måndag 11 november 2019

Glad måndag


Den här bilden har egentligen ingenting med inlägget att göra, men jag tycker den är ganska fin. Syndade nämligen med en onyttig snabblunch hos Max idag. Det som ser ut som ett glas med apelsinjuice innehåller faktiskt smält cheddardipp med chilli. Perfekt att dippa kycklingvingarna och pommes i.

Bilprovningen

Hade nog varit gladare om Tintin (bilen alltså) hade gått genom Bilprovningen idag. Hade dock ärligt talat inte räknat med en OK-stämpel, men trodde att besiktningskvinnan skulle slå ner på det bilverkstaden hade påpekat. Det gjorde hon inte, utan hittade två andra ”småfel” som verkstadskillarna bara skrattade åt. Så jag är (relativt) glad alltså.

Bekräftelse av fördomar

Är alltid glad när jag får mina fördomar bekräftade. Tidningarna på bordet hos Carspect talar sitt tydligare språk – det måste vara fler kvinnor än män som besiktigar bilar. Det hade de nog inget för idag, då en av personalen var en kvinna. Den snygga killen jag hade ifjol tog nästa kund. Man kan liksom inte få allt här i livet.

Transport
Då jag ändå är inne på Tintin som ju onekligen är ett transportmedel, så kan jag besvara Orsakullans fråga också, hur jag tar mig dit jag vill. Det gör jag med bil utanför tullarna. Tar dock inte Tintin in till stan eller genom tullarna. Det tar längre tid och är dessutom dyrare än att välja buss, tunnelbana eller tåg. Är glad att Stockholms lokaltrafik SL fungerar så bra som den gör – bortsett från Roslagsbanan och pendeltågen som står stilla när det ligger blöta löv eller snö på spåren…

"Täbytid"

Åsså var det det där med Täby Centrums klockor igen. De hängde inte med ifjol, och det gör de inte i år heller… Klockan håller konstant fast vid sommartid. Inte mig emot - egentligen.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Det är Orsakullan som håller i ”November 30 dagar”.

13 kommentarer:

Ditte sa...

Visst blev detta en ganska glad måndag. Men jag tycker nog dina inlägg, helt oavsett dag,är det. Alltså inte bara på måndagar.
Kul med lunchen. Tänkte att du kanske testade de varianten av hamburgare du hade med i gårdagens Skyltsöndag. Nej, ett skämt. Begrep att det skulle du inte göra. Bilden blev riktigt bra och om det hela smakade bra- än bättre.
Lite trist att inte Tintin passerade nålsögat, men det var ju nära. Så nästa gång så.
Vi har ju inte sedan några år tillbaka ens bil. När vi ett år kört 400 mil så insåg vi att vi inte behövde bil- Och skulle vi behöva en kan jag låna tillbaka vår gamla golf eller hyra en bil- SL fungerar bra i stan och numer har ju pendeltågen också skött sig.
Klockan i Täby C verkar trivas med sin sommartid. Så varför då ändra.

nalta norrland sa...

Tråkigt att Tintin inte klarade besiktningen och märkligt att besiktningen slog ner på fel som verkstan skrattade åt å inte uppmärksammade fel som Du visste om... ja jag vet att det är Glad Måndag men jag kan tycka att ibland verkar besiktningen vara hyfsat godtycklig.

Preliminärt (förhoppningsvis) kommer försäkringsbolaget att lösa in min fars bil å då får ju min mor en liten slant, någon tusenlapp å sen behöver jag inte bry mig längre.

Din lunch skulle jag faktiskt inte äta... men jag gillar bilden :)

KajsaLisa sa...

Max är i alla fall bättre än Mc Donalds. Grattis till att bilen gick igenom.

Geddfish ♥ sa...

Jag förstod inte om bilen gick igenom eller ej. Antar att det blev en glad måndag med ett par småfel.
Många äro de besiktningar som jag har fått genomlida, alltid pirrigt. Men aldrig har jag råkat ut för en kvinnlig besiktningsman! Men de är ju trevliga nuförtiden. Förr, så kunde det vara en surgubbe.

