lördag 9 november 2019

Bokmärken med stickat

Det gäller att hugga till direkt, och det är jag ju ganska bra på. I torsdags besökte jag min sjukgymnast för att få min andra omgång av laserbehandling för mitt ryggelände. När vi gick uppför trappan till behandlingsrummet hejdade en kollega fysioterapeuten och överlämnade… ett bokmärke till henne. Bingo!

Inte upphetsande
Det föga upphetsande märket visar nya zoner på kroppen som kan behandlas med en TENS (Transkutan Elektrisk Nervstimulering). Nästan synd att jag köpte en sådan apparat för några månader sedan, fast av ett annat märke. Men jag fick åtminstone ett foto till temat Bokmärken;-)



Stickat
Orsakullan undrar om jag köper eller stickar vantar och mössor. Varken eller faktiskt. Kan inte sticka men behöver inte heller köpa dessa värmande plagg. Har ju min bästis Yvonne samt före detta bloggaren Gärdsmygen som förser mig med nödvändiga vantar och mössor. Visst är jag lyckligt lottad:-)

Mina fotbollsvantar stickade av Yvonne.


Min Hammarbymössa stickad av Gärdsmygen.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd och Emma visar också bokmärken.

Det är Orsakullan som håller i ”November 30 dagar”.

16 kommentarer:

nalta norrland sa...

När det gäller vantar å mössor så har jag visserligen en mor som stickar med jag har köpe-fingervantar då jag går med the dogs å mössa har jag icke använt på år å dar... typ inte sen jag lyckades få bestämma själv ;-)

Klimakteriehäxan sa...

Ett styckningsschema från akupunktören funkar naturligtvis perfekt som bokmärke! Jag kan för all del sticka, men gör det inte längre. Dock hittade jag i fjol f f g på evigheter en stickad mössa jag ville ha. Varm, skön och (nästan) snygg! (Nån Hammarby-mössa ska jag inte ha ...)

Klimakteriehäxan sa...

PS i grund och botten avskyr jag alla sorters huvudbonader, på mig. På andra kan jag beundra både hattar och mössor, har dock svårt för keps och vid basker är gränsen passerad!

"LillaSyster" sa...

Wow vilka vantar med initialer och allt =)

Hanneles bokparadis sa...

ganska tufft bokmärke, sonen kan akupunktur, gillar de svartvita vantarna

Emma, Sol som sol? sa...

Yvonne är ju superduperduktig! De är så fina så det nästan är synd att använda dem, du borde rama in dem! Och jag förstår hur roligt hon har haft när hon har stickat dem, hon vet ju hur glad du blir! (Att hantverka och ge bort till någon som inte fattar värdet är värdelöst, för värde är något som står på prislappen i affären.)

Gärdsmygens mössa borde ju passa dig perfekt, härligt stickat!

Tänk vilka kreatörer du omger dig med. Inte så konstigt, egentligen.

Bokmärket är kanske inte så attans upphetsande en lördagskväll men väldigt informativt om man lever i den världen. Hoppas att dina TENS-plattor ger dig någon typ av lindring.

Ditte sa...

Perfekt med detta bokmärke. Har ju liksom fler användningsområden. Även jag har en TENS apparat och är väldigt nöjd. Dock ännu inget bokmärke, men får höra om dottern som är fysioterapeut kan skänka mig ett.
Härliga vantar! Så snygga! Extra roligt med fotbollsvantar. Och piggt med den orange bården.
Även fotbollsmössan är läcker. Ska hålla utkik efter den.
Vad gäller att sticka så har jag det också väl förspänt. Kan inte sticka och har inget intresse av det. Men snygga vantar, tröjor, sockar och mössor har jag. (Många elevers föräldrar har stickat åt mig under årens lopp , vänner och jag har även kvar det min mamma och mormor stickade. Här kan man snacka om hållbarhet.)

Geddfish ♥ sa...

Det är klart du kan ha TENS som bokmärke! Jag har också en sån maskin hemma i lätt format. Tror inte den hjälpt något särskilt. Däremot sjukgymnastens vassa grejer.
Såg du hade läst mitt förinställda http://gerd-geddfish.blogspot.com/2019/11/mina-bokmarken-v45.html
Jag är hemma nu och har haft det så bra.

Mia Halvarsson sa...

Visst är det alldeles underbart att ha vänner som förser en med dylika saker??? Jag har också en kompis som är fenomenal på att sticka, det är guld värt <3
Så svar ang Artemis, hon hade redan det namnet när jag fick henne och jag får väl säga som det är, hon TROR att hon är jaktgudinna och det trodde nog hennes uppfödare också men det har visat sig vara helt fel :D

Anki sa...

Ett perfekt bokmärke ju!
Dina fotbollsvantar och Hammarbymössan är verkligen härliga gåvor!

Ama de casa sa...

Här var det dubbla utmaningar minsann :-) Visst är du lyckligt lottad som får så fina och värmande grejer!
Jag har faktiskt stickat ett par rutiga tumvantar en gång i tiden. Men dom gick i Skellefteå AIKs färger, svart och gult. Skulle jag få för mig att sticka ett par nu så skulle dom nog få bli röd-orangea. Men det är ingen större risk att det inträffar :-D
När jag tänker efter så har jag faktiskt stickat en grön mössa med vita ränder och mitt namn i vitt också. Den gick i grön-vitt eftersom skiddressen jag fick låna av pappas fru gick i den färgen. Första gången jag åkte till alperna, det var 1977 med kusin Nikki.
Att jag pysslade med sånt helt frivilligt i min ungdom var nog en överraskning, va? Ja, att jag stickade, alltså :-D

Äventyret framtiden sa...

Vilken lycka att ha en Gärdsmygen! Så fint stickat dessutom.
Du är för härlig, jag kan riktigt se hur du får extrafart under skosulorna när du får se bokmärket, som i mina ögon är väldigt speciellt, snudd på vackert. Det är ju det här som är så roligt med teman, man öppnar ögonen lite extra för att ha material till nästa inlägg.

Susjos sa...

Snyggt bokmärke!
Å så fint att få stickade saker av kompisar och bloggare! Fantastiskt!
Jag har inte stickat sen jag gick i skolan, och tänker inte börja nu heller, men borde skaffa mej varma vantar och en mössa till vintern, helt klart!
Kram

Susjos sa...

Hej, jag igen. Glömde bort att svara på din fråga angående Jona :s inlägg om NKS, det är inte samma läkare som du fotograferade i sitt härliga färgrika hår, men de är faktiskt lika varandra!
Läkaren med färgglada håret jobbar kvar hos oss, och hon färgar fortfarande sitt hår väldigt färgglatt, i torsdags natt var hon väldigt härligt blågrön i håret!

Biggeros sa...

Otroligt fint och annorlunda bokmärke!!
Vilka omtänksamma vänner du har som stickar något varmt till dig, så fina och passande i ditt intresse=)

Husbilen-Ellen sa...

Verkligen snygga vantar!! Jag tycker det känns mycket bra att inte behöva några!!