måndag 5 augusti 2024

Glad måndag



Inte kan man bli annat än superglad efter Truls Möregårdhs silvermedalj i bordtennis och Sarah Sjöströms andra guldmedalj i simning i detta OS. Nu väntar jag på att Armand Duplantis med stöd av sin kontinuerligt tuggummituggande pappa Greg och sin mamma Helena kammar hem en medalj ikväll han också.

Observationer à la BP
Annars har jag roat mig med att "observera" lite annat än resultat och tävlingar. Här kommer mina iakttagelser:

- Den ukrainska höjdhopperskan Yaroslava Mahuchikh är klassiskt vacker.

- Den amerikanska höjdhopperskan Cunningham hade visserligen en mopp, men guuuuu vilken läcker frisyr.

- Rent allmänt tycker jag att frisyrerna hos både killar och tjejer i detta OS är rena rama konstverk. Det gäller (tyvärr) mest mörkhyade atleter. En fröjd att njuta av kreationerna.

- Amerikanskan Richardsons fingernaglar är de mest fantastiska naglar jag sett - någonsin. 


- Killen som vann 100 meter Noah Lyles halsband var nåt alldeles extra (se bild)

- Slägga #1. Ytterligare en gren där bjässarna dominerar. Men där hade majoriteten av killarna sett sig själv i spegeln. De bar nämligen icke åtsittande kläder. Det borde kulstötarna och diskuskastarna anamma. Såg en glimt av Daniel Ståhl i försöken i morse, och han hade uppenbarligen också konsulterat en spegel. Tack!

- Slägga #2. Kanadensaren Ethan Katzberg som vann med ett monsterkast redan i första försöket hade en lite annorlunda look. Riktigt roligt. Han var visst basketbollspelare till för två år sedan, då han omskolades till släggkastare. Cool snubbe.

- Tennisspelaren Novak Djokovic did it! Han vann sin efterlängtade OS-medalj som 37-åring. Jag unnar honom den medaljen, den enda mästerskapsmedaljen han saknade. Spanjoren Carlos Alcaraz är ju bara 22 år och har framtiden för sig. Den spanska grannen var inte så glad såklart, men det kan inte hjälpas;-)

Vive la France
Som helhet tycker jag att detta OS med fulla läktare på alla arenor är en stor succé. Vive la France säger jag bara. 

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med texten att göra. Men det extra insatta boulemötet på innergården och de roliga gaturitningarna gjorde mig glad. DS. 

11 kommentarer:

LillaSyster sa...

Det där är inte naglar, det är klor - tyckerjag, helt fruktansvärda.
Snyggt halsband. Och gatumålningen blir man verkligen glad utav. Heja Duplantis! Vi tittar också.

Äventyret framtiden sa...

Ja, helt klart så förtjänade Djokovic, sitt OSguld. Jag brukar inte bry mig särskilt om personligheter men han har haft en ganska odräglig attityd gentemot sina motspelare som har irriterat mig en del. Men helt klart är att han är bäst när han vinner. Otvivelaktigt. Det är bara att gratulera! Alcaraz har tiden på sig..
Nu Håller jag tummarna för Duplantis...
Ha en bra kväll!

Guldkryckan sa...

De är ju några nu som ska över den där pinnen, detta blir nog ett guld till för Duplantis, spännande detta.
Frisyrer ja, kunde inte alla satsa på något snyggt?
Åtsittande kläder tycker jag verkar jobbigt, hade vägrat rakt av tror jag. ;)

Ett fint OS såhär långt får man ju ändå säga, tack för din rapport, du ser sådant som vi andra oftast missar.

Ha det fint nu Bp. :)

Ditte sa...

Go kväll! Mitt i stavhoppet och allt annat.... Ja, Sarah var och är ju fantastisk. Så roligt! Vilken tjej! Och stort grattis förstås till Truls. Så bra! Nu väntar vi på att "Mondo" ska slå till.
Har också noterat frisyrerna och så roligt att se alla variationer. Men tror nog att viss typer av hår lämpar sig bättre för dessa varianter. Just nu Mondo i ledningen med 5.95.
Instämmer helt i att detta OS är en succé . Så roligt med alla fyllda läktare.
Ja, en glad måndag blev det verkligen.

Susjos sa...

Så kul att läsa ditt inlägg om frisyrer och annat, jag kollade ju så klart in dina länkar, kul!
Ja, nu är det friidrott som gäller, och snart vet vi om Duplantis gör det igen...vinner guld alltså!
Ha en fin TV-kväll!
Kram

Anki sa...

Jodå ... visst tog han guld och även ett nytt världsrekord! WOW!
kunde inte låta bli att googla på naglarna ... hm inte är det snyggt! Too much helt enkelt!

Svar: Vi gör så gott vi kan ... och gillar att grilla tillsammans ... och dricka vin :)
Visst är lärkkottarna söta!
Ja, nästa vecka börjar han första klass ... fattar inte hur fort åren går!

nalta norrland sa...

Än har jag inte sett mer än vad nyheterna visar av OS, jo yes jag beundrar Sara, Truls och Duplantis de är otroligt skickliga.
Idag tisdag… läste på nätet att en ryttare fallit av hästen.

Paula sa...

Haha, roliga iakttagelser, nog sitter jag också o mumlar i mungipan ibland, Lyles håruppsättning var förstås fin, men jag diggar inte killen, för stöddig för min smak..självförtroende är en sak, men jag tyckte han överdrev sitt ego. Minns inte så mycket av de andra du nämner. Naglar har jag nog missat helt och tennis har jag inte kollat.

Hannas krypin sa...

Jag såg kanadensarens kast. Fantastiskt ju att han drämde till med det kastet det första han gjorde. En del av killarna i löpningen har åtsittande kläder. Uppskattar inte att se "paketet". Visst har en del av löparna riktigt coola frisyrer.

Stefan sa...

Ett lyckat OS för Sverige måste man ändå säga och ännu återstår några medaljchanser.
Tyvärr hinner jag inte se allt, men är det sommar så är det.

Mias Mix sa...

Förstår att du blev glad av både boule och gatumålningen. Boule är roligt och alla kan spela, ändå är det nästan bara pensionärer som gör det.
Och man kan inte bli annat än glad över våra fantastiska guld-medaljörer! Att Mondo skulle vinna var väl det mest solklara guldet. Men att Sara skulle ta två guld, helt fantastiskt!! Det Truls gjorde var en bragd, tror inte han har smält det än. Har inte sett så mycket OS som jag brukar i och med att vi var borta. Men hästhoppningen såg jag igår, i alla fall tills Henrik trillade av, sen var det inte lika roligt längre. Det var verkligen inte svenska ryttarnas OS i år.