fredag 12 januari 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 2 – Överflödigt




1. Vad för olägenhet upplever du varje dag?
Personer som korsar övergångsställen med blicken riktad ned i sina mobiler.

2. Vad önskar du att du inte så ofta var i närheten av?
Just nu isrinken på parkeringen. Värmerekord för i år - fyra plusgrader. Njuter såklart, men ack så isigt det är.

3. Vad senast hade du önskat lite mer varning om på förhand?
”Anfallet” jag fick här. Väntade inte att det gick över utan slog till. Hade ju lekt med tanken i flera år.

4. När fick du senast ge efter för en plötslig impuls?
Se föregående svar.

5. Vad gjorde dig positivt överraskad under veckan?
Med risk för att bli tjatig;-) Men jag blev väldigt positivt överraskad hur smidigt det är nuförtiden att köpa en ny bil. Allt inklusive kontrakt, betalning och underskrift går via sms. Som sagt det tog tjugo minuter att bli med Frans (namnet på bilen).

Innan Frans anlände kom det även de orange kuvertet i brevlådan. Det är ju onekligen färgsprakande det också. Och orange är ju min favvo färg så…

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

16 kommentarer:

Ditte sa...

Grattis till din nya bil.Så fin och färgen dessutom. Är säker på att ni kommer att bli goda vänner. Perfekt också att den har fyra dörrar.
Såg ditt "oranga kuvert" men antar att det inte heller här hos dig var några direkta, svindlande överraskningar.
Kul att läsa dina svar och vid i varje fall nr 1 några nickar jag instämmande.
Bra här att du slog till på Frans. Ingen idé att värka fram sådana beslut. Känner igen mig.
Kul att det var så smidigt att köpa en ny bil. Har ingen aning för senast jag gjorde det var 2002. Och någon mer lär det inte bli.
Önskar dig nu också en sprakande kväll.
Ha dé!

nalta norrland sa...

Vad hände med Tintin?
Så fint med en röd fräsch bil, är det en kombinerad el & bränsle eller?
Jag gillar röda bilar ❣️

Nu har vi ätit middag, hemgjord lasange 😋
I morgon jobbar J så det är typ vardagskväll och vardag i morgon.

Freedomtravel sa...

Grattis till bilen!!! Vi har ingen bil på vintern (husbilen är i vinterförvaring) men har testat hemkörning av varor och det funkade bra (borde varit med i Happy Friday inser jag nu!). Orange gillar jag oxå. Inte alltid superförtjust i det där kuvertet dock ...

Guldkryckan sa...

Stort grattis till ”Frans”, fin färg dessutom.
Jo, det tycks vara lättare att köpa bil i dessa tider, jösses säger jag bara.
Högre pension för många förstår jag, ska bli intressant att se frugans höjning, inte så mycket antar jag.

Ha nu en fin fredagskväll Bp 👋

femfemman sa...

Väldigt fin bil, din Frans. Ser ut som du gjort ett riktigt kap! Grattis.
!
Is.. bedrövligt! Någon enstaka minusgrad idag. Fortfarande bra väglag! Tacksam för det!
Oj! Får man fortfarande det orange kuvertet? Känns inte som att jag sett det på många år. Men jag kanske har fel i det

Goder afton!

Susjos sa...

Grattis till Frans, så snygg färg också. Är det en splitterny bil, eller begagnad? Den ser ny ut!
Absolut en färgsprakande fredag med bilen och det färgglada pensionsbeskedet!
Ha en trevlig kväll!
Kram

LillaSyster sa...

Grattis till Frans, han ser ju hur fin ut som helst och röda bilar är det något visst med=)
Tack för spraket och länken. Trevlig helg. Gissar att du ska provköra en massa nu! Kram

Äventyret framtiden sa...

Så roligt att det blev Frans! Grattis till er båda!
Orange-kuvert kommer det hit också, till mig. Gladfärger både rött och orange!

Hannas krypin sa...

Din nya bild är väldigt fin. Gillar verkligen färgen. Det orangea kuvertet vill jag inte kika på. Med den pension jag i dagsläget skulle få kommer jag inte överleva på.

Hanneles bokparadis sa...

många konstigheter på övergångsställen, speciellt när det är halt. Jag skulle kanske börjat med att byta eller ladda batteriet i bilen, eller kanske det fanns flera fel.

Paula sa...

Ha nu så kul med Frans! Med de bokstäverna i reg.skylten var ju namnet givet, o färgen är ju helrätt! Men ge dig inte ut på vägarna innan värsta halkan gett med sig. Jag fick mitt orangea kuvert på nätet, konstaterade att höjningen av pensionen knappt täckte hyreshöjningen, suck. Men det var rätt väntat, nog ska jag få mat på bordet, men några extravaganser ska vi inte ägna oss åt i år om inte Lottovinsten kommer på besök.
wrom wrom nu får du snart köra in nya kompisen o se till att ni blir goda vänner

Anki sa...

Stort Grattis till Frans! Snyggt med röd bil ... ni kommer säkert att trivas ihop!
Jag såg att mitt orangea kuvert kommit på Kivra, men har inte läst det är. Säkert inte så mycket mer i pension än tidigare ...
Ha en bra lördag ... och kör försiktigt!
Svar: Charlie är intresserad av all sport - mest resultaten, men idkar ingen annan sport än fotboll :) Jag tror att intresset för Södertälje beror på Calle, han hade Södertälje som favoritlag när han var yngre. LHC och HV71 fanns inte med bland de bästa på den tiden :)

christian sa...

Det skulle väl vara det som är kul....färgen orange....annars är vi nog många om fasar för innehållet....
Men vilken fin Frans du blivit med...å suverän registreringsskylt själv, men skulle jag våndas i många veckor innan det blev bilköp......

Trevlig helg!

Klimakteriehäxan sa...

Fin Frans! Min sista "egna" bil var också liten och röd. Trevligt.

byblixtra sa...

Grattis till nya bilen! :-)

it_is/Anette sa...

Jag gillar verkligen att läsa dina svar varje vecka på Fem en fredags frågorna.
Det här med människor ute i trafiken tittandes i sina mobiler o hörlurar som stänger ute allt ljud... jag tycker att här kanske det är dags att skriva om lagar... för idag så blir det ju fortfarande bilisterna som gör "fel" om något händer även om det kunde ha undvikits om dom som är ute o går hade tagit eget ansvar i att se o hör vad som sker runtomkring dom.
Man får vara lite tjatig ibland, om det är något som berör en o att så enkelt köpa en ny bil, ja en Frans är bra saker att vara lite tjatig om.
Satt igår o titta på färgers betydelse (håller på med en visionstavla o tänkte använde mycket färger) o då måste jag säga att orange är en mer positiv färg än jag trodde. Jag är lite allergisk mot orange o grönt sen jag växte upp o mamma hade hemska kombinationer... men märker att nu när jag börjar bli vuxen ;) (blev ju 61 i dec) så börjar jag släppa på motviljan mot dom färgerna o till o med gillar jag flera av deras olika nyanser :)
Ha en fin vecka