärka katten sedan 2023
Och försök du byta till dig en "bättre" köttbit.
Och katten är hur söt som helst i mina ögon, förvånad va? =)

nalta norrland sa...

En av grannarna nere på bostadsområdet har ett halsband på sin katt så han kan låsa upp luckan till kattingången, nån tagg…
Mina kissmissar är chipade men får inte gå ut… än 😅
Läskigt sår, Du får vara försiktig ❣️

Anki sa...

AJ! Ser riktigt läskigt ut ... farliga grejer du har hemma hos dig!
Tänkte skriva samma som LillaSyster angående chippet ... och tror också på gps - bra att kunna ha koll på sin katt. Tycker också katten är söt!

Susjos sa...

Aj säger jag också, fotot på ditt sår ser inte kul ut, hoppas det är ett ytligt sår!
Kissen är ju jättefin, och som Lillasyster skrev, chip syns ju inte, men kanske GPS!
Ha en fin kväll denna tråktorsdag, jag måste vidare till jobbet....
Kram

Ditte sa...

Vilken fin katt! Men tycker ju inte att katter ska gå lösa i ett bostadsområde i stan eller tätbebygda områden. Gott om bilar i närheten och lätt för katten att bli skadad, överkörd- Ska den gå ut så kanske ägaren kunde ha katten i en sele. vore bättre och
Ja, detta med reklam från mäklare i populära områden förekommer ju ganska ofta. Men lite nytt är det ju med gåvor i samband med det hela.
Oj!!! Så illa med ditt ben och såret. Kanske kunde det vara av värde att någon på VC tittar till såret. Du vet det här med sepsis. Lätt hänt...
Ja, tråkigt väder var det ju också idag som kan läggas till dina observationer.
Önskar dig en mindre tråkig kväll.
PS Det är ett tv-program om Banksy på tv i kväll.

Åke sa...

Usch!!! Riktigt tråkig post. Ingen som tänker på miljön där inte.

Marita sa...

Jag gillar katter. I vår förening får inte katter gå lösa på vår fina innergård det blev ägaren varse om. Inte alla som gillar när de pinkar och skiter i barnens sandlådor eller stryker runt benen när man sitter ute och fikar/äter. Fullt begripligt. Min Tråktorsdag började med blixtfenomen i ögonen med följande migrän. Något nytt som börjat på "gamla dar". Efter migränanfall seg som attan. Nu helt ok men vass i halsen 😝

Klimakteriehäxan sa...

Oxfilé är ju inte tråkigt men en ny lockgrej i fastighetsbranschen tror jag!
Det där såret ser inte roligt ut. Vårda det ömt!
Överväger att byta lösenord på Facebook.

Tony sa...

Vi får så lite brev numera att det nästan är kul när något brev dyker ned i brevfacket.
Hoppas på bra läkning. "När jag krockade med ett skruvstäd i Täby" kan bli en bra story. Trevlig fredag!

Guldkryckan sa...

70 miljoner lösenord på vift, bytte lösenord så fort jag hörde det.
Mer och mer vanligt med sådana läckor, det hör väl till kan jag tänka.

Undrar om jag skulle värdera våran etagevåning, ta pengarna och sticka innan fastighetsägaren märker något. 😂

Ha det fint Bp.

Annika sa...

Har både FB och Netflix. Inaktiv som bara den på det förstnämnda. Dock ej på det andra, haha.
Ja hackare kan nog ta sig in nästan varsomhelst, det är otäckt. Sårbart. Allt.
Vanlig brev i brevlådan? Nej det förekommer aldrig. Annat var det förr, innan jag fick internet.
Vilken vacker katt, och så fint att hen är märkt.
Ditt sår, aj aj och AJ!
Ha en fin och bra helg nu, BP!!

Hanneles bokparadis sa...

anmält till Skatteverket att vi inte vill ha direktreklam (de som äger adresserna)

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Aj aj det där måste ha gjort väldigt ont, du får allt vara mer försiktig!

Id märkningen görs med en större spruta och de lägger chippet innanför huden på både hundar och katter, vilket det är lag på! Men man kan absolut inte se dessa id märkningar med chip, däremot dom man gör inne i örat med siffror kan man se, det görs på samma sätt som på kossor och andra större djur. Men allt fler väljer chipet för det är så mycket enklare och svårare för de som vill stjäla djuren.

Men katten är jätte söt för övrigt! :)

Många som använder kattingång/Kattlucka dom katterna har ett halsband med en liten bricka som är programmerad så luckan öppnas då katten kommer nära. :) Väldigt smidigt! :)

Krya på dig nu! :)

christian sa...

Fotot på såret hade jag kunnat vara utan, men annars så......
Inte är det ofta man får riktiga brev å ja katten är gråtrist.
Vad gäller det här med kapade lösenord är det precis det jag befarat å påtalat många ggr, varför ska allt digitaliseras.....vem som helst var som helst kan när som helst hacka ute på nätet....det är/blir vår undergång!