lördag 23 november 2019

Bokmärken och “hot drink”



Inför julhandeln har Akademibokhandeln laddat upp med nya bokmärken. Jag tackar:-)

Vet inte varför, men Akademibokhandeln har fått ett ryck de senaste månaderna och laddat upp med nya bokmärken. Man måste nog inte vara raketforskare för att se ett samband med julförsäljningen. Inte mig emot såklart, för då får jag ju kostnadsfritt bloggfoder till temat ”Bokmärken”.

”Hot drink”
Orsakullan vill veta vilken slags varm dryck som finns i min kopp. Måste medge att koppen respektive glaset innehåller samma ”vara” året om, nämligen en Nespresso Arpeggio minst två gånger per dag.

Soppor
Nu kan man i och för sig dricka en soppa ur en kopp också, men om innehållet behöver tuggas så serveras soppan i en tallrik och äts med sked, åtminstone hos oss. Soppor värmer verkligen hela kroppen under de kalla årstiderna. Mums!

Nej soppor är inte fotogeniska. Och den här polska soppan Flaki är då verkligen inget undantag, tvärtom faktiskt. Men jag lovar att den är absolut "delicious":-) Foto: Alina Zienowicz Ala, Wikimedia.

Inte fotogeniska
Kan lugnt säga att jag aldrig fotat en hemlagad soppa. Vet inte varför, men soppor är totalt "ofotogeniska" och ser ofta på gränsen till oaptitliga ut. Å då spelar det ingen roll om huvudingrediense är korv, kött, grönsaker eller fisk. Men som sagt – soppor värmer och mättar även om ögonen gråter;-)

Det är Orsakullan som håller i ”November 30 dagar”.

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd och Emma visar också bokmärken.

15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

fint med karta på bokmärket, mat ska fotas utan blixt:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/11/en-vinnare.html

Ditte sa...

Många varianter av bokmärken finns. Kul att Akademiebokhandeln satsat på lite nya varianter. Riktigt fina. Jag rensar ju på hemmaplan och har kvar tre bokmärken. Behöver inga fler. Och skulle jag göra det så finns ju vykort, sedlar och annat att använda. Har fått bra tips av dig och andra som är med i temat.
Vad gäller varm dryck så finns där också många varianter. Har dock aldrig testat Nespresso Arpeggio. Har inte Nespresso, så kanske därför. Men har en Mocca Master som jag gillar. (Hade en fin italiensk espressobryggare men den användes sällan så när den gick i graven så ersatte jag den inte)
Soppa skulle jag inte dricka ur kopp/mugg annat än om den möjligen var helt slät. Och lite fyllning med tuggmotstånd i soppan gillas och då blir det här också tallrik.Har testat "flaki i Polen och gillar den. Instämmer helt i att soppor oftast inte gör sig så bra på bild. Men goda kan de vara ändå.

Älskar att läsa sa...

Kul att Akademibokhandeln förnyar sitt utbud, tycker att det har varit samma jättelänge.

Anki sa...

Kul med lite nya bokmärken ... bra jobbat där av Akademibokhandeln - och dig som upptäckte dem! :)
Soppa är verkligen härlig mat den här årstiden ... värmande och gott!

Ama de casa sa...

Jag tycker det var lite dyrt med 15 spänn för ett bokmärke, för att inte tala om 39 spänn. Men att fota dom är ju såklart gratis :-)

Vi har samma nespressosmak :-) Fast just nu håller jag på att dricka upp förra julens inhandlade "specialsmakrör" inför nästa hamstringstur. Vet inte riktigt vad smaken ska föreställa, men jag tror det är mandelkubb? Nåja. Snart har jag fått i mig alla 10 pluttar och kan återgå till go-kaffet (som jag ändå varvar med :-) ).

Freedomtravel sa...

Vet inte om jag ätit den polska soppan faktiskt? Åt massor av (goda!) soppor nu i Budapest. Det verkar som att en "riktig" måltid där alltid ska innehålla en soppa ... ;)

Äventyret framtiden sa...

Fina bokmärken till bra priser.
Det finns ju kostnader bakom allt som tillverkas och så ska en liten vinst också lägga på samt moms och allt som därtill hör.
Men man kan ju alltid göra bokmärken själv av både det ena o det andra, som jag brukar göra för att spara på sekinerna.
Snygga bilder.
Soppor är goda men svåra att fotografera, du har helt rätt.
Ska nu dyka ner i länken och läsa receptet. Här äter vi också soppor med stor glädje. Tack för receptet!
Trevlig söndag önskas!

Carita Liljendahl sa...

Bokmärken tycks ha blivit populära igen, i alla fall i Sverige.
Då kan jag vänta mig att trenden snart når även oss :-)

Guldkryckan sa...

Under kyliga höstkvällar är ju en "varma koppen" bra att ha för att få lite värme inombords...och det serveras i en mugg i detta hushållet med en liten sked bredvid om det nu finns något i som kan ge visst tuggmotstånd.
Gott gott gott!!

Fast fotat det har jag nog aldrig gjort heller...av samma anledning som dig antar jag.

Nu ska jag ta en kopp te iallafall...kaffet har redan inmundigats på morgonen....dags för te.
Gott gott gott!! (Det med)

Ha det fint Bp.

Klimakteriehäxan sa...

När jag såg bokmärkena med jobs-mönster var jag ju tvungen att slå till ... så fina! 39 spänn skrämde mig inte (köpte inte hos Ak.bokh. dock)
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/08/favorit-i-repris.html

nalta norrland sa...

Soppa värmer verkligen och kaffe dricker jag i kopp :)
Bokmärken som julklapp? Ja inte vet jag... men utan tillhörande bok känns det snålt ;-)

Akademibokhandeln är det länge sen jag besökte, det är nästan två år sedan jag var till Umeå.

Sedan J började köra eget har vi typ aldrig vart nånstans.

"LillaSyster2 sa...

Gott med värmande soppa nu när det är gråkallt ute. Det var rätt skönt på morgonen runt 8.30 då jag gick på promenad, men när jag skulle ut och fylla på fågelmaten strax efter klockan 12 var det så rått och gråkallt.
Bra med gratis foder=) Ha en bra eftermiddag!

Mia Halvarsson sa...

Nämen, menar du att alla soppor inte är fotogeniska??? Vissa kan ju förstås se ut som dom kommit tillbaka upp från magen, men..... ;)
Snygga bokmärken verkligen!

Emma, Sol som sol? sa...

Hade inte du och Ama en överenskommelse där om det orangea i soppan? Här hemma skulle de alla ha skedats över till min tallrik/skål/mugg!

Husbilen-Ellen sa...

Soppor smakar bra! Även här i något varmare klimat! Är det riktigt varmt kan det alltid bli en Gazpacho.