torsdag 16 november 2023

Tråktorsdag med 22 energitips – del 2

Finns det nåt tråkigare än att gå runt med en ryggburen lövblås med "lövblåsryggsäck"?!

Vattenkokaren hade uppenbarligen gjort sitt. Nu passade den inte in i någon öppning på återvinningscontainrarna. Ja, då slänger man den på (det gröna) gräset bredvid. Så himla tråkigt!

Är rätt så trött på alla "tiggarbrev" som dimpar ner i brevlådan så här års. Här ser ni dagens "skörd".

Först och främst vill jag tacka alla er som påpekade att årets julklapp inte alls var nåt stickat utan ett sällskapsspel. Så kul att ni är uppmärksamma:-) Jag kopierade texten från Ellevios mejl, så både de och jag hade fel;-) 

11 energitips till
12. Locket på! Sätt locket på kastrullen när du lagar mat. Klart jag gör. Undantag: pasta. Check!

13. Pannor som passar. Tänk på att ha kastruller och pannor som passar spisplattan. Det är väl logiskt! Check!

14. Full diskmaskin och snabbprogram. Använder en mänsklig diskmaskin, och det är snabba jag.

15. Rätt temperatur i kyl och frys. Båda står på lägsta temperatur. Check!

16. Handla hållbart. Årets julklappar är hemmagjorda, hembakade, hemlagade, begagnade och återanvända. Sorry, allt som börjar på ”hem” går bort. Begagnade och återvunna saker, nja. Det gäller kanske mest klädesplagg, och det tänker jag inte ge bort i julklapp.

17. Strategiskt julstök. Här är jag en förebild! All ”hemlagad” julmat handlas hos den lokala ICA. Check!

18. Vädra smart. Bäst ur energisynpunkt är att vädra snabbt och rejält än att låta ett fönster stå på glänt en längre stund. Här är jag raka motsatsen till ett förebild. Sovrumsdörren mot balkongen står alltid på glänt, oavsett årstid.

19. Skippa presentpapper. Strunta i presentpapper och slå in klapparna i vackra gamla tyger, tidningspapper eller presentpapper som är återvinningsbart. Har inga gamla tyger. Slog in presenter i tidningspapper för många, många år sedan. Tyckte det var skitsnyggt. Det ansåg inte mottagarna. Oooops!

20. Sortera rätt. Ja, det gör jag året runt. Check!

21. Mer grönt och eko. Detta eviga tjat:-(

22. Låt tekniken vila i jul. 25 procent av privatpersoners elkonsumtion går åt till surfande och mediekonsumtion. Och!?

Det var väl en perfekt Tråktorsdag. Idag blev det bara "fem rätt av elva", totalt alltså 13 rätt av 22. Helt okej för att vara jag om jag får säga så själv.

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. Bilderna är också tråkiga. De är dagsfärska och har inte ett dugg med inlägget att göra. DS,

14 kommentarer:

nalta norrland sa...

Såg Du att jag har kommenterat gårdagens blogginlägg idag?
Jag hann inte 😅 rättare sagt orkade inte kolla bloggat innan jag somnade igår kväll.
Jag äger ingen vattenkokare 🤫 klarar mig bra ändå 😜 har ju inte saknat den i alla fall.
Teddy har lärt öppna altandörren ut till baksidan själv, vilket gör att det blir jäkligt kallt inomhus då han inte stänger dörren efter sig.
Ha en fortsatt glad torsdag 🤗

Paula sa...

Jag har räknat ut mitt klimatavtryck i ett test från någon miljöorganisation. Där togs även hänsyn till bilåkning, flygresor osv. o jag kunde konstatera att om alla hade så lågt klimatavtryck som jag skulle jorden må bra mycket bättre. Samtidigt är det ju så att jag avstår från bil av ekonomiska skäl, inte klimatpåverkan. Men jag har nog med åren blivit mycket av en miljömupp, handlar mycket second hand för då får jag originella fina saker. Gäller möbler, tyger, köksprylar, även kläder ifall jag hittar rätt storlek. Eventuellt blir det loppisbesök på lördag, vi har en jättestor PMU här i Falun där jag inte varit på länge.

