fredag 1 november 2019

Fem en fredag: Vecka 44: ”Halloween”



1. Är Halloween något du uppmärksammar?
Nej, det gör inte, åtminstone inte är hemma. Även ute på gatan, på innergården och i Täby Centrum var det förvånansvärt ”lugnt”. Såg inte en enda utklädd och eller sminkad person, varken en vuxen eller ett barn.

2. Vad är det läskigaste du vet?
Det finns ett antal saker som jag tycker är läskiga. Ormar är ett exempel, ishalka ett annat, för att inte tala om hundar, småkryp och eld. Vilken konstig mix;-)

3. Vem tänder du ett ljus för under allhelgonahelgen?
Maken och jag tänder inga ljus, då våra släktingar antingen har strötts ut i form av aska på minneslundar i ett annat land eller ligger begravda långt bort. Kan dock säga att jag tänker på mina föräldrar ofta i olika sammanhang, inte bara på en specifik bemärkelsedag som Allhelgona.

4. När kände du dig sist som ett spöke?
Varje gång jag ser mig i badrumsspegeln på morgnar, men även om någon med näsan i mobilen går in i mig. Är ganska smal, men är inte ett osynligt spöke för det.

5. Får du besök av barn för bus eller godis?

Inte nu längre, då barnen som växte upp i vårt hus är vuxna nu. Enda gången vi faktiskt fick besök av tre ”spökgrupper” samma kväll var 2013, och det kan ni läsa om här. Himla roligt inlägg om jag får säga så själv;-) Men jag har i alla fall knyckt en bild från inlägget till det här bidraget.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

18 kommentarer:

Susjos sa...

Nej, Halloween glömmer vi bort, helt onödig!
Allhelgona är ju trevligt att tända ljus för de som inte längre finns med oss, tyvärr bor jag ju en bit från Falun, så får tända ljus här hemma istället.

Läskigt är absolut spegeln på morgonen och ishalka! Ormar håller jag med dig om, men diverse småkryp vet jag inte om de är så läskiga, det skulle vara kackerlackor då!

Ha en trevlig helg! Här ska jobbas denna helg...

Geddfish ♥ sa...

Kul att läsa dina svar.Ja, jag är med igen, det var lite kul att svara på frågor.
Tittade på dina bilder 2013, de var häftiga!
Jag tänder ett ljus här hemma och inte bara en sån här helg utan ofta.
Här har varit lugnt och i morgon blir det körsång, alldeles perfekt.

Emma, Sol som sol? sa...

Här är det mycket godis i butikerna men jag har inte heller sett någon som klätt ut sig i år. Jag har väl inte varit ute när alla spöken varit det!

Vad man är rädd för är verkligen konstiga saker och oftast finns det ingen direkt anledning. Dessutom så ändras ju rädslorna med åren.

Fotot på ungarna är roligt!

Paula sa...

Vilka söta spöken som besökte dig, dem blir man inte rädd för. Mina barnbarn blev så rädda för mig o exet när vi spökade för dem ett år så det gjorde vi aldrig om! Ha en fin helg

nalta norrland sa...

Halloween är nog en anledning för vissa barn att klä ut sig och gå omkring å tigga godis ;-)

Har inte heller sett en enda utklädd/sminkad halloweenfirare än.
Och nu är det försent...

Elin har haft det topenbäst än så länge :)
Hon har shoppat hejvilt idag i Örnsköldsvik och i morgon ska hon på bio. Ett bra avslut på lovet och kanske tankar Elin så mycket positiv energi att resten av terminen fram till jullovet går snabbt och vi slipper fler otrevligheter.

Nu har jag bloggat två gånger på en å samma fredag :)

Klimakteriehäxan sa...

Jag såg heller inte många spöksminkade på stan, en enda unge tror jag. Och ingen har ringt på dörren!

Ditte sa...

