onsdag 15 november 2023

22 onsdagstips och årets julklapp – del 1






Fick ett mejl från mitt energibolag Ellevio idag. Det innehöll 22 energismarta tips för en hållbar, ekonomisk och mysig jul. Suckade jag djupt? Klart jag gjorde. Vill jag vara den enda som suckar? Nej, det vill jag inte utan delar friskt med mig av tipsen till er;-) Delar dock upp inlägget i två delar. Omtänksamt av mig, eller hur;-)

1. Sänk värmen! I h*****e heller, inte ens om jag skulle resa bort. Jag vägrar frysa.

2. Dekorera naturligt! Dekorerar inte alls. Check!

3. Julstäda bakom kylen/frysen. Det skulle jag göra, om jag kom åt...

4. Välj låg energiklass A om du köper elvaror. Det gör jag inte - köpa elklappar alltså.. Check!

5. LED eller lågenergilampor. Har haft LED i åratal. Lågenergilampor är svindyra och håller inte ens ett år. LED check!

6. Timer vid glödlampor om man fortfarande använder sådana som julgransbelysning. Har ingen julgran. Check!

7. Uppladdningsbara batterier till batteridriven granslinga. Se svaret på föregående fråga. Check!

8. Miljömärkta levande ljus. Har inga levande ljus. Check!

9. Ta bort veken på värmeljuset. Använder inga värmeljus. Check!

10. Använd vattenkokaren mer. Koka upp vattnet till potatisen eller äggen i en vattenkokare istället för på spisen. Knappast! Använder min vattenkokare för instant soppor eller instant ris-/äggnudlar.

11. Använd äggkokaren. Äger ingen sådan. Check!

Åtta av elva. Genom att inte äga eller använda sig av vissa saker så får man lätt "åtta av elva rätt". Är riktigt impad över mig själv där;-)

Årets julklapp. Om ni förresten vill veta vad årets julklapp är så är det "ett hemstickat plagg". Kan jag sticka? Nej. Men ni kanske kan.

PS. Som ni ser har bilderna ingenting med inlägget att göra. Och med tanke på att det var nollgradigt idag (också) måste de tappra 6 boulespelarna (fem kvinnor(!) och en man) vara aningen desperata om ni frågar mig. Lyckades inte fånga alla 6 på bild. Ville ju inte frysa ihjäl mig på balkongen i väntan på "fullt antal";-)DS.

11 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Jag tror jag kommer upp i 8 av 11 också, faktiskt. Det var längesen som jag juldekorerade nu och LED-lampor har jag mestadels (vissa undantag).

Dina foton på panschisarna på innergården var trevliga och det är klart de frös. Däremot var inte gårdagens bild på patienten hos tandläkaren laglig.

Först såg jag en rullator i fokus inför mina ögon och tänkte, inte kan det vara årets julklapp, haha. Har förstått att hemmastickat återkommit och det är väl jätteroligt. P.g.a. min axelskada fixar jag inte lika bra att sticka, så det finns ett strumpesticke på G sen ett år tillbaka, ofärdigt, alltså.

femfemman sa...

Hinner inte sticka klart den tröja som dottern beställt före jul. Men den ska nog bli klar i januari. Får skicka efter garn i morgon...

Guldkryckan sa...

Kylen och frysen är totalt omöjligt här med.
Vattenkokare för att koka potatis?
Kan man ens det?

Spara i all ära men nog inte mycket man kan göra egentligen, man gör ju så gott man kan.

Sticka ingår inte i mina kunskaper, o nej. ;)

Ha nu en fin avslutning på kvällen Bp.

Ditte sa...

Känner igen detta! "Kul inlägg!
Såg punkterna som kom via mail till mig också. Säkert till många andra också.
Det mesta har jag uppfyllt i flera år.
Har en väldans bra spis med induktionshäll och bara det gör att vi spar in massor. av el. Gick i mål på 9/11. Kanske 10.
Men vattenkokare för potatis? Icke. Induktionshällen är snabbare.
Nu är jag ju extremt varmblodig så risken att jag skulle frysa inomhus finns inte. Sover med öppet fönster året om.

Klimakteriehäxan sa...

Läser de där råden med viss förundran (får väl samma vad det lider, har också Ellevio) och undrar om man tar bort veken på värmeljusen - vad ska man då ha värmeljus till?????
Det stickade plagget, var inte det fjolårets julklapp????

Susjos sa...

Haha, underbart med alla tips som du delar med dig från ditt energibolag, och att du grejar så många tack vare att du inte använder eller inte äger nåt av grejerna!
Brr för att komma från 30 graders värme till nollgradigt nu sent ikväll, men så tacksam över två härliga veckor med sol och värme!
Ha det gott!
Kram

LillaSyster sa...

Vägrar att frysa, de andra tipsen är lätt att fixa.
Mycket omtänksamt av dig att dela upp inlägget och jag gissar att resten av tipsen kvalar in under tråktorsdag=)
Du ha en bra dag! Nu har jag svensk mark under fötterna igen- betydligt svalare än igår morse.

Anki sa...

Heja dig ... du har Check på det mesta!
Hemstickat var förra årets julklapp, årets meddelades idag och är Sällskapsspel :)

Svar: Det var definitivt ingen biljakt! Snarare en äldre man som gjorde ett galet val. Allt gick i sakta mak. Jag såg bilen köra upp på torget och konstaterade att han kört fel. Jag fortsatte bort mot torgstånden och det var då jag hörde kraschen mot stenen. När jag vände mig om såg jag polisbilen med blåljus, som kom upp på torget i samma makliga takt ...

nalta norrland sa...

Du missade att Din Årets Julklapp var från förra året eller Du tänkte på återvinning 😜 idag presenterades Årets Julklapp som blev Sällskapsspel ☺️
Tända ljus är ett måste denna årstid 🕯️
Vi har ledlampor typ överallt (utom i ugnen sa J när jag frågade) 😜
Trött idag men glad efter gårdagens höstkonsert som Estet i Lycksele bjöd på igår kväll.
Kyligt med många minusgrader idag.
🤗

christian sa...

Imponerande boule spelare, det är ju ingen sport som värmer precis....burr...
"ta bort veken på värmeljuset"?!? då kan man ju inte tända det....hajar noll å nada!
P.S. Tyckte de sa att årets julklapp är sällskapsspel...

Annika sa...

Haha, jamen JA!!
VÄGRA frysa i eget hem! Så fasiken jag drar ner på det. NO WAY! Att frysa i eget hem är ju TORTYR!!!
Annars, ljus i mängd för mig. MEN det visste du redan.
Både levande ljus och batteridrivna. ALLT.
Kan inte leva utan sådana. Eller det var dramatiskt, klart jag kan, hehe. MEN vill inte.
Har granar i mängd, både fusk och äkta. Det visste du också :-D
Hyfsat olika, du och jag. Men det är bara kul ju!!