lördag 7 februari 2009

Konsten att köpa räkor


Lovade ju i gårdagens inlägg att berätta om konsten att köpa räkor. Kom av mig lite grand, då Anne har skickat ut språkpolisen och påpekat felskrivningen av "lite" i stället för "litet". Oooops, ett vanligt fel i alla mina inlägg. Är faktiskt tacksam för hennes iakttagelse. Ska försöka undvika båda orden och använda "stor" eller "stort" framöver.
Dagens berättelse om inköp av färska räkor är (tyvärr) inne på samma tema fast ändå inte riktigt.

Att räkna från 1 till 10 eller 12
Har märkt att dagens ungdomar i matbutikerna har svårt för att räkna. Om jag ber om 10 eller 12 räkor så tar det ganska lång tid för killen i disken att skopa ihop rätt antal. Alltså har jag övergett den principen och övergått till gram i stället.

100 gram är lika med 200 gram
Igår stod jag som nummer tre i kön vid räkbåten. Kille nummer ett ville ha 200 gram frysta och 300 gram färska räkor. Han gick därifrån med 300 gram frysta och 400 gram färska.

Ungdomen bakom disken höjde triumferande skopan och undrade:

- Är det okay?!
- Mmmmmhhh, javisst svarar den häpna kunden.


Ungefär samma sak upprepades med dam nummer 2.

När det var min tur bad jag om 100 gram färska räkor. När vågen visade 180 gram upprepades proceduren.

- Nej, det är inte okay.

Hade jag velat ha närmare 200 gram hade jag bett om det. Så han fick snällt sänka vikten till beställd mängd.

Hoppas ni njuter av kollegan Anders härliga bilder. Alla detaljer är formade av mat. Äkta matkonst med andra ord.




PS. Ni tycker kanske att jag är petig, men tänk på hur mycket livsmedelsaffärerna tjänar på anställda som inte kan räkna och kunder som ger sig. Jag menar det blir ju aldrig färre gram. Om ni undrar varför jag endast köper så små mängder räkor, kan jag berätta att jag inte tål dem (tyvärr) och mannen är mycket kolesterol-medveten. DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör helt rätt i att vägra mer varor än du vill ha! Det är otroligt fräckt, undrar om de blir instruerade att göra så?

Mrs Bettan sa...

Vilken klantig personal. Så får de absolut inte göra när det skiljer så mycket. Då ska de själva ta bort så att det inte väger så mycket. Nybörjare på jobbet eller ?

Däremot var fotona suveräna.

Kram MrsBettan