fredag 24 november 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 47 – Tacksam

En färgsprakande vacker kakelvägg/ingång i Täby Centrum.


1. Vad är något du tar för givet men är tacksam för?
Elektricitet samt kallt och varmt vatten tar jag för givet. De är nog två av få saker som jag själv inte kan påverka och därför är jag tacksam.

2. Vilken tradition under årets högtider betyder mest för dig?
Lutfisk och sillsallad på julbordet.

3. Vilken upplevelse under det gångna året uppskattar du mest?
Sveriges bronsmedalj i damernas fotbolls-VM i Australien/Nya Zealand.

4. Vilken utmaning under året är du glad att du tog dig an?
För första gången någonsin har jag läst 53(!) böcker under ett år, mestadels under sommaren. Hade inte satt upp det som mål, men då sommaren bjöd på sol och värme blev det bara så.

5. Vad är du mest tacksam för i år?
Det är ytterst sällan att jag är tacksam för något. Jag menar jag har ju ”jobbat” för hur jag har det, och då kan jag bara tacka mig själv för resultatet. Där ingår både positiva och negativa saker.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

13 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag uppskattar sophämtningen och tidningsbärarna och sotaren. jag tycker också om lutfisk med stark senapssås till, men det är det ingen annan som gör så det får jag vara utan. julskinkan gör jag inte avkall på. den är jag nästan ensam om eftersom majoriteten av julfirarna är vegetarianer

LillaSyster sa...

Vilken cool vägg!
Undrar hur många böcker jag läst......jag har ju inte räknat med det känns som om jag också läst minst 53stycken. Var ju helt galet ett tag med 3 böcker i veckan. Nu har det lugnat ner sig lite, men det är väl inget på Tv ikväll så då blir det att läsa istället.
Japp, vatten och el är något vi bara räknar med och jag är som du tacksam att det bara är att vrida på kranen så kommer vattnet ut. Det är ett evigt släpande på vatten då man är utomlands.
Tack för länken och trevlig helg! Kram

Klimakteriehäxan sa...

Har inte räknat mina lästa böcker men tror knappast att jag kan komma upp i drygt en i veckan, som du gjort. Tittar på för många tv-serier och spelar för många spel, det inkräktar på läsningen.
Det där med el och vatten har du helt rätt i: blir det fel står man där och glor tomt ...

Susjos sa...

Kul att läsa dina svar i fem en fredag, tänkte inte på varm och kall vatten, men viss tär man tacksam för det! Kan ju bara ana hur min mamma kände det med tre barn och inget varmvatten i kran när vi var små, puh!

Lutfisk ja!!! Tyvärr är det bara jag som gillar lutfisk i familjen, så nu var det ett tag sen som jag åt det...
53 böcker, jösses!! Jag är glad om jag hinner läsa böckerna till bokcirkeln, och vi ses ju bara 3 ggr per år!

Smart tänkt av dej med vad man är mest tacksam för, man har ju själv "jobbat" för hur man har det!
Ha en trevlig kväll!
Kram!

nalta norrland sa...

Vatten och avlopp, värme, tak över huvudet… mat i kylskåpet och så vidare 😅 om jag tänker på dem i Gaza eller Ukraina finns det otroligt mycket att vara tacksam över, sånt vi tar för givet.
Nu har vi ätit middag… tacos 🌮 och nu är det kaffe på maten ☺️
Vad vi ska roa oss med i morgon får Du kanske veta på söndag 😜 för i morgon är det bokmärkesdag och Hoppa på tåget 🚂
🤗

Ditte sa...

Vilken läcker kakelvägg och fylld av vackra färger-
Ja, tacksam? Funderade på det jag också när jag såg rubriken.Och det finns en hel del både i det större och i det mindre. Men jag är extra tacksam över att ha mitt prermanenta boende i Sverige. Har ju erfarenheter, precis som du, att bo i andra länder. Men att byta bort Sverige gör jag inte. Dääremot reser jag gärna och i 10 år hade vi ju ett extraboende i Spanien.; den spanska stugan.
Och visst är det ju så att en oftast själv har huvudrollen i sitt liv och genom den kan påverka. Dock inte alltid...

Hanneles bokparadis sa...

tänker ibland att fantastiskt att vi har så mycket rent vatten i Sverige.

Boklysten sa...

Vatten och el, ja. Det tänkte jag faktiskt inte ens på...

Paula sa...

Femte raden näst längst till höger, mitt favoritkakel! Nästan som på Hearst Castle i Californien, en plats jag aldrig glömmer. Men hela väggen var jättevacker!
Undrar om inte du slår mig i antal lästa böcker! Jag har satsat på en bok i veckan, men har inte lyckats helt, tror jag. Och på sommaren läser jag mindre, för då är jag mest ute o går, är det jättevarmt så ligger jag bara o flämtar vid fläkten...
Vi har inte samma favoriter vid julbordet, mina är kokta gristassar, julskinka och Jansson.

Kina sa...

Det är många saker som man tar för givet. Lutfisken tar jag däremot inte för given på mitt julbord! Det hade alltid mamma, men sedan hon gick bort har jag inte ätit det. Kan äta kryddorna och såsen till något mera smakfullt!
Tog Sverige bronsmedalj? 😜 Sssss, jag bara skoja! Det visste jag faktiskt trots att mitt intresse för sport är minimalt.
Jag kommer nog inte heller att hinna läsa en bok i veckan som jag satsat på, men det är inte så dåligt ändå med 43 (än så länge)!
I motsats till dig så känner jag mig tacksam för mycket! Sedan spelar det inte så stor roll om jag själv har "jobbat" mig fram till resultatet eller ej. Bara att möjligheten finns gör att jag känner mig tacksam! Kram påré!

Anki sa...

Verkligen en läcker kakelvägg!
Du har varit flitig bokläserska ... vet inte hur många jag läst, men det är långt färre än du :)
Visst finns det mycket att vara tacksam för!
Ha en fin lördag!

christian sa...

Fin kakelvägg, verkligen färgsprakande!
på fråga 1 håller jag med, men skulle nog vilja fylla på med internet, sillsallad är gott, trean-här måste jag säga bästa dotterns bröllop, fyran skulle väl kunna vara att jag läst "Odysséen" en andra gång, å femman är väl hälsa det jag värderar högst å på snar andra plats mina nära å kära....

Ha en bra helg!

Carita Liljendahl sa...

Jepp! Samma svar på ettan!
Lutfisk och sillsallad gillar jag däremot inte alls 😂
Sport hade jag också kunnat ha med i trean, men kom inte att tänka på det då. Bostadsmässan var ju ändå en höjdare.
Och oj, så mycket du läst! Bravo!