tisdag 24 februari 2009

Ett guldkorn och några ... bitar

Abyssinia - ytterligare en av våra favoritrestauranger - skulle det vara till lunch. Stängt på grund av sportlov, ja, ja! Men några hundra meter bort på Norrtullsgatan 56 hittade vi ett helt nytt japanskt ställe som visade sig vara ett guldkorn.

Bento
En bento (matlåda) med 4-bitar sushi, yakiniku, spritsad (!!!) wasabi, hemlagad ingefära och ingefära- marinerad vitkål samt sallad och tillhörande misosoppa var en suverän matupplevelse.
Konstigt att man hittar sådana "hål i väggen" endast när stammställena har stängt.



Apropos bitar
Att min blogg heter "Konst eller konstigt" är ju helt naturlig. För vem - om inte bloggens skapare - går runt med en 6-bitars skruvmejselsats (istället för make-up necessaire alltså) i handväskan. Tycker inte alls att det är konstigt. Satsen, som är endast 85 millimeter lång har varit oumbärlig i många situationer typ peta ut envisa stenar ut skosulor, bända bort krokar, ta loss kylflänsar eller hårddiskar till min datorkonst och inte minst skruva fast vissa lösa skruvar.

Skohorn
Min favoritbloggare Kotteby är också av den "be prepared" typen. Jag tycker inte ett dugg att det är konstigt att han är utrustad med ett halvt skohorn som han alltid bär med sig. Läs inlägget på hans blogg och ni förstår. Och medan ni håller på läs fler av hans berättelser. Flera asgarv utlovas!

PS. Tack alla ni som kommenterade originaliteten av mitt "Latte-träd" i gårdagens inlägg. Giller bilden skarpt (uppenbarligen). Kollade mina "medtävlare" på "Inspiration och kreativitet" och insåg snabbt att "Latte-trädet" bara är en konstig katt bland hermeliner. Men "so what"!. DS

6 kommentarer:

Anonym sa...

sushi, nu blev jag ju super sugen på detta underbart goda! Jag testade för första gången i höstas och blev helsåld :D

Kram och godnatt!

Anonym sa...

Vet du vad? Här finns ingen medicin i gömmorna. Det enda jag preparerar mig med är Echinagaard när jag känner "kill i halsen" och den går ju åt allt efter som.
Peppar, peppar får jag väl säga på direkten så att inte Gud fader sänder ut baciller som kräver starka grejer.

Bra att ha verktyg i väskan låter toppen. Jag har en minisax som används till lite allt möjligt.
På mitt förra jobb kunde det tas upp på stormöten "Ingen, jag säger INGEN (och så tittade chefen på MIG!) får försöka laga kopiatorn med EN SAX.
Jag nickade förstående, såklart att ingen är SÅ dum! ;)

Anonym sa...

Jag som trodde jag var din favvo....;)

Det börjar svalna, tack gode gud!

Den där skruvmejselsatsen, duger den till att peta bort envisa hallonkärnor mellan tänderna med också? Ett sådant verktyg är av stor nödvändighet i tillvaron (har tappat tandpetaren i min Victorinoxkniv...).

God natt!

Anonym sa...

Platta till en lövbiff?
Kan den bli plattare alltså?

Och en annan sak, på tal om löv.
Varför heter det löv, om det är på marken. men blad om det sitter på trädet. Märkligt?

Och.
Vill jag ens veta varför du slet loss kylflänsar?

Anonym sa...

Wow!
Sicka skapelser det var på den sidan. Häftigt.

Ulrica sa...

Sushi - minst en gång i veckan annars uppstår svår abstinens...

Konstigheter i väskan, jo sminket får inte plats för där ligger minikameran, kortläsare och så en minisats av bra och ha grejer när saker går sönder.

Tack för kommentaren på min blogg och attans kul att du gillar mina bilder... Här är det ju nästan gudagott att surfa runt. :)