tisdag 5 november 2019

Weekly photo challenge: Vecka 45 – ”Runt”


Spindeln Boris, 6 år gammal.


Trollsländan Trollis som är lika gammal som Boris. Båda står på en löpare som består av rundlar.


En boll är alltid rund. Täbys bollar är inget undantag. Även prickarna vid sidan om Ä:et är runda.


Flygplanets motorer är runda.

Alltså, har ni egentligen tänkt på hur mycket runda ”saker” det finns runt oss? Varje gång ni dricker ett glas vatten (eller nåt starkare) så dricker ni ur ett glas vars ”öppning” är rund, för det mesta i alla fall. Detsamma gäller för kaffe, fast det drickar man mest ur en kopp.

Runda exempel
Ni har kanske varit aningen runda om fötterna någon gång eller rundat av en summa pengar till ett jämt belopp. Kan hända att ni har läst att notan för det rekorddyra Nya Karolinska Sjukhuset blev i runda tal 2,1 miljarder kronor lägre än beräknat. I runda slängar tror jag att bygget ändå kostade mycket mera än vad det smakade. Kom på dessa exempel alldeles själv, utan att rådfråga med synonymer.se. Applåder, tack;-)

Mitt bidrag
Mitt bidrag till temat hade faktiskt kunnat ha en röd tråd idag. Men då jag lyckades med två kanooooon bilder (överdrift) som också passar till utmaningen struntade jag i min tråd:-) Enjoy!

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera runda saker hittar ni här.

23 kommentarer:

Ditte sa...

Ett verkligt fyndigt bidrag till veckans temaord, runt. Och visst har vi massor av runda saker runt oss. Gillade extra mycket spindeln Boris och trollsländan Trollis. Och kanske rör de sig också runt. Och även bollarna med sina prickar är runda och går runt. Kreativt! Och flygplanet brukar också snirkla sig runt med sina runda motorer- Jag tycker helt klart att ditt bidrag hade en röd tråd. Minst en. De runda exemplen tar sig runt. Och de finns eller kan finnas i luften.
Och fina bilder kom med inlägget.

"LillaSyster" sa...

Applåder till dig!
Himla snygg tolkning =)

Geddfish ♥ sa...

En väldigt rund och fin eloge till dig för din tolkning, helt och hållet stort A i det gamla betygssystemet!
Vad ska jag runda av kommentaren med? Jo, runt omkring oss finns det alltid något runt. Hjulet är runt och uppfinns alltid igen. Klockan är rund men min fick för sig att backa fyra timmar igår en stund.

Klara Ovidia sa...

Jorden är rund och dessutom full av runda runt ;-) Din röda tråd finns och bär nyanser av blått och grått och ja visst kan du få en applåd för välkomponerad tolkning i bilder och text! Thank you!

tanthuset.blogg.se sa...

Jajamen, här applåderas det för fullt, ja rent av stående ovationer!! Det du, det händer inte ofta, så känn dig utvald ;) Karolinska har väl blivit som en never ending story av tokigheter!!

Äventyret framtiden sa...

Fina runda runtiga saker har du hittat till veckans tema Runt.
Spindeln och trollsländan tog mig med storm förstås, så charmiga. Och runda.
Ja, vi har väldigt mycket runt omkring oss i vår dagliga värld. Överallt har jag sett runt eftersom temat är runt men mitt runtinlägg kommer senare i veckan.
Nu rundar jag av för den här gången!
Tack BP!

nalta norrland sa...

Inga runda ord ;-)

Gillar Dina husdjur, så himla fina.

Aldrig tänkt på att flygplan kan räknas som runda men förutom motorer så har de hjul...

Min temugg är åttkantig :)

Nu har J nog fixat elementet... frågan är om det blir väldans varmt mot vad vi är vana med ;-)

Emma, Sol som sol? sa...

Du som inte gillar kryp visar sig ha både de ena och det andra! Fina är de, i alla fall.

Susjos sa...

Mycket runt inne hos dej idag, du har verkligen lyckats med veckans tema!
Ja, vad det svindyra sjukhuset som jag jobbar på egentligen har kostat, det vill man väl inte veta! Alltid är det något som strular på vår avdelningen, denna helg t.ex så har inte lustgasen fungerat på ett av våra födelserum, suck!

Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Oj nu har jag förträngt Gems Weekly igen. Får se om jag kan ordna nåt i morgon eller så. Tjusiga "husdjur" du har!

Anki sa...

Snyggt bidrag på temat ... låånga och mååånga applåder till dig!

Ama de casa sa...

*klapp, klapp, klapp* här kommer applåder från Spanien, snygg tolkning och fyndiga synonymer utan hjälp från nätet :-)

Fast en amerikansk fotboll är ju inte lika rund som en vanlig fotboll... Å andra sida är inte amerikansk fotboll så mycket till FOTboll heller :-D Och badmintonbollen... Att den ens får heta "boll"? ;-)

Biggeros sa...

Ja, det var många bollar uppe i luften samtidigt=)) Ja, att Boris och Trollis är runda men förhoppningsvis inte undee fötterna för de verkar kunna stå stabilt. Du gjorde en kanonbra tolkning av rund!!!

amo sin blogg sa...

Wow, så flotte insekt du har !!!
Super tolkning som vanleg hos deg.

Stare Ström sa...

Faller direkt för Boris och Trollis! Har du gjort dem själv?

Violen sa...

Du har riktigt mysiga runda husdjur som står på egna ben! Jag föll pladask för dem! Är de kanske rent av egentillverkade?
Ha det gott!

byblixtra sa...

Jag håller med dig om att det finns många runda ting så det blir t o m svårt att välja motiv till temat. :-)

Jag gillar dina betongdjur och så Täby Centrums skylt.

Paula sa...

Haha, underbart, att du inte fick med ett stridsflygplan med runda bomber också! Idag går Karolinska ut med att de måste säga upp i runda tal 600 anställda! Snyggt jobbat...eller??? Nu hoppas ju jag att några av de uppsagda läkarna längtar till landet och kommer o jobbar på våra vårdcentraler istället. Tror du det??? Inte??? Nä, inte jag heller. De blir väl istället stafettläkare som jobbar på...Karolinska...o tjänar ännu mer pengar än som fast anställda.....
Och du, den där Boris, honom gillar jag!

KajsaLisa sa...

Trollis och Boris var skitcoola :) Snygg skylt för Täby Centrum.

Maries Photos sa...

Gillar verkligen dina husdjur och så fint du har för övrigt lyckas lösa temaordet. Blev ressugen när jag såg din bild på flygplanet.

Helén sa...

Vilka otroligt läckra insekter! Gillar de runda formerna och de ser inte det minsta farliga ut. Mycket bra inlägg till temat.

Beppan sa...

Gillar dina insekter!! Runda och go´a.
Visst finns det mycket runt i våra omgivningar.
Kanske för att den formen är behaglig på många sätt?

Anni sa...

Boris och Trollis är onekligen två sköna figurer, är de i betong? Kanske lite oväntat barnsliga namn för att vara hos dig?