torsdag 14 november 2019

Dagens "lärdomar"

Orsakullan vill veta vad jag lärde mig senast. En himla massa, och det bara idag. Sedan är frågan hur mycket kommer lagras på min interna hårddisk som brukar kallas hjärna. Lagringsutrymmet där är ju aningen begränsat.

Prosecco
När en mycket trevlig bekant nämnde att hon gillade Prosecco (dock icke rosé) tyckte jag att det var bäst att googla drycken innan jag slår till på Systembolaget och köper en flaska till henne. Har förstått att Prosecco är lika ”inne” just nu som Aperol. Lärde mig att Prosecco ”bara” är ett vanligt mousserande vin från norra Italien, så jag blev aningen besviken där.


Aperol
Att Aperol är en aperitif visste till och med jag. Men att även den är från Italien var nytt för mig. Att den skapades redan för hundra år sedan gör ju saken inte mindre pinsam för min del. Lärde mig också att företaget ingår i Camparigruppen. Hallå, Campari var ju alla kvinnors dryck under 1970- och 1980-talet. Har en känsla av att den liksom bara bytt färg från röd till orange. Jag som älskar orange kan bara konstatera att ränderna går aldrig ur ;-)


Aperol Spritz
Ja, och om man blandar Prosecco med Aperol så kallas drinken för Aperol Spritz, ifall ni inte visste det. Då ser den ut så här:


Guuuuuu så mycket jag har lärt mig idag…

Det är Orsakullan som håller i ”November 30 dagar”.

PS1. Tycker faktiskt att inlägget även kvalar in på KajsaLisas "Tråktorsdag". Tror nämligen att jag är en himla tråkig person vad gäller dryck. Öl, vitt vin och en mojito när det är riktigt varmt är nog de enda alkoholhaltiga drycker jag får i mig. DS1.

PS2. Bilderna är för en gångs skull inte mina egna. De är lånade från Stowr, Picpanzee och Liquor. DS2.

12 kommentarer:

Mia Halvarsson sa...

Nu kan jag säga direkt, att du är inte den enda som lärt dig nåt idag, det gjorde jag också...alldeles nyss...när jag läste ditt inlägg! :D Prosecco och Campari visste jag vad det var (man var ju med på den gamla, goda tiden) men Aperol hade jag ingen aaaaaning om! Fast sista bilden ser onekligen läskande ut, det är säkert gott :) Tack för lärdomen!

Ditte sa...

I Spanien är det ju Cava som gäller och i Italien talar man om Prosecco. Aperol har jag testat och Campari minns jag också och dricker det ibland sommartid blandat med tonic. Aperol Spritz har också testats. Ditt glas med drycken ser riktigt läskande ut. Jag dricker ovanstående, vitt och rött vin, en god öl, mojito och även en GT /gin tonic ibland. Men också massor av vatten. Och glömde jag cava och champagne.
Vad gäller tråktorsdag känns inte inlägget tråkigt alls. Inte ett dugg. Men allt ligger ju i betraktarens ögon.

Geddfish ♥ sa...

Mousserande vin eller s.k. bubbel har jag smakat en hel del, men det är inte min favvo egentligen. Men hör till vid vissa tillfällen!
GT och Campari har också funnits bland favvosarna.
Varje tillfälle har sitt och så är det. Rött vin, som mingel, eller/och som matvin är mitt stående önskemål nuförtiden.
Detta inlägg var roligt, definitivt!

nalta norrland sa...

Jag är ju född norrlänning å Du vet att då lär man sig att dricka alkohol (sprit) ur en flaska å sen skölja ned det med vanligtvis coca cola ur en annan flaska ;-) yes box det var min alkoholdebut det :D

Sedan var hembränt hyfsat gångbart under min ungdom... drack man dåligt hembränt riskerade man att bli blind ;-)

Numera i vuxen ålder så dricker jag vin nån gång - väldigt sällan - kan även välja cider... gillar annars rom å cola :)

Min mor drack gin & tonic när jag var barn, ogillar lukten...

KajsaLisa sa...

Aperol Spitz har jag druckit både i Stockholm och London, jättegott men den tar slut snabbt.

Emma, Sol som sol? sa...

Men nu hänger jag inte med... Och jag orkar inte kolla upp (nä, är inte sjuk, bara trött).

Freixenet, el hur det nu stavas, det är väl spanskt? Då borde det väl klassas som cava? Om det nu är så att prosecco är mousserande vitt vin från en viss del av Italien. Varför står det då prosecco på Freixenet flaskan på bild?

Prosecco var tydligen namet på en druva ... Jag erkänner, jag började kolla upp det lite 😁 men sefan 2009 heter druvan glara och vinrt prosecco. I Freixenet ingår inte druvan glara och görs inte i norra Italien. Så mitt bryderi över flaskan på bilden kvarstår.

Klimakteriehäxan sa...

Jag tycker såväl prosecco som cava är prisvärda ersättare för "riktig" champagne. Finns ett gäng bra och lättdruckna på bolaget! Aperol är jag inte så förtjust i, men får jag vin med bubblor i blir jag nöjd hur som helst!

Ama de casa sa...

Tack för lärdomen! Men jag blev lite konfunderad på köpet. Proceccon är mousserande vin från norra Italien, men flaskan du visar är en prosecco från freixenet vars bodegor ligger i Katalonien utanför Barcelona? Där trodde jag att dom "bara" gjorde cava... Undrar om cava görs i norra Italien också?

Nåja. Strunt samma. Jag bryr mig inte om ursprungslandet när det kommer till drycker heller :-D

Ama de casa sa...

Haha! Nu när jag kollar tidigare kommentarer så ser jag att Emma - googlemästarinnan tillsammans med dig - redan har rätat ut mina frågetecken :-D

Dåså. Då kan jag gå vidare med dagen :-)

Emma, Sol som sol? sa...

Nä, Ama, mitt bryderi kvarstå ju! Jag får inte heller ihop det!

Emma, Sol som sol? sa...

Jaha ...
Freixenet har lånat ut sig.

"Other sparkling
PROSECCO

Freixenet Prosecco is made with the best Glera grapes from the Italian region of Veneto. Freixenet is extending its extensive expertise and prestige to Prosecco combining superior quality with spectacular elegance. A fruity sparkling wine, fresh and seductive, with natural sugars."

Tasting Note
Freixenet Prosecco is golden straw with lively effervescence and fresh aromas of citrus, apple and flowers. Clean and fresh on the palate with tones of ripe lemon, green apple and grapefruit. The finish is light and fresh

https://www.freixenet.es/en/products/other-sparkling/prosecco



Men vilken fantastisk flaska! Och det är så kul att läsa hur folk beskriver saker!

Susanne sa...

Aperol spritz är så himla gott, gillas mest på sommaren :)