söndag 4 augusti 2024

Skyltsöndag #482

Att OS pågår i Paris har ju knappast undgått någon. Inte ens personer som ogillar sport har väl missat Sarah Sjöströms och Truls  Möregårdhs framgångar. Och då Frankrike är väl känt för sin cuisine också tänkte jag att en ”matig” Skyltsöndag med en svag röd tråd skulle passa bra. Eller vad tycker ni;-)

Det var många som gnällde över priset för svenska jordgubbar runt midsommar. Då låg priset  på cirka 60 kr/kg. Som ni ser har det blivit värre. Halvruttna holländska jordgubbar kostar 139 kr/kg nuförtiden. Föredrar man bigarråer som är importerade från Turkiet kostar dom lika mycket.

Hönö jollekaka. Har sett och hört talas om Höno kakor, men jag tror inte att jag någonsin ätit en. Och googlar man ”jolle” så kan jag berätta att det inte bara är en liten plast-/gummibåt utan även nåt man röker...

Kul att min lokala ICA uppmärksammade Prideveckan med en regnbågsbakelse. Hur f*n fick dom till färgerna på marsipanen;-)

Veckans höjdare. Avslutar min Skyltsöndag med en härlig skyltblandning från Burgsvik på Gotland. Kompisen mejlade ”skyltstolpen” från Hamra krogen som bjuder på ”närmaste vägen till Frankrike” med sin franskinspirerade meny. Tusen tack:-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

18 kommentarer:

Åke sa...

Jordgubbarna var lite väl saftigt pris. Men frakter kostar ju. Hönökaka känner jag igen namnet på och brukar finnas hemma. Veckans höjdare var så bra :) OS ja… har inte sett många minuter mer än Sarahs lopp på ngn slags repris eller det kanske var i rätt tid också :) Önskar dig en fortsatt trevlig söndag :)

Äventyret framtiden sa...

60 kr kilot är inte mycket enligt mitt förmenande men 139 kr är det. Och då är de inte ens svenska, hemodlade. Här kostar de hemodlade gubbarna 6,50 € per kilo just nu. De som kommer från fastlandet eller Spanien 8 €. Aldrig att jag skulle ge 139 kr för flygjordgubbar...never eller nunca som det heter här. Pridebakelsen skulle jag gärna smaka på..även om jag inte är en bakelseperson längre. Det finns livsmedelsfärg BP. Så fixar de det hela.
Läckra skyltar bjuder du till med idag...i dubbel bemärkelse.
Glad söndag!

Anki sa...

Visst håller även jag koll på de svenska deltagarna ... i alla fall en del av dem.
Svindyra jordgubbar! Jag köpte svenska förra veckan för 80 kr/ kg!
Läcker skylt från Gotland!

Svar: Enligt bokens författare betyder skylten Tättbebyggt område. Någon gång på 1950-talet innebar den även hastighetsbegränsning till 50 km/tim,

LillaSyster sa...

Köper bara svenska jordgubbar, men inte till vilket pris som helst. Köpte 2liter för 89kr i torsdag påväg hem fr jobbet, de var skånska och goda, antar att det var de sista för i år......Hur marsipanen fått sim läckra färg har du ju redan fått svar på - jag har lätt kunnat köpa en sådan bakelse. Såg Truls silver, nu håller vi tummarna för Sarah om en stund. Ha en bra kväll! Kram

Klimakteriehäxan sa...

Usch så dyra bär!
Regnbågsbakelsen ser faktiskt inte särskilt god ut ...
Men den sist skyltpinnen är ett fynd för en skyltbloggare!

Guldkryckan sa...

Truls och Sarah, om en stund vet vi om det blev ett nytt guld för sarah, Truls har gjort en heroisk insats, man blir ju lycklig här. :)
Visst är det dyrt, man baxnar ju över de priserna verkligen...hujeda mej.

Hönökaka har jag ju ätit sedan jag var liten, men jag föredrar "bagebröd" som det kallas ute på ön, gott gott. (På Hönö)

Jolle, jodå...eh...jo, en och annan sådan blev det ju för undertecknad tidigare i livet, tjugo år sedan sist, men så kan det bli ibland.

Ha nu en underbar kväll Bp.

byblixtra sa...

Det var dyra jordgubbar, minns inte vad de kostar här. Här blev det nog inga lokala bär i butikerna, eftersom deras skörd var för dålig, men de är de godaste jordgubbarna som är odlade utanför Boden. Jordgubbssorten heter Zephyr. Jag har dem själv i trädgården men jordgubbsplantorna har farit illa efter den kalla vintern, så de blev bara någon enstaka minijordgubbe men plantorna har överlevt, även om de är små, så jag hoppas på bättre skörd nästa sommar.