Glad kväll 😀

Mia Halvarsson sa...

Nog kan man unna sig lite "skräpmat" nån gång, tycker jag! Kyckling med ostsås är väl inte så dumt???? Besiktningen ger mig alltid ont magen fast det brukar går bra för det mesta men jag misstänker att dom tycker synd om den där gamla tanten som kommer med skrället! Lycka till med småfelen nu, det ska nog gå bra och så önskar jag dig en glad tisdag också ;)

Emma, Sol som sol? sa...

Jag fick titta riktigt länge på första bilden för att förstå vad det var jag tittade på. Det ser nämligen ut som att BP eller maken har ätit något sött och lämnat kvar jordgubbarna! Det som på bilden väl är ett glas med smoothie eller något ser ut som ett avskrapat papper. Om man tittar på fel sätt, alltså. :D


Täbyklockan är kanske något år före sin tid och hoppas på att det är där Sverige sedan ska fastna, i sommartiden, alltså.

Anki sa...

Skönt att det ändå bara var småfel på Tintin ... och därmed inte alltför dyra att åtgärda.
Maten från Max ser helt OK ut ... och duger gott och väl en dag då och då :)
Ha en bra tisdag!
PS Svar ... Det är jakttid på rådjuren nu - t.o.m. 31 januari här i Östergötland ... DS

Ama de casa sa...

Småfel är ju bättre än stora, även fast felfri såklart är bäst.

Jag undrade lite vad jordgubbarna gjorde där? Och det har jag fortfarande inte fattat... Men det kanske låg nån kaka där på det syltiga (?) papperet? Men då har nog maken (antar jag, du äter inte sötsaker så ofta) ätit i fel ordning och börjat med efterrätten :-D

Om det finns klockor så ska dom gå RÄTT! Annars luras dom bara. Så var det på båda kryssningarna. Klockorna gick lite hur som helst och var helt opålitliga. Och det hade inte med tidsomställningarna att göra, dom gick inte fel en timme hit eller dit. Dom gick helt enkelt FEL. Mycket irriterande.

Monica sa...

Konstigt brukar vara ensam kvinna på
bilprovningen.
Kvinnorna har tagit över mycket ibland
undrar jag vart alla män tagit vägen.
Har haft tur Mercedes har alltid gått
genom besiktningen tror bara vi fått
nerslag en gång på alla 37 år.
Med mitt taskiga lokalsinne vore det
rena katastrofen att ta bilen till stan
i dagens läge, det går fortare med RB.
Ha det bra :-)

Christian Lehmann Gisler sa...

Men hur går det för Tintin nu då.....stannar han i familjen eller?
Det var mkt "kärringtidningar" vill jag lova...
Jasså du har "syndat" å vräkt i dig onyttigheter.....det gjorde du rätt i!

Klimakteriehäxan sa...

Tar hellre en burgare eller kycklingbitar än -vingar ... men visst är det "skönt" att synda och äta nåt riktigt onyttigt ibland!
Grattis till bilprovningsresultatet. Kul iakttagelse om lektyren till de väntande!

Paula sa...

Med tanke på att jag senast rattade ett fordon 1981 så är mina erfarenheter från bilprovningen obefintliga. Men grattis om Tintin fick godkänt! När jag tänker på dig så har jag faktiskt inte tänkt på om du har bil. Eller jag har nästan utgått ifrån att ni inte har bil! Varför då? Ingen aning faktiskt, kanske just för att man tar sig fram lättare på annat vis i storstadsregionen. Kycklingvingar har jag aldrig ätit, stått och tittat på dem några gånger, o tänkt att det kan ju inte finnas någon mat på dem! Är de inte bara ben och skinn??? Ha en fin onsdag, jag får ta på mig grodfötterna när jag går ut..

Hanneles bokparadis sa...

det heter inte synda... utan njuta!