fredag 9 augusti 2024

Fem en fredag: Vecka 32 – ”Bara mer och mer”



1. Vad har du svårt för att äta med måtta? Solrosfrön.

2. Vad säger du ofta som du vill sluta med? Sova så länge som jag gör.

3. Vilken ovana har du tagit bort som har varit svårt? Rökning (nästan helt faktiskt).

4. Vilket ställe återvänder du till bara för att du alltid gått dit? Systembolaget. Finns ju inga alternativ i Sverige;-)

5. Vad hoppas du för alltid fortsätter? Sportevenemang som OS, Fotbolls-VM och Fotbolls-EM.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. Bästisen Yvonne mejlade granen till mig idag. Den har figurerat som vanlig julgran men även som Påskgran. I förrgår köpte bästisen allt nödvändigt pynt och då blev blev den ”utklädd” till Kräftpremiärsgran. Hahaha:-) Toppklorna är fastsurrade med buntband. DS.

20 kommentarer:

Guldkryckan sa...

En julgran, herrejösses, helt i min smak i denna sommarmånad, tackar ödmjukast.
Instämmer med dig, Systembolaget finns ju alltid, åtminstone tills fosterlandet tar sitt förnuft tillfånga och släpper monopolet. 🙏

Ha det gott nu Bp.

Hanneles bokparadis sa...

skulle kunna lämna Sverige för en vecka i England

Hanneles bokparadis sa...

(monopol betyder kvalitet och bra priser)

Äventyret framtiden sa...

Din kompis Y kan tänka utanför boxen. Varför inte? Jag gillar kräftpremiärsgranen..😊

Hannas krypin sa...

Åh, den "julgranen" var fin tycker jag. Tror dottern hade uppskattat att ha granen uppe året om men med olika dekorationer. Allt efter årstema. Solrosfrön är gott. Blev lite förvånad över att du har rökt/röker. Jag har också rökt en gång i tiden men det var länge sedan som jag slutade nu.

femfemman sa...

Bra att du slutat röka. Är drygt femton år sedan som jag la av helt. Under de sista ären var det mest feströkning. Men det tenderar till att bli festligt lite för ofta.
Nötter är min passion...nyttigt... men i måttliga mängder. Go kväll!

LillaSyster sa...

Nej, nej nej julgran hör hemma i december inte nu.
Bra jobbat med att slutat röka! (själv har jag aldrig hållt i en cigarett) Nu har vi kollat på svt play om dokumentären om Duplantis. Ha en bra kväll!

nalta norrland sa...

Att Du lyckats sluta röka är toppenbra med tanke på konsekvenserna vad som kunde ha blivit ifall Du fortsatt röka.
Js biologiska mor har kol och bär omkring en syrgastub eftersom hon knappt orkar andas.
Numera är det mindre vanligt att folk röker. Eller så är det bara i min omgivning 😅
Blev nästan förvånad när en av Elins kompisar rökte.
Bra med en året runt användning av granen.

Mrs Calloway sa...

himla kul med en kräftgran! och himla bra svar med Systembolaget. vissa sportevenemang gillar jag också. idag har jag tittat på bordtennis till exempel. stora fotbollsmatcher är kul och friidrott

Susjos sa...

Visst kan du väl fortsätta att sova så länge du vill ;-)
Solrosfrön ,saltade...det är gott!
Ja, haha..systembolaget är ju enda alternativet för att köpa alkohol här i landet , så dit återvänder man!
Min man kommer att sakna alla sportevenemang nu när OS slutar, han ska gå upp i morgon bitti och se marathonloppet!
Ha det gott!
Kram

Anki sa...

Solrosfrön ... absolut svårt att sluta när man börjat! Rökningen var jättelätt att lägga av, bara jag sent omsider bestämt mig ... nu snart 20 år sedan.
Sov du så länge du vill ... det är du värd som pensionär!
Haha kul gran det där!

Paula sa...

När jag åkte till Tunisien med mitt ex på 90-talet förundrades jag över alla som gick omkring o spottade på gatorna, Märkte senare att det var skal av solrosfrön...alla tuggade frenetiskt på dem! Jag tycker om dem, men, de är så salta att jag får svullna såriga läppar! Har testat de osaltade men de smakar ju ingenting...I Finland kan man nu köpa upp till 8% öl och vin i matbutiken. Fiffigt tycker jag som vill att livet ska vara enkelt.Sista OS-dagen nu då, jag börjar faktiskt bli rätt mätt även om jag mest bara tittat på fri-idrotten. Mastigt är det att följa när det håller på både morgon och kväll. Finland missade ju helt medalj, har inte hänt på över hundra år, ja nu får dom ta sig en funderare där.Desto bättre har det gått för Sverige som ju också är duktiga i många fler indrotter. Nu får det bli en paus för mig tills vintersporterna startar!

Janerik Sundh sa...

Sova länge? Så länge jag jobbade så vaknade jag inte före klockan tio om inte hustrun väckte mig. När jag blev pensionär vaknar jag mellan halv sju och halv åtta varenda morgon.
Rökningen har vi blivit av med båda två och på samma sätt verkar det som. Härligt att vara av med den dyra lasten, på min tid (2009) la jag 100 spänn om dagen på den skiten.
Systemet besöker jag förstås med jämna mellanrum för inköp av Melleruds utmärkta pilsner, rött, vitt och rosévin (hustrun) och så förstås Ålborgs Jubileum.
Idrott på TV är ett måste, jag fick skaffa Max till OS, det var ju inte allt för dyrt 129 kr i månaden för att slippa reklamen.
Ha de gott BP!

PROFESSORDEUTSCH sa...

Bilden passar bra till rubriken....snacka om mer....
Solrosfrön trodde jag var fågelmat?!?

Carita Liljendahl sa...

Svarta solrosfrön har jag aldrig hört talas om, men nu kollade jag din länk och de verkar intressanta, som rostade och salta. Kanske kan komma över sådana nån gång.
Att sova är ingen last, ingen ovana, det är en förmåga - var glad att du kan :)
Då jag inte själv varken rökt eller snusat har jag lätt att säga "bravo, fint att du nästan slutat!" :-)
Och ja, visst går jag också alltid till Alko, vårt systembolag, men nu har vi ju också vin i mataffärerna.
Svaret på sista frågan - visst tänker sport-BP så!

Annette sa...

Det var nytänkande! Kräftgranar har jag inte sett tidigare, men numera finns ju "juliafton" den 24 juli, så julfebern verkar sprida ut sig över hela året :))

Ditte sa...

Kul med dina svar. Och Systemet är ju klockrent. Känner igen mig i några svar, inte minst det sista. Såg idag i Narvik på norsk tv när de norska tjejerna vann VM guld i handboll mot Frankrike. Jodå, har tittat en del här på norsk tv och deras OS sändningar. Kul!
Skrattade gott åt kräftgranen. Och en gran kan ju ha fler funktioner än just det juliga. God återanvändning.

Klimakteriehäxan sa...

Vilken tur att kräftor i min värld inte kräver en gran också ... den är kul men den skulle aldrig släppas in hos mig!

Kina sa...

En helt underbar kräftgran! Den gjorde mig glad! Solrosfrön äter jag i filen när jag äter det. Och du, sova länge kan vi unna oss tycker jag. Jag njuter av att ingen kan säga till mig när jag ska gå upp (eller ner) ur sängen!
Systembolaget är ju ett ställe utan konkurrens, så dit återvänder vi nog alla (om vi inte är nykterister). Ha det gott!

byblixtra sa...

Så nytt och kreativt med kräftpremiärsgranen. :-)