Geddfish ♥ sa...

Jag läste igenom dina nya punkter för idag. Jo, jag har nog ingen förbättring att behöva klara av.
Jag försöker göra mig av med grejor. Vad samlar man till??

Och dessa tiggarbrev och -mail och alla andra uppmaningar. Jag jobbar så mycket ideellt så det räcker med det som bidrag.
Trevlig kväll.

LillaSyster sa...


Det mesta är ju helt självklart =)
Kör både disk och tvättmaskin på snabb programmen varför tvätta i 4h när det kan bli klart på 1h.
Sorgligt det där när folk kastar utanför containern, hade ju varit bättre att lämna in den i en elektronikbutik igen. Du ha en bra kväll!

Annika sa...

För att inte tala om hur vidrigt det är att LYSSNA på lövblåsare. Det ljudet skär genom mig.
USCH.
Jamen vad fint att bara slänga en gammal vattenkokare sådär ... fattar int hur somliga tänker?
Verkligen, 'tis the season för tiggarbrev. På matvaruaffärerna här frågar de om man vill skänka en viss summa pengar, valfri summa, som går till "food banks" och andra organisationer etc, och det brukar jag göra då och då.
Ha en fortsatt fin torsdag, fast det är nästan fredag hos dig nu och jag är väldigt sen i mitt kommenterande idag.

Ditte sa...

Heja!
Jag checkade också av på listan- Och jag var nöjd med min målgång. Men deta med "eko" ? Hur då? Det ver vi ju inte allas.
Har ingen diskmaskin, maken tar hand om detta.
Funderade också på tiggarbrev och deras miljöavtryck. Och inte minst "dessa influencer" som uppmanar till ständig konsumtion. Pust blir så trött. Det är ju inte som regel vi privatpersoner som sabbar mest vad gäller miljön . Titta på dessa el-bild batterier och mycket annat..Och varför ens köra bil inne i stan. Helt onödigt.
Och varför julklappar? Har inte redan de flesta det en behöver. Alltså ytterligare konsumtion.
Tror jag kom upp till sådär 8. Men vad spelar det för roll o det stora.
Ja, ja...
Kan inte annat än att le.

Susjos sa...

Håller med dig om "tiggarbreven", och vad kostar inte det att skicka ut dem till hushållen?
Strategiskt julstök, vad menar de, att man ska laga maten själv? Smart av dej att handla julmaten hos den lokala ICA butiken, tack för tipset!

Jösses så mörkt det blev fort idag, saknar redan solen, fryser om fötterna gör jag också!

Ha det gott!
Kram

femfemman sa...

Blir ändå inga spel i julklapp! I alla hem som ska få julklapp av mej/oss, finns det redan en uppsjö av sådana. Ene svärsonen är sjukligt spelberoende. Av sällskapsspelsinnehav!

Åke sa...

100 % tråkig ja. Det är som att sjörapporten är lilla julafton i jämförelse. Det är som Ronny Eriksson beskrev en gång om Pite, dom har så tråkigt så dom dansar till sjörapporten och någon dansade omkull ute vid Doggers bank.

Anki sa...

13 av 22 är väl helt okej :)
Håller helt med dig om tiggarbreven!
Hoppas du får en bra fredag!

Stefan sa...

Inte ofta man sätter sig framför en fotbollsmatch med likgiltiga ögon. Inte ofta man stänger av en fotbollsmatch efter 7 minuter. Snacka om tråktorsdag.

KajsaLisa sa...

Okej sortera rätt gör jag. Lövblåsen verka ju rätt praktisk, kan man inte vända på den och köra den som dammsugare. Då slipper man sladdtrassel.
Tack för länken.

Carita Liljendahl sa...

Mycket intressant lista!
Vädra smart, passar bra idag den 18.11 - jag vädrar ofta.
Skippa presentpapper, lätt gjort.
Håller med om att det tjatas för mycket om grönt och eko, då allt inte fyller kraven ändå.

christian sa...

Tråkigt att vi privatpersoner ska spara medan storkoncernerna å det rika folket fullständigt sk.... i det... :(