onsdag 17 januari 2024

Onsdagens déjà vu






Gissar att så gott som hela den svenska befolkningen följt medierna idag för att vara uppdaterad över väglaget. Ska jag ge mig ut? Vågar ja? Blåser jag bort i snöstormen på väg till busskuren/parkeringsplatsen? 

Den berömda ”minibacken”
Kan lugnt säga att jag var tveksam till att utmana ödet, men jag gjorde det faktiskt. Frans med sina sprillans nya friktionsdäck (året-runt-däck) hade inga problem alls att ta sig fram. Det hade däremot bussarna. De tog sig inte uppför den rätt så berömda mini-backen på min gata. Så sedan några timmar tillbaka går bussarna bara åt ett håll.

”The same procedure as last year”
Så om någon skulle ha för sig att ta sig in till stan härifrån, är det inte bussen som gäller. Inte Roslagsbanan heller. För i vanlig ordning vid snöväder lider den nämligen av kraftiga förseningar och inställda avgångar på grund av växelfel. "The same procedure as last year, the year before that and the year before that"… Exempelvis såg det ut så här i februari 2015 och så här i mars 2017. Bäst att stanna hemma alltså. Har bunkrat som en prepper, fast bara tills på söndag, då det ska bli två plusgrader.

PS. Alla bilder är dagsfärska. Första bilden med de frusna cyklarna är inte tagen i Täby, inte av mig heller. Det är kompisen Gärdsmygen som möttes av cyklarna på sin väg till jobbet i Falkenberg i morse. Tusen tack Gärdsmygen. DS.

16 kommentarer:

femfemman sa...

Inte var det så svårt att ta sig fram i vintern förr. Men vi har nog blivit avvana. Är inte vana vid en riktig vinter längre. God kväll!

LillaSyster sa...

Kylslaget värre, trodde jag skulle blåsa bort på hemvägen. Skönt att Frans klarade backen. =)

Ditte sa...

Visst var det en del snö-. Men i innerstan gick både bussar och t-banor. Lätt att ta sig fram så det är en fördel med att bo just i stan. Men visst borde ju Roslagsbanan gå trots lite snö och bussarna kan väl, som i Alperna, ta på snökedjor.
Fint att läsa att Frans klarade provet idag. Heja! Och en fransman väjer inte för lite snö. (Hörde av vänner att de tyckte det även var kallt i Paris)
Läcker cykelbild men trist för cyklarna att inte bli bättre omhändertagna-
Ja, som dina bilder såg det också ut här i innerstan Men här är det ju färre träd...
Gav mig i alla fall ut idag och det blev både kommunakt och en runda på 4 km.
Men i morgon ska solen titta fram igen. Hoppfullt.

nalta norrland sa...

Gillar bilden på cyklarna ☺️

Jossu sa...

Jag hade inget val utan var tvungen att ge mig iväg till jobbet. Som tur var började det blåsa på först efter att jag var på väg hemåt. Så trots inställda tåg vilket innebar att jag fick åka buss istället så har vädret inte ställt till det alltför mycket för mig.

Äventyret framtiden sa...

Heja Frans!
Frans kan han och du med!
Men jisses vilken vinter ni har fått där norröver!
Snart är det söndag, och plusgrader igen!

Susjos sa...

Ack ja, vintern håller oss i ett "isgrepp",eller vad man ska säga! Dina bilder visar att det kommer igen varje år!
Bra att din Frans fixar halkan!
Kram!

Marita sa...

Har suttit inne nära fönstret och redigerat bilder samtidigt som jag tittat ut på snöandet och blåsten. Hade en lätt ångest att behöva åka iväg till Karby gård på möte (Sitter i styrelsen för Konstrundan) vid 16 tiden. Men det gick ju bra de flesta körde runt 40 km tim hela vägen samt på motorvägen. Kö på Bergtorpsvägen från avfarten till Löttinge. Medans jag var där slutade det att snöa och det var några plusgrader helt ok.

Hannas krypin sa...

Frans sköter sig bra hör jag. Tur det med tanke på att man inte kan lita på kollektivtrafiken.

Tony sa...

Härligt bild på cyklarna!

Guldkryckan sa...

Var ju rejält med snö här igår, inga bussar och första spårvagnen tog med oss resenärer först kl 8.00.
En timme senare ankomst för mig igår således, härligt ju. 😉
Fint att Frans skötte sig som som han skulle.

Ha nu en fin dag Bp.

Barwitzki sa...

The first photo is a small work of art...
Winter does it!!!
Last night we had freezing rain... I was skiing before noon... so when there is freezing rain everything stops. The only thing that helps is to leave everything, wait and drink tea.
Now it's -3 degrees and fresh snow, it looks wonderful.
I have nothing to do out there other than go for a walk with my skis... have fun. On Monday the fun is over... 6 - 8 degrees and rain... oh yes, wet, gray, dirty...
Like I said, your friend's photo is great.
Come through the white... oh well. Viola

christian sa...

Härligt att du preppat å bunkrat upp, en annan är ju någorlunda rörlig å modig att ge sig ut ändå....cyklade till jobbet igår t.ex..
Cyklarna är ascoola, ett fantastiskt foto!

Ha ddet så bra i "idet".....

Anki sa...

Ett riktigt skitväder! Så bra att Frans sköte sig!
Snygg bild på cyklarna!

Stefan sa...

Är lite trött på vinter nu, men känner ändå sympati för vackra vinterdagar som idag. -8° mycket snö och en klarblå himmel.

Härliga bilder i inlägget och i synnerhet den på cyklarna. Jubel!

KajsaLisa sa...

Visst är det tråkigt, men som jag just skrev själv, man får gilla läget.