Läste med stort nöje inlägget från 2013. Och du fann dig mer och mer. Sista bilden är så läcker och just tjejens blick, med viss beundran" är så härlig.
Vad gäller Halloween så begriper jag inte varför detta ska uppmärksammas i Sverige eller ens utanför Irland och USA. Här i Torrevieja har det då verkligen uppmärksammats och jag har blundat. Idag, den 1/11 är det även helgdag här med stängda butiker.
Läskigheter finns det många. Vad gäller det läskigaste jag kan tänka mig så är det att få alzheimer och tyna bort. (Min pappa gjorde ju det)
Jag tänker också på mina nära och kära ganska ofta och inte bara på en specifik dag. Men då också.
Vi fick här i den spanska sommarstugan igår besök av fyra ynglingar i 13 -års åldern och lite godis fick de. Men det var allt. Skönt så.

Anki sa...

Här firas ju inte heller Halloween, men det var kul att läsa ditt gamla inlägg - vilka härliga bilder ... och ja, helt klart värt pengarna!

Ama de casa sa...

Blev överraskad att vissa i personalen på JFK hade gått all-in för Halloween. Överraskad på ett positivt vis, alltså. Det var skoj att se dom plus att dom utförde sitt jobb utan varken bus eller godis. Fast lite godis kunde jag ha fått, såklart (tror att det funkar tvärt om va? ;-) ).

Jag fortsätter med mitt Hall-å-vin-firande. Får ta det retroaktivt i år :-D

Åke sa...

Men så trevligt med alla barnen live :) Idag orkar förmodligen barnen inte gå runt bland gårdarna här ute på landet... jag skulle tro att det var 12-13 år sedan här... Dessutom finns nog inte appen ;)

1.Är Halloween något du uppmärksammar? Både ja och nej.
2.Vad är det läskigaste du vet? Gå ute i en skog när mörkret har fallit på, man ser skuggor som påminner om troll och elaka typ.
3.Vem tänder du ett ljus för under allhelgona? Mormor, morfar, farfar, farmor, mina föräldrar och faster som ligger på/i en gravlund.
4.När kände du dig sist som ett spöke? Pass.
5.Får du besök av barn för bus eller godis? Nej inte nu längre.

Nä nu ska jag ut i skogen och busa med mina fyrbenta och hoppa över en massa bäckar :) Få se om det blir några bilder :)

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Jag blev helt chockad i år när det kom hit några som firade. De brukar ju aldrig vara barn här annars. Fick dock springa ikapp barnen för jag hade missat att jag hade godis ;)

tanthuset.blogg.se sa...

Roligt att läsa dina svar :) och visst tänker man på de nära som gått före, lite då och då. Ibland känner jag att jag skulle vilja fråga om vissa saker t.ex
Ha en fin lördag!

Åsa sa...

Kul att läsa dina svar, speciellt det där när någon med näsan i mobilen går rakt in i en... då kan man nog känna sig klart spöklik. :D

Guldkryckan sa...

Nä..halloween kan jag lätt vara utan även om de hade massa grejer på kneget förra veckan med sådant tema.
Men hemma har vi ingenting iallafall...fast det var nån liten knodd som knackade på härom kvällen...ingen på vårat våningsplan öppnade...tyckte nästan synd om ungen...fast bara nästan ;)

Ljus tänder jag endast i det avseendet den 22/11 varje år efter min arbetskamrats bortgång 2015.
En tradition jag har och tänker fortsätta med så länge jag lever.

Nu önskar jag dig en skön fortsättning på helgen bästa BP.

Sara Pepparkaka sa...

Det var söta barn, även om dom inte var "årets"!

Carita Liljendahl sa...

Ja, det var rolig mix på sånt du tycker är läskigt.
Jag minns inte heller att jag skulle ha sett så många utspökade i Täby Centrum eller på gatorna, men affärerna hade massor av Halloween-relaterat. Buttericks (stavas det så?) inne i S:holm city på Drottninggatan var ju ett specialexempel för sig.

Husbilen-Ellen sa...

Här nere på GC firas det rejält. Våra barnbarn hade turen att få hänga med andra barn runt och få en del godis. Vi gav förstås ungarna godis vi också,f ör bus ville vi ju inte ha!

Anni sa...

Behagligt få monster här i torsdags, sonen hade bara fått ett besök av väldigt små barn. Så skönt att slippa Halloween-jippon!