Det tråkiga är väl att kunderna inte köper jordgubbarna och då slängs de väl? Odlade i onödan i så fall.

Hönö jollekaka känner jag inte till.
Pridebakelsen ser god ut och förutom att det är livsmedelsfärg så tippar jag på att det är en maskin som har gjort marsipanen randig i olika färger.

Tjusig skyltstolpe på Gotland man kan nästan tro att bilden är från Frankrike med tanke på bakgrunden. :-)

nalta norrland sa...

Jordgubbar har vi inte köpt denna sommar, Elin har ätit de hemgjorda…
Allt blir dyrare, kaffet har blivit väldigt dyrt.
Vi får dra åt svångremmen och börja bli mer ekonomisk 🫠
Men inte idag… idag gjorde vi det enkelt.

Gillar skylten från Gotland 👍

femfemman sa...

Det var dyra jordgubbar! Känns lite dom säsongen börjar gå mot sitt slut.Man har ju ätit svenska jordgubbar länge nu. De holländska får väl vara. Speciellt när de är så dyra.
Fin bakelse.... men smakar nog som vanlig marsipan.

Freedomtravel sa...

Bigarråer råkade vi köpa eftersom de marknadsförde en pytteliten påse med en stor röd skylt med 15 kr. Oj så billigt! Måste ha varit något slags extraparti eller nåt ... Men det var ju 15 kr/hg, så det blev väl en hundralapp snarare ... Så kan det gå, men goda var de i alla fall!

Ditte sa...

Snyggt skyltat och fina bilder.
Ja, jordgubbar har vi ätit i princip varje dag sen veckan före midsommar. Och vi gör det nu också- Har här på Göta fisk köpt för ca 45kr/l och svenska. Riktigt fina.
Verkligen fint med regnbågsbakelser. Vad gäller att färga marsipan vet jag att dotter Helen ofta till barnbarnens tårtor färgar in den. Hon brukar använda karamellfärg till den "vanliga vita" marsipanen och det fungerar fint.
Visst passade det fint med en franskinspirerad skylt nu i OS tider. Tror Hamra krog alltid har den uppsatt vare sig det är OS eller ej.

Susjos sa...

Ja, det var dyra jordgubbar och bigarråer! Trist!
Hönö jollekaka var nåt nytt?
Regnbågsbakelsen ser god ut, snyggt jobbat av ICA.
De franska skyltarna är ju klockren idag, OS i Paris och allt, så kul med Truls silver, och alldeles nyss gjorde Sarah Sjöström det igen- guld i 50 m frisim!!!! Hon är ju otrolig!!!
Tack för att du kör vidare med skyltsöndag!
Kram

Hannas krypin sa...

Nej tack till jordgubbar för 139 kronor kilot. Så gott är det inte. :-P Ja, tack till den där bakelsen. Den såg god ut. Jollekakor äter jag nästan varje dag. Tycker de är riktigt goda.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Oj oj vilka priser för jordgubbarna som är övermogna nästan ruttna.. Fy att de bara är så hutlösa.. De får inga kunder om det gör så!

Hönö polarkaka har vi här uppe men Jollekaka har aldrig sett.. hoppas de är lika goda som vanliga polarkakan.

Regnbågsbakelsen ser läcker ut..frågan är om det är det? (för egen del äter jag inte Marsipan eller mandelmassa) haha..

Sista skylten var ett paradis för alla oss skyltare! =)

Önskar dig en fin söndagskväll!
Kram

Hanneles bokparadis sa...

har du aldrig ätit Hönökaka...?? inte kaka, utan mjukt vitt bröd

christian sa...

Ja det här med att köpa bär kan vara ett lotteri....är de söta, är de sura, är de ruttna....vi har väl haft tur i stort sett vad gäller otjänliga.
Den "franska" skylten är ju bara så fin!
Ha det gott!

Paula sa...

Ursäkta sen ankomst! Tyvärr har någon stulit tio timmar på mitt dygn så jag hinner inte med! Skulle det kunna vara OS som ställer till det? Ja möjligt är det, men, det är ju bara vart fjärde år...
Jordgubbar har jag aldrig ätit så lite som i år, ockerpriser, köper bara när jag bjuder tjejerna. Själv frossar jag i billiga tomater, det har i alla fall samma färg!
Jollekaka har jag inte hört talas om Hönökaka har jag smakat, totalt smaklös men lagom storlek på en macka, kräver gott pålägg. Sista skyltstolpen, wow!

Carita Liljendahl sa...

Regnbågsbakelsen, så fin! Och lemon curd, en av mina favoritsmaker nuförtiden.
Många fina skyltar hos dig, får glädja mig åt dem, för vi i Finland fick ju inga OS-medaljer.