fredag 2 augusti 2024

Fem en fredag: Vecka 31 – ”Statuscheck”


Så skönt att Elisa är hemma igen och därmed återupptar det roliga temat "Fem en fredag". En efterlängtad comeback:-)

1. Vad har du spenderat tid på den senaste veckan? Balkonghäng, läst deckare och följt OS.

2. Hur var din juli månad? Helt okej.

3. Har du några planer i augusti? Japp. Kräftpremiär och surströmmingspartaj.

4. Vad väntar nästa vecka? Den 7 augusti är det kräftpremiär. Och så pågår OS med friidrott.

5. Vilket har hittills varit sommarens bästa ögonblick? Spaniens välförtjänta vinst av Euro 2024. Sarah Sjöströms guldmedalj på 100 meter fritt.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden har ingenting med inlägget att göra, men jag kan inte låta bli att dela med mig. Fick fotot av engelska kompisen Dave. Den visar en typisk engelsk pub ”in the middle of nowhere” med världens godaste mat. Puben heter Red Lion och ligger i en by som heter Longdon Green. Nostalgi för min del:-) DS.

18 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

närvarat tre surströmmingsfester men det var för länge sedan.

christian sa...

Härlig bild!
Jasså du ska äta surströmming....är ni ute eller inne?
Ha en skön fredag!

nalta norrland sa...

En vana jag antar Du har är att Du borstar tänderna på ren rutin 😅 Du äter samma lika frukost elker hur?
Du har som vana att se på sport på tv, även engelska tv-serier som Morden i Midsomer och Shetland ☺️
Du sitter på balkongen och läser dagligen under sommaren när vädret så tillåter 👍
Jo yes jag kan rabbla flera av Dina vanor 😅

Du har som rutin att blogga på kvällen 😜

Nu ska jag läsa Ditt blogginlägg

nalta norrland sa...

Se där 😜 Dina vanor 👍
Tro om inte kräftpremiären och surströmmingsfest är rutiner så här i augusti?
👋

Guldkryckan sa...

En ordentlig pub det där likt ”hem till gården”, gillar jag verkligen.
OS här också, medaljerna ramlar ju in lite här och där, inte så illa det.
Blir kräftskiva här i slutet av Augusti hos ena delen av familjen, ser fram emot det.

Ha nu en fin kväll 😀

Mrs Calloway sa...

inte mycket som slår att läsa på balkong och altan. har aldrig varit i närheten av surströmming. är lite nyfiken, måste jag säga. jättefin bild

LillaSyster sa...

Pub huset är så fint! Ser verkligen inbjudande ut. Många böcker blev det under juli och nu hoppas vi på en fortsatt fin augusti. Jag känner många som heter Karin, så därför passade jag på att gratulera idag =)

Ditte sa...

Så kul att titta in och både läsa frågorna och dina svar. Och visst har vi kunnat njuta en hel del av detta, Ja, augusti är här och visst hoppas vi även vädermässigt på en fin månad. Om inte annat kan vi ju glädja oss åt annat
Ja, Sarahs guldmedalj var ju så häftigt. Och nu Truls till final. Även andra fina svenska framgångar. Kul även nu med OS i fri idrott. Instämmer också i att det var roligt med Spaniens vinst.
Bilden är jättefin och ser verkligen brittisk ut. Kul med en pub här. Hade gärna besökt den.

femfemman sa...

Helt tydligt största sportnörden i hela Sverige! Och så surströmming på det! Du är helt unik...meeen det är vi förstås alla.
Ha en fin kväll önskarxden somnar så trött på allt som handlar om OS och som bara har testat surströmming en gång, och aldrig mer kommer att göra det...

Susjos sa...

Den puben besöker jag gärna! Så fint det ser ut.
Undebart med balkonghäng, önskar jag läste fler böcker...men hoppas den tiden kommer!

Surströmming ja, förhoppningsvis blir det surströmming i Stenhamra här i augusti- min kollega och kompis har två burkar hemma, men om vi blir fler som åker dit blir det en annan meny-alla gillar ju inte surströmming, hihi!

Så kul det är med alla OS-medaljer, hörde att det blev ett silver idag för tjejerna i segling! Å så bordtennis killen Truls till final! Superkul ju!

Ha en fin kväll!
Kram

Klimakteriehäxan sa...

Den där puben skulle jag mer än gärna besöka. Har sett alldeles för lite, nästan inget, av England outside London.
Kräftor blir det men bevare mig för surströmming, det äter jag aldrig mer.
Hoppas på mer väder som passar för utehäng med bok.

Hannas krypin sa...

Vilket mysigt litet hus, så otippat att det är en pub. Borde i och för sig kunnat räkna ut det eftersom det är text på huset. Men ändå. Surströmming har jag aldrig ätit. Är det gott alltså?

Kina sa...

Din bild väcker nostalgiska minnen hos mig också. Du har väl tillbringat många timmar framför TV:n den här sommaren?! Har du tagit ut "apparaten" på balkongen? Själv har jag inte sett en enda timmes sport av något slag. Däremot har jag både läst och sett krimmare, så jag börjar tro att jag har ett uppdämt behov av brott och ond bråd död! Ha det gott!

Anki sa...

Vilket vackert hus! Bra sommar hittills alltså ... skönt med balkonghäng!

Åke sa...

Jag bara älskar dessa Engelska hus. Tegel som är så vackert designat. Jag är inte med för jag har ju bara plåsterkåken 3 gånger i veckan :) Och likadant i augusti ut 🤷🏽‍♂️

Mias Mix sa...

Den där puben ser supermysig ut! Saras guld var verkligen en höjdare! Så överraskad och glad hon blev! Och Truls semifinal var så spännande. Vi följde på stream på hotellrummet och det hängde sig några gånger så vi fick starta om.
Äter varken kräftor eller surströmming men gissar att du gör det. Hoppas ni får det trevligt:) Nu sitter vi i bilkö i Tyskland på väg hemåt. Ha det gott!

Carita Liljendahl sa...

Surströmming, ja, den upplevelsen från kanske 20 år tillbaka i tiden glömmer jag inte :)
Bilden av puben är så fin!

Paula sa...

Åh vilken byggnad! Jag har ju aldrig varit i England så jag kan inte uttala mig om maten där, men om jag klev in genom dörrarna skulle jag nog mest njuta av en pint!
Vi fuskstartade kräftpremiären igår, tålamod ingår inte i vårt DNA. Smakade bra, tyvärr lär jag inte få några surströmmingskompisar i år heller- Får väl satsa på flera kräftor, nu har även barnbarnet verkligen fått smak för dem, ifjol åt hon bara några få. Hoppas nu att Pihlblads protest går igenom, det såg brutalt ut hur han blev undanknuffad på banan!