lördag 11 november 2023

Bokmärke och SM-guld


Egentligen borde det stå tvärtom i rubriken – "SM-guld och bokmärke", men då det är ”bokmärkeslördag” så får bokmärket vara kvar som etta;-)

Bokmärke
Dagens charmiga retro-bokmärke är en ”donation” av LillaSyster.  Älskar dessa kultiga bokmärken. Hoppas ni också gör det. Tusen tack LillaSyster:-)

SM-guld för Hammarbys damer
Sedan fick jag jubla idag. Hammarbys damlag i fotboll lyckades hålla undan för jagande Häcken och knep SM-guldet framför näsan på Göteborgslaget. Efter 26 omgångar var det ett enda mål som skiljde lagen åt. 38(!!!) år har vi Bajenfans fått vänta på en repris, att vinna SM-guld alltså. Senast det hände var alltså 1985. Är superglad för mitt favo lag Hammarby. Stort GRATTIS!!BP
BP är inte bara mitt ”signum” utan står även för Brommapojkarna, där jag själv spelat för många år sedan. I damallsvenskans botten slogs BP och Uppsala om överlevnad. Uppsala vann visserligen komfortabelt mot Djurgården, men det räckte inte när BP vände, vann och knep kvalplatsen. BP får nu kvala mot Alingsås, tabelltrea i Elitettan.

Så totalt sett var det en riktigt rolig lördag, som dessutom bjöd på en halv timmes sol mellan klockan 10:30 och 11:00.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd och Åsa bokmärken.

12 kommentarer:

nalta norrland sa...

Brommapojkarna - men borde det inte finnas ett Brommaflickorna oxå?
Grattis hur som helst 🥳 🥂 ⚽️

Du vet kak-Jocke, han härstammar från Stockholm, bodde mitt i stan med sina föräldrar och flyttade själv som vuxen till Bromma. Föräldrarna hade kakförsäljning, därför KAK☺️ Jocke övertog företaget men tröttnade och sadlade om.
Så nu vet Du ☺️

Två blogginlägg idag och imorgon 😅
🤗

LillaSyster sa...

Bra att du fick användning av bokmärket. Kul att dit favoritlag fick till det =)
PS Jag tar semestern på allvar, men jag kan inte ligga kvar i sängen då jag vaknat....det känns som slöseri med tid. Det är samma sak hemma. Ha en bra kväll! Här ska det strax bli ett glas rött.

Anki sa...

Gillar också de där retro-bokmärket! Såå läckert!
Stort Grattis till Hammarbys damlag som tog guldet! Heja dem!
Ett Grattis också till killarna i IFK Norrköpings P19-lag som också säkrade guldet idag :) Heja! Grattis även till Caspers lagkompis Lova (tjejen som är Charlies personliga tekniktränare) Hon spelar fortfarande i P14- laget i Kimstad, men ska nu provspela med IFK:s F17- lag.

Carita Liljendahl sa...

Gillar också retrocharmen!
Såg på teve att Hammarbys damer vann SM-guld. Hurraaa!
Jag har alltid hejat på Hammarby. Bajen forever - också herrarna!
Har besökt Gröna Jägaren på Söder, skulle ju bara fattas att man inte varit där!

Ditte sa...

Retrobokmärket är läckert! Kul att det finns en del kvar.
Och stort grattis till Hammarbys tjejer. Vi har ju oftast hört när de spelat här uppe på Kanalplan, strax ovanför oss. Bara passerat när de spelat matcher och sett genom staketet. Inte direkt varit på plats.
Idag såg vi matchen på tv . Kul!!!Och gissa om det var Hammarbyflaggor ute här i fönster och på balkonger.
Lika lyckosamt blev det ju inte för herrarna.

Stefan sa...

Grattis till Bajens damer. Äntligen, ropar jag som slitits mellan hopp och förtvivlan i många år och vilken stämning...wow!

Nu hoppas jag herrarna kan inspireras till nästa säsong.

Geddfish ♥ sa...

Kollade på nyheterna på TV och såg SM-guldet. Stort grattis! Min yngste morbror i min morfars första gifte bodde på Hammarbyhöjden och verkade väldigt mycket ideellt för fotbollen. Jag vet inte om han spelade själv. Vet bara att han åkte till Ryssland i samband med en match. Min en annan morbror i morfars tredje gifte var intill döden supporter för AIK. Han var helt enkelt AIK-Janne, hängiven, från Saltsjöbaden.

Bokmärket var urläckert.

Susjos sa...

Jättefint bokmärke!
Vi blev upplysta av Tobbe idag att damerna i Bajen tagit SM -guld, Grattis till dem! Aha du har spelat i Brommapojkarna, coolt!
Kram från en väldigt nöjd Susjos på Gran Canaria!

Klimakteriehäxan sa...

Kul att "vi" tog guldet! Den där flickan Janogy är ju helt otrolig!

Anita sa...

Härligt med SM-guld! Något som gått mig helt förbi, liksom att du spelat i Brommapojkarna!
Retro-bokmärket gillar jag skarpt.

nalta norrland sa...

svar I nuläget bryr jag mig mycket lite om vi har ett café bageri eller inte. Det stänger kl 15 vardagar och kl 13 lördag, jag är ju knappt vaken förrän de stänger.
Dessutom fruktansvärt litet utbud. Och dyrt. Så klart… då det är få kunder.
En räkmacka + kaffe och oouups 140kr fattigare 😳 då väljer jag att äta middag på pizzerian i stället.

Anni sa...

BP vill vi ju ha kvar både i herr- och damallsvenskan! Håller tummarna!
Snyggt retromärke, det gillade jag också.