fredag 8 november 2019

Fem en fredag: Vecka 45 – Jeopardy!


Se mitt svar till fråga 2.


Se mitt svar till fråga 3.


Se mitt svar till fråga 4.

Elisa är helt suverän! Hennes idé till en annorlunda ”Fem en fredag” med att göra en Jeopardy-variant är ju hur rolig som helst. Måste dock medge att jag aldrig sett programmet – oooooops, jag vet hur det är ställt med min allmänbildning. Efter att ha "kontaktat" Wikipedia gör jag dock så gott jag kan;-) Enjoy!

1. Det får mig att vilja ligga på soffan hela dagen.
Vad är ett brutet ben eller en stukad fot?

2. Något som gör att pulsen ökar lite mer än vanligt.
Vad är en poliskontroll, en ”konstig” duns i trafiken, strömavbrott, vissa kuvert på hallgolvet och samtal med ”Inget uppringnings-ID”?

3. Det jag mest ser fram emot under november.
Vad är Fotbollsgalan?

4. Det är något jag går förbi varje dag.
Vad är spegeln, tv:n och kylskåpet?

5. Utan det klarar jag mig inte i köket.
Vad är en Nespressomaskin, kniv gaffel, sked och glas?

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Som ni ser har bilderna jag lägger upp absolut nåt med inlägget och mina svar att göra;-). DS.

17 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Precis som poliskontroller finns det en annan sak som får en att darra till, trots att man inte har nån anledning: när stöldlarmet tjuter när jag är på väg ut ur en butik där jag definitivt har betalat det jag har i påsen.

Hanneles bokparadis sa...

en bruten axel fick mig att ta det lugnt

Mia Halvarsson sa...

Oj, ja det var verkligen grejer som jag också kan relatera till...om du bortser från fotbollen!!! :D

nalta norrland sa...

Skojjigt :)
Kul grej som Du fixade perfekt.

Susjos sa...

Så snyggt inlägg med bilderna till! ;-)
" FEM EN FREDAG! fixade du galant!
Det jag ser fram emot mest nu i november är vår semester som börjar snart!
Kram!

Ditte sa...

Programmet "Jepardy" tittade jag på ganska ofta och jag gillade det. Gillar ju frågesporter över lag-
Tycker du fick till en jättebra tolkning på detta tema med "Fem en fredag"och med fina bilder därtill.

Mrs Calloway sa...

inget uppringnings - ID kan öka pulsen. soffläge kan en ju tvingas till av det ena eller andra skälet. bäst är det ju när en får välja själv

Anki sa...

Fem roliga frågor och fem trevliga svar! Jag hade nog svarat på ungefär liknande sätt :)

Ama de casa sa...

Så du behöver ingen tallrik? Är du också en fena på att äta direkt ur förpackningarna? ;-)

Kul utmaning!

Monica sa...

Själv vågar jag vägra Bank id och annat skit som
underlättar för kriminella att råna mej:-)
Det finns inget generellt fotoförbud på systemet
utan det är upp till personalen att påpeka eller
fråga varför du fotar.
Ha det bra i regnet :-)

Carita Liljendahl sa...

Det här var en kul utmaning, men jag kände att jag inte hade tid och ork för den. Däremot är det roligt att läsa hur ni andra klurat ut detta och du har jobbat bra med bilderna också!

Christian Lehmann Gisler sa...

Fina bilder, inte minst polisbilen från ovan ..... men facebook vägran skriver jag inte under på, har för många gamla elever å kollegor där :)

"LillaSyster" sa...

Japp så är det! Varför går pulsen upp vid poliskontroll, finns ingen anledning egentligen, men upp går den. Vi åt på House of Burgers. Nja så där skulle jag sammanfatta besöket. Texas hade helt klart varit ett bättre val.

Guldkryckan sa...

Nånstans har jag tappat det där med att hajja till när det dyker upp en polisbil...man är ju så van här i "orten" så man undrar mest vem som ska få hembesök nu ;)
Fast här i området tycks de ha tappat det totalt...men nån gång så kanske de gör något åt viss "problematik" som finns här...nya förutsättningar för dem att arbeta lär ju vara på gång.

Hur som helst...jag är glad att jag lyder under Svea rikes lag numera ;)

Nu kommer min fru hem om en timme och jag håller på med en liten välkomstmåltid...får jobba på lite.

Ha det bäst Bp.

Paula sa...

Vilka suveräna svar, jag var nog lite smalspårig...
Jag kan skriva under dina svar som väldigt lämpliga även för mig.
Ha en fin lördagskväll!

"LillaSyster" sa...

Vi får testa din favorit restaurang nästa gång. Du har helt rätt om innergården =) Men det är skönt att vara hemma igen!

Elisa sa...

Fullträff vad gäller poäng på fråga 2. ;) råkar inte ut för så många poliskontroller men att se en polis i närheten kan få mig att nervöst undra om det är jag som har gjort något.

Tänk att du aldrig sett Jeopardy! Trodde alla i alla fall någon gång sett något av det. :)