lördag 2 november 2019

Oväntat inlägg med bokmärken på Alla helgons dag







Det här inlägget lär komma som en total överraskning för er. Om jag ska vara ärlig var jag totalt förbluffad själv. Om ni är lite ”känsliga” samt allergiska mot långa inlägg kan ni alltid sluta läsa här.

Bönbok
Av en ren slump hittade jag en liten bok i bokhyllan som jag trodde var en bibel Det var överraskning nummer 1. När jag öppnade boken visade det sig att det var en bönbok (med bokmärke), och inte vilken bönbok som helst, utan den riktade sig enbart till gifta kvinnor. Oooooops! Årtal 1934, året då mina föräldrar gifte sig.

Tre systrar
Bönboken fick min mamma i bröllopspresent(!) av mina tre katolska(!) fastrar, som blev otroligt svartsjuka när deras yngsta bror, totalt opåverkad av sina systrars tro ”vågade” gifta sig med en kvinna som i deras ögon drog vanära över deras religiösa "aktioner". Ja, det där känner vi ju igen, fast idag med en annan religion i fokus…

Oläst bönbok
Bönboken som alltså har 85 år på nacken är totalt oläst. Men döm av min skräckblandade förvåning, när jag hittade hela tjugo(!) potentiella "fejk-bokmärken" i den i form av begravningsinbjudningar(!?). Snacka om makabert, eller så tog min mamma bara en ljuvlig revansch på sina fanatiska svägerskors religiösa ”åsikter”.

Innehåll
Självklart kunde jag inte låta bli att skumma genom fem av de 512 sidorna (plus hundra sidor bilaga i form av sångtexter). Läsningen var skrämmande. Den gifta frun och modern skulle be om att få leva som Offred i serien ”A Handmaid’s Tale”, alltid väglett av Gud såklart. Som sagt, det känns aningen bekant…

På något (konstigt) sätt tycker jag att inlägget passar även till Orsakullans tema idag.

Det är många som visar upp bokmärken, bland annat Klimakteriehäxan, Hannele, Gerd och Emma.

Det är Orsakullan som håller i ”November 30 dagar”.

PS1. Visar bara två av ”bokmärkena” jag hittade. Besparar er resterande 18… Och missförstå mig inte, jag har ingenting emot tro, men när den blir fanatisk, då ser jag rött. DS1.

PS2. Det är min mamma som berättade bakgrunden till bönboken. Men hon visade den aldrig för mig. På något konstigt sätt måste den ha följt med, när jag tömde lägenheten efter hennes död. DS2.

18 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

intressant lärorik läsning! 🙂 jag tror du gillar mitt märke:
https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/11/hands-off.html

Ditte sa...

Vilket "fynd" du gjorde! Och denna bönbok är ju ett stort stycke historia och på olika sätt. Tack för att du visade den och berättade om bakgrunden.Intressant med läsning av den.
Hoppas på att dui mamma kände här för lite revansch.
Fina bokmärken visar du också. Roligt att så många fanns kvar i boken.
Vad gäller det mer fanatiska i religionen ser jag också rött. Och tyvärr kan vi ju konstatera att religionen är orsak till mycket ondska på olika sätt. (Undantaget buddismen som varit tämligen fredlig)

Emma, Sol som sol? sa...

Ja, att det skulle finnas något religiöst i ditt hem var lite otippat! Men jag måste säga att mosaikkortet var fint!

Jag har bara sett första avsnittet av A Handmaids Tale men har tänkt att se resten. Lite roligt att din mamma inte ens rört boken (även om den ser lite sliten ut).

Susjos sa...

Oj, vilket otippat inlägg ifrån dej!
Jag gick i söndagsskolan när jag var liten och försökte läsa bibeln från sida till sida, gick sådär. Sen började de visa bilder från Biafra på TV , och då började jag undra om "Jesus älskar alla barnen"? Slutade då söndagsskolan.
Men säger som dej, alla får ha sin tro!

Ha det gott!
Å Djurgården blev svenska mästare, vet en som är glad ikväll ;-D

Geddfish ♥ sa...

Oj, vilket otippat inlägg hos dig och vilken skatt du hittade! Din mors bönbok, om än oläst, så dock har den en historia. Det är klart att hon inte önskat sig en bönbok för gifta kvinnor när hon precis ingått det äkta ståndet.

Mosaikbokmärket var utsökt. Väntar med spänning på nästa bokmärkesinlägg!

Nej bevars, jag kan också se rött om någon försöker pracka på mig något. Att jag går till kyrkan nu på äldre dagar är mera socialt och för att jag sjunger i kör. Jag sitter absolut inte med någon bönbok hemma.
Det blev en jättefin kväll i den lilla kyrkan.

nalta norrland sa...

OMG ja det var ett otippat inlägg... jag hade inte riktigt väntat det av Dig ;-) Men det passar ju in denna Alla Helgon helg som i princip för mig är som vilken vanlig helg som helst förutom att Elin inte är hemma.

Elin har vänner, de flesta går dock i 8an å är alltså ett år äldre och ja inte helt otippat är typ 80% av hennes kompisar killar, ja hon har nog ärvt den egenskapen av mig ;-) jag hade mest killkompisar.

