onsdag 29 november 2023

Raggmunk på en onsdag




Japp, precis så blev det idag, och det var helt otippat. För det är tisdagar som är raggmunksdagar i nollåttaland. Ingen aning varför. Och idag är det ju onsdag. 

Femton centimeter snö
Ytterligare cirka femton centimeter snö har stor-Stockholm drabbats av (se bildbevis ovan). Temperaturen hade dock stigit från åtta till 5,5 minusgrader. Solen var uppe i två timmar. Man tackar för det lilla kan man väl säga. Typiskt var-omtänksamt-mot-dig-själv-väder för undertecknad. 

Raggmunk
Åkte till Startboxen och såg på veckomatsedeln att kvarterskrogen hade haft raggmunk på menyn igår. På tisdagar. Precis som sig bör alltså.

BP: Har ni börjat med raggmunk igen?

XX: Jo, men inte varje tisdag. Tror jag har en portion kvar från igår. Vill du ha den?

BP: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.

Glömde säga till att jag inte ville ha lingonsylt, men annars var raggisen precis så gudomligt god och knaprig som förra gången jag åt den på caféet. Det var för drygt ett år sedan – oooops! Gillade fläsket som var strimlat:-) Och jag vet att raggmunkar inte är ett dugg fotogeniska. Så ögat njöt inte idag… heller. Men magen gjorde det i kylan. Jag lovar:-)

PS. Gårdagens japanska Ramen-soppa var en höjdare den med. Misosoppan var ingen vanlig misovariant utan "hottad upp" med chili. En otroligt lyckad kombo!!! Den värmde kan jag lova:-) DS.

15 kommentarer:

LillaSyster sa...

Då blev du mätt idag också. Viktigast är ju smaken =) Så mycket snö har inte jag men kallt -12 nu ikväll igen.

nalta norrland sa...

Raggmunk Tack men Nej Tack ☺️
Visste inte att det fanns mat för vissa dagar i veckan, jo jag vet att doppa + pannkakor brukar serveras på torsdagar.
Vi åt hemlagad lasagne 😋
Egentligen hade jag tänkt kålpudding men kåken såg ut att ha passerat bäst före datum så den fick stanna kvar på affären 🥬
Idag bara blogginlägg i den alternativa bloggen 😃
Jag trodde det var torsdag idag…
Vädret - jo yes det kunde varit värre 😅
🤗

Paula sa...

Nu har du mer snö än jag, wow! Fast du gillar det inte lika mycket...Vi tog en kvällspromis som hette duga, oplogade gångvägar, halkade hit och dit men bara en minusgrad och vindstilla så det var såå mysigt. Lite orolig är jag att snön kom för tidigt, inte kommer den att ligga kvar till jul....
Du är allt lite bortskämd med många matställen att välja på, här i förorten har vi inga alls, närmaste är en pizzeria någon kilometer bort, helt okej, men äter inte pizza så ofta.

Guldkryckan sa...

Raggmunk sitter ju aldrig fel, gott gott gott. :)

Tyckte nog det såg fint ut på bild också iallafall.

Jo, vintern är här med all snö och halka, helt ok för mig men det ställer till det för många andra, inklusive min hustru.

Ha det nu jättefint Bp.

PS: Jorå, tjejer slåss allt de också på skolan, jösses vad de kan slåss alltså.

femfemman sa...

Bra vintermat!
Förstår att solen var det som kunde lysa upp tillvaron denna kalla dag. Ja, förutom raggmunken då.
Borde testa att göra egen. Har nog gjort det någon gång för länge sedan. Smart med strimlat fläsk.Undrar om sådant finns att köpa. Tror nog att bacon också kunde funka till min ev. egenfixade raggmunk. Fläsk är så osagt och svårstekt..

Ditte sa...

En strålande vinterdag var det! Och lite mer sol kunde vi njuta av. I alla fall från 10 till strax före 15. Och med -5 och utan vind.
Hade en toppendag med Promenadklubben med lite av varje.
Bra att du kunde pigga upp dig med raggmunk och att du hade den turen att det fanns kvar.
Undrade just hur din ramen smakade och svaret fick jag. Helt i min smak med lite "hetta".
Nu hoppas vi på fint väder även i morgon.
Dina vinterbilder är jättefina.

Äventyret framtiden sa...

Oj, så gott, så gott! Nu blev jag sugen på att göra raggmunk...
utan lingonsylt.
Så mycket snö men likväl rätt vackert. Få se om den håller sig hela vintern ut eller om det blir slask närmare jul?

Susjos sa...

Tänk att jag tror att jag aldrig har ätit raggmunkar!!! När jag var hos Samuel sist (stackarn har nu 40 graders feber och en rejäl hosta) så fick han raggmunk med lingon, och han åt med god aptit!
Kanske dags för mej att prova på det snart!?
Ha en fin kväll!
Kram

Anki sa...

Vilken tur du hade! Raggmunk är gott, men rårakor är godare ... med
både fläsk och lingon :)
Kan konstatera att det är mer snö hos dig än hos mig.
Ha en bra torsdag!

Gunnel sa...

Det är år och dar sen jag åt raggmunk. Kanske dags snart. Är du inte heller en lingonäskare? Jag tycker den sylten är överskattad. Ha det bra.

Barwitzki sa...

...men det ser så vackert ut... snö i solskenet.
Vi har också snö og sol idag... yay :-))
Potatispannkakor så goda. Yes, god idea. Jag tror att jag ska göra en...
glad dag för dig.

Klimakteriehäxan sa...

Raggmunk kan vara hur gott som helst - knepet är ju att den inte får vara för tjock, som en wettexduk, utan den ska vara tunn och knaprig. Tycker tyvärr att det är svårt att hitta på krogen och inte gör jag några själv heller ... Fast lingon hör till!!!

christian sa...

Ännu några härliga vinterfoton, man tackar!
Vad gäller raggmunken tror jag det är vinkeln som gör, fota uppifrån är ingen höjdare....testa annan vinkel nästa gång ska du se!

Anni sa...

Tror inte jag ätit raggmunk på flera år, det som är så gott!
Säga vad man vill om snön, men den är vacker när solen skiner och himlen är blå.

Carita Liljendahl sa...

Raggmunk! Härligt!
Men jag skulle skippa fläsket. Det konstiga är ju att jag annars inte gillar potatis direkt, men så här, knaperstekt som "munk" - gott. Borde göra själv.