måndag 19 augusti 2024

Glad måndag

Mitt försök att fånga supermånen som alla pratar om. Det gick väl sådär - hahaha:-)

Asparges potatis (dansk sparrispotatis) som liknar nåt helt annat;-)


Huvudrätt: lammkorv med surkål och dijonsenap.

Efterrätt: Mangosorbet - yummie, yummie:-)

Vad sägs om 22 grader och strålande solsken?! Nu är vi inne på fjärde veckan med högsommarväder och jag måste säga att jag känner mig aningen kompenserad för den mindre lyckade juni månaden.

Premier League
Dessutom började säsong 2024/2025 av Premier League. Såg faktiskt inte en hel match, men såg glimtar av Chelsea-Manchester City (0-2), Ipswich-Liverpool (0-2), där stjärnan Mo Salah hade klippt av hela moppen och är nu snaggad. Han är visst 32 år, men med den nya looken ser han 10 år äldre ut. Tycker jag då.

Öppningsmatchen
Säsongens ”öppningsmatch” ägde rum redan i fredags mellan Manchester United och Fulham (1-0). Där kunde jag konstatera att den holländska tränaren Erik ten Hag måste ha gått en charmkurs under sommaren, där han lärt sig att krama om och klappa spelarna på axeln/kinden.

Ruud van Nistelrooy
Självaste ”tränarjobbet” under matchen överlät han till assisterande tränaren Ruud van Nistelrooy, även han från Nederländerna. De stod bredvid varandra, vilket såg rätt roligt ut – ten Hag med sina 1,75 m och van Nistelrooy som mäter 1,91 m. Lägg därtill att ten Hag hade för korta stuprörsbyxor på sig och ankelsockor, medan van Nistelrooy bar en  träningsoverall i rätt längd. Som sagt, det såg riktigt skoj ut.

PS. Bilderna är gårdagsfärska och har ingenting med texten att göra, men de gör mig glad ändå;-) DS.

12 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Måste tillstå att jag inte har sett fotboll alls den senaste veckan men Uffe sitter där och gör det ibland men vad han tittar på och vem han tittar på vete gudarna. Portugisiska lag såg jag här om kvällen i förbifarten ...Asparges potatis ser ut som en mandelpotatis som jag odlade för många år sen...bananpotatis kallade jag den, helt ovetandes om vad den egentligen hette. Men god var den. Sorbén mumsfilibabba. Surkål är också mums.
Glad måndag!

LillaSyster sa...

Glad måndag! Helt underbar ute=) Jag cyklade till jobbet kl 07 idag i linne och 3/4 byxor och sandaler. Hoppas att det här underbara vädret fortsätter ett tag till. Kram

Guldkryckan sa...

Har missat fotbollen helt här, avvaktar till Paralympics, för mycket sport är ju inte bra det heller. 😉
Frugan kikade ut efter månen för en stund sedan men det syntes lite dåligt härifrån, får kika igen senare.
Helt ok väder här just nu, men det ska bli skitväder de närmsta dagarna stod det, återstår att se.
Grattis till er kompensation, den förtjänade ni. 👌
Ha det fint nu Bp.

Hannas krypin sa...

Glad måndag! Det låter onekligen som en bra dag. Håller med om att den där potatisen ser ut som "andra grejer". :-P

Ditte sa...

Visst är det skönt att kunna njuta av sköna sommardagar. Lika bra att passa på. Har inte följt fotbollen, men det kommer....
Lunchen lät perfekt och såg också god ut.

Susjos sa...

Ja, din måne var svår att se på det fotot,jag fick nog till en lite bättre måne ikväll, så bra det nu går med en mobilkamera!
Sparrispotatis låter gott, den ser dock lite kul ut, haha!
Mums med lammkorv och surkål och så fransk senap på det, dregel dregel!!!
Mangosorbet låter också gott.
Svar: Än vet jag inte vad brudparet tyckte om dalahästen, vi åkte hem innan de öppnade sina presenter...hoppas få veta längre fram om de blev nöjda!
Ha det gott!
Kram

Stefan sa...

Du får två nya tillfällen att fota supermånen i höst. Även om bilden på "månen" inte blev så lyckad, så har den ändå en viss charm...som "misslyckade" bilder ofta har :)

nalta norrland sa...

Vädret🤪 Inte någon sommarvärme direkt. +16 som varmast.
Trött, vansinnigt trött och tog det lugnt igår.
Får se ifall det blir en upprepning idag 😅

PROFESSORDEUTSCH sa...

Det gör ingenting, tycker din bild var mycket häftigare än alla de som bara fotat ett klot... ;) :)
Korven ser väldigt god ut, den skulle med glädje stoppa i mig!
Roligt att du blivit "glassoman" så här på ålderns höst....
Ha en fortsatt fin vecka!

Jossu sa...

Bra väder och mangosorbet låter som en fantastisk måndag i mina öron. Supermånen kanske var svårfotad men jag tycker din bild blev väldigt häftig.

Paula sa...

Lammkorven med surkål, mums, såna läckerheter får man inte tag på här! i min lilla förort finns en pizzeria, inga andra serveringar. En korvmoj skulle jag uppskatta ibland. Sparrispotatisen, mjäll och god och sen är det upp till var och ens associationer! Har nog sett snyggare supermåne...här såg man ingen alls genom molntäcket

Carita Liljendahl sa...

Den danske sparrispotatisen passade toppen till Glad måndag!
Tack för ditt bidrag!