Egentligen hade Elin Stalltjänst och skulle släppt in hästar, mockat å matat men det "sket" vi i å hon fick åka till Örnsköldsvik å roa sig i stället :)

J vill inte äta sån där ostsnitzel troligtvis av samma anledning som jag inte äter strips, han gillar väl det inte ;-) eller så är det bara att han tycker det är godare med varma mackor :)

Jag har ju vetat de senaste typ 20 åren att mina magproblem hör ihop med E men det hjälper ju inte mot smärtan och obehaget, att jag dessutom 2009 opererade bort en tumör i magen gör väl att jag är lite känslig. Numera har jag inte lika ofta "magsjuka"/akut toaberoende och det hör väl ihop med att jag försöker låta bli att äta fel mat som jag vet jag reagerar på. Det är ju bara ibland som med min mors Janssons jag äter något jag trodde jag tålde å blir sjuk.

Paula sa...

Livet är sannerligen fullt av överraskningar! Men visst är det kul att göra såna fynd helt oförhappandes! Sen hur tron i olika riktningar förekommit i gamla tider behöver man inte haka upp sig på tycker jag, lätt att säga när ja inte är ett dugg religiös. I min familj var man bara hycklare, ingen var troende men man skulle följa seden att inte göra något kul på långfredagen, inte spela kort på jul osv. Dumheter!

Anki sa...

Absolut otippat och oväntat! Spännande fynd trots allt ...
Vältajmat fynd till denna helg!
Svar: Angående min undervattenskamera, så är det min lilla Olympuskamera som jag brukar ha i fickan. Bra i regnväder då den är vattentät, vilket inte min Canon är :)
Kul att du gillade bilderna!

Carita Liljendahl sa...

Väldigt fin bönbok! Fint att du visade den här och delade med dig om tankar kring den. Ett sådant minne, spara och värna om det.

Ama de casa sa...

Verkligen otippat inlägg... Men vilken "rolig" historia med den boken och lite spooky att den dök upp till just allhelgona.
Håller med dig angående religion. Var och en får tro och tycka vad dom vill, så länge det inte skadar nån annan. Men OJ vad religioner av olika slag har ställt till det genom alla tider...

Det där mosaikmärket var fint! Även om motivet inte hör till mina favoriter.

Guldkryckan sa...

jo...religion har allt ställt till det i världen i årtusenden...och även jag har ju en hög gamla biblar med understrykningar av sådant som tilltalat den som ägde boken just då.
En del människor behöver väl överlämna allt till något..kanske en gud....under en tid av sina liv.
Själv är jag uppvuxen med det så jag har full insyn i hur det fungerade förr men även hur det fungerar idag....så jag brukar säga till barnen på skolan som frågar om jag är kristen eller muslim: Jag är satanist!! ;)

Fast då skrattar de bara :)

Vid en so-lektion för många år sedan frågade läraren knoddarna hur många av dem som trodde på gud...alla utom en räckte upp handen.
Så gudar finns ännu på agendan för mänskligheten...jaja...folk får ju tro på gudar om de vill så länge de inte försöker trycka ner andra pga det.
Skulle kunna skriva mycket mera men jag tror vi står på samma sida inom detta intressanta ämne.

Ha det bäst nu Bp.

Klimakteriehäxan sa...

Fanatiker skrämmer mig, oavsett vad det är de tror på - gudar, grönsaker eller ufo. Men det var ju fina bokmärken ändå! Och din mamma verkade ju ha ett sunt förhållande till de religiösa släktingarna ...

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Ja du nog blir man lite påverkad när man märker hur tiderna ändå var för inte så längesedan. Värst är väl att vissa länder har det så där ännu, och att rättigheter alltid kan tas ifrån oss. Det är verkligen viktigt någonstans att aldrig ta det vi har för givet. Kan inte annat än tacka de kvinnor innan oss som stred för att få det som vi har det idag.

tanthuset.blogg.se sa...

Jag hänger nog inte med men det beror väl på att jag inte läst din blogg så länge, många skriver att inlägget var otippat??? Jaja, jag tycker att det var ett bra inlägg med sunda åsikter, det är rätt att religionen har ställt till det för många här i världen, när den blir fanatisk blir den farlig!! Väldigt farlig!!

Husbilen-Ellen sa...

Vilken historiebeskrivning. Fanatism är aldrig bra.

Åke sa...

Grannen brukar ropa över två saker då vi är högljudda dvs bråkar: 1 Nu har dom fått en sådan där hudkäft på en fårskalle igen 🙈 Det andra är: Inte undra på att det är krig på jorden. Då syftar han på när kvinnor ska styra 💁 Jag är uppväxt i ett mycket kristet hem, men tar avstånd från den läran... mor respekterade mig och jag vilse versa.

Shannara sa...

Åh... ur historisk synvinkel skulle den boken vara intressant!

Vi är inte troende här i familjen heller, men hittills har två av barnen ändå konfirmerat sej. Tror att det nu för tiden mest handlar om gemenskapen och att lära sej allas lika värde. Det är iaf så mina gossar upplevt det. 😊

Anni sa...

Vadå långt inlägg? Hehe.
Vilken skatt du fann, vilken helt otrolig historia! Begravningsinbjudningar låter onekligen makabert, men förr fanns väl inte alla uppgifter i tidningarna (i papper eller på nätet) som de gör idag.
Ibland känns det som att Offreds verklighet inte är långt borta, tänk att boken skrevs redan på 80-talet. Hu!