tisdag 6 augusti 2024

20 snabba om sommaren

Läcker blomsterutsmyckning på min innergård.

Lite thai-stuk hos mitt favostället Starfish&Coffee.

Den katten borde ni känna igen, då den har varit med flera gånger, bland annat när h*n vaktade entrébiblioteket. Här är en av få gånger jag ser katten utomhus. Här vaktar h*n brandposten.


Efter Mondos urladdning med världsrekord på OS i Paris gör jag det enkelt för mig och svarar på 20 frågor. Hittade temat hos Paula och Hanna. Upphovskvinnan är bokbloggaren Enligt O.

– Sol eller skugga? Sol.

– Tegelsten eller tunnis? Gärna en tegelsten, men 250 sidor går bra det också;-)

– Sjö eller hav? Varken eller. Pool.

– Badare eller badkruka? Badkruka

– Strut eller bägare? Bägare med en kula.

– Film eller tv-serie? Tv-serie.

– Pocket eller e-bok? Pocket. Har aldrig läst en e-bok och inte lyssnat på en bok heller.

– En i taget eller slalomläsning? En i taget.

– Hemma eller borta? Både och. Borta bra men hemma bäst är överreklamerat.

– Feelgood eller deckare? Deckare – hundra procent.

– Läslistor eller fri läsning? Fri läsning.

– Stad eller strand? Stad.

– Planera eller vara spontan? Helt klart vara spontan. 

– Bokmärke eller hundöra? Bokmärke. Hundöron är ett otyg.

– Läsa ut eller ge upp? Om jag efter femtio sidor inte är med i matchen, ger jag upp.

– Sommar i P1 eller Allsång på Skansen? Varken eller.

– Läsarfavorit eller kritikerfavorit? Läsarfavorit.

– Fågelkvitter eller stadsljud? Stadsljud.

– Aktiv eller slö semester? Slö.

– Snabbläsare eller långsamläsare? Snabbläsare under sommaren. Långsamläsare under vintern.

PS. Bilderna har ingenting med inlägget att göra. DS,

 

12 kommentarer:

nalta norrland sa...

Kul lista. Mer sol hade jag inte tackat nej till.
Jag är allätare 😅 när det gäller böcker.

christian sa...

Tänkte du på att katten blockerar brandposten?
Kul lista....här skulle jag nog kunna gå loss också, men måste se Tyskland-USA ....semifinal i OS-fotboll.....

LillaSyster sa...

Vilken fin katt, bra att någon vaktar brandposten=)
Känner igen mig i vissa av dina svar, andra är helt tvärt emot. Du ha en skön kväll.Kram

Jossu sa...

Jag tänkte också på att katten blockerar brandposten. Men är man en så söt vakt tycker jag att man får blockera.
Jag brukar också ge upp en bok efter sisådär 50 sidor om den inte fallit mig i smaken. Då känns det som slöseri med tid att fortsätta.

femfemman sa...

Lite kul med 20 enkla frågor. På några frågor skulle jag svara samma som du, men i gissningsvis 75% av svaren så säger jag tvärtom. Mest skillnad vad det gäller stadsbo och lantis - frågor. Go kväll

Guldkryckan sa...

Fina katten där, uppskattas ju av mig jättemycket som du vet.
Sol är ju att föredra, det tycker jag allt.
Badkruka är jag ju, inte ens kruka egentligen, bada går bort 100%. ;)
Tvserier är ju min grej också, bravo Bp..du sköter dig. ;)

Men nu tillönskar jag dig en fin kväll.

Hannas krypin sa...

Kul att läsa dina svar på frågorna och stort tack för länken. Vi tycker lika om en hel del. Hundöron är helt klart ett otyg. Igår började jag läsa en bok och vips var den slut. När jag väl börjar läsa går det fort i svängarna. Funderar på vilken bok jag ska läsa härnäst.

Ditte sa...

Bilder med blomster är alltid fint ögongodis.
Och tänk! Sarah med två OS guldmedaljer och "Mondo" med en och nytt världsrekord. En ny drottning och kung.
Kul med frågorna och än mer att läsa dina svar.
Och visst kan vi här i 08-land glädjas åt en hel del vackert väder. Jag solar ju aldrig numer men visst tycker jag om solen.
Funderade också på vad jag skulle svarat.
Badkruka är jag nog numer och havet gillar jag. Att bada i pool gör jag helst inte. Och visst väljer jag också stad. Är aldrig , eller ytterst sällan numer på en strand men kan promenera längs med havet.

Mias Mix sa...

Rolig lista. Både läser och lyssnar på böcker, men har aldrig provat e-bok. Förut var det bara deckare, nu mest feelgood, eller cosy crime, feelgood med lite mordgåtor.
Er innergård är verkligen vacker med alla blomster. Och katten ligger bra där framför brandposten.
Nej vad vi märkte var det inget speciellt som hände i Strasbourg, vet inte om vakterna alltid går omkring där.

Anki sa...

Verkligen snygg plantering hos dig!
Kul lista! En del av dina svar skulle kunna vara mina ... :)

enligt O sa...

Vad roligt att läsa dina svar. Jag läser också snabbare på sommaren!

Annette sa...

Kul lista! Här är mina svar:

– Sol eller skugga? Absolut sol, jag också.

– Tegelsten eller tunnis? Tegelsten, men tunnisar när jag behöver komma ur en läsblock.

– Sjö eller hav? Hav, numera. När jag var barn var det sjö, sedan pool, nu hav.

– Badare eller badkruka? Badkruka hela mitt liv, tills nu vid 55. I år har jag badat i 13 och 17 grader.

– Strut eller bägare? Bägare med mjukglass.

– Film eller tv-serie? Tv-serie.

– Pocket eller e-bok? Pocket. Jag läste böcker på min läsplatta när jag tog uppdrag som lektör, men riktiga böcker på papper är överlägset.

– En i taget eller slalomläsning? En i taget.

– Hemma eller borta? Älskar att vara hemma, men också att vara borta, om det är på varma, mysiga, spännande platser.

– Feelgood eller deckare? Ibland gillar jag feelgood, men hellre deckare.

– Läslistor eller fri läsning? Fri läsning.

– Stad eller strand? Stad. Om jag inte får byta ut strand mot klippor i skärgården, då är jag hellre där än i en stad.

– Planera eller vara spontan? Jag har alltid planerat väldigt noga, men sedan är jag ändå spontan när det gäller. Då har jag redan hunnit ledsna på min plan :)

– Bokmärke eller hundöra? Hundöron, orkar inte hålla ordning på bokmärken. Jag använder också överstrykningspennor i böcker.

– Läsa ut eller ge upp? Jag läste alltid ut böcker tidigare, men numera ger jag upp om de inte fångat mig efter ungefär 70 sidor.

– Sommar i P1 eller Allsång på Skansen? Varken eller. Men jag har tänkt att jag skall lyssna på vissa av sommarpratarna i P1.

– Läsarfavorit eller kritikerfavorit? Jag brukar läsa recensioner på Goodreads och bilda mig en uppfattning.

– Fågelkvitter eller stadsljud? Fågelkvitter, jag älskar det!

– Aktiv eller slö semester? Jag har varit ganska slö, men hade velat vara aktiv.

– Snabbläsare eller långsamläsare? Jag läser snabbt, när jag väl läser, vilket är alldeles för sällan. Jag har fortfarande inte läst Pascal Engmans Bestseller, och snart kommer han ut men en ny del